Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

  1. #1
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    Ik ben nu nog helemaal niet lang bezig met grondwerk, maar ik merk heel veel verschil. Myra is rustiger en stoerder en aanhankelijker geworden. Ik wandel veel met haar in het bos en dat gaat nu ook heel goed. Ik kan alleen die rust niet vinden in het buitenrijden. Is ook logisch; als ik haar leid loop ik voor haar, maar ik ben (na een keer er goed vandoor gaan) ook nogal bang buiten.

    Ik denk dat het sowieso niet handig is om gespannen op mijn paard te gaan zitten, als ik wil dat ze vertrouwen in me heeft. Maar ze moet wel leren dat ik haar niet alleen leid terwijl ik voor haar loop, maar dus ook vanaf een positie waarin ze me niet ziet. Ik vraag me af of er een oplossing is, waarbij ik haar kan leiden vanuit een positie waarin ze me niet ziet, zodat we eerst dat kunnen oefenen. Het liefste in het bos. Anders heb ik het idee dat ik een stap oversla. Ik heb nu de video`s van Emiel Voest in huis en hij werkt met dubbele lange lijnen. Dat lijkt me een goede manier, maar niet voor in het bos denk ik. Heeft iemand ervaring met het werken met lange lijnen of een ander idee?

    Het is overigens niet zo dat ik dat nu al wil gaan doen, maar ik zou er graag meer over weten voor als het moment aanbreekt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    Driving game vanuit zone 3
    Dan loop je in de zelfde positie als waar je normaal erop zou zitten namelijk.

    Deze oefening staat al in 1 van de eerste boekjes...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    en als je, voor je he bos in gaat eerst een tijdje de passengergame oefent? gewoon op je paard zitten en verder niets vragen? Dan leer je je paard beter aanvoelen en volgen in zijn bewegingen en je paard leert zich te ontspannen als jij op haar rug zit.
    Doe dit wel lekker in de wei of in de bak en niet in het bos

  4. #4

    Re: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    Ik denk dat sandra de gouden tip geeft,vooral niet in het diepe springen,lekker ontspannen op de vertrouwde plek/omgeving alleen maar voelen....dat is het belangrijkste...wanneer spant ze...hoe krijg ik die spanning weer weg? en als je dat in de wei voor elkaar krijgt kun je misschien wel naar buiten de wei,maar nog steeds niet direct in het bos...daar kan ze nog steeds alle kanten op als het je niet lukt....Eerst de ontspanning en het vertrouwen opzoeken...anders kom je alleen maar in dezelfde situatie als in rengalop langs het kanaal hihi
    Kazanova is een spetter!

  5. #5
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    Ja, dat is dus het probleem. In de wei en in de bak is er geen spanning. Echt nul komma nul spanning. Gewoon het moment dat ik van het erf af was ontstond er spanning.
    Overigens gisteren het bos in geweest met de instelling, zodra ik spanning aanmaak ga ik dr af en dat was echt de oplossing. Geen druk op mezelf gezet en het ging prima. Er was een pony mee die in haar stukje staat en zolang ik maar voorop ging was er niks aan de hand. We hebben alleen gestapt en ik heb gewoon zo min mogelijk gedaan, alleen ontspannen zitten.
    Tegen de tijd dat we terug bij stal waren, was ik gewoon helemaal euforisch omdat ik voor mijn gevoel echt mijn paard weer terug had. Ik wist ineens weer waarom ik haar gekocht heb. Ik hoef niet de opmerking: ja maar niet te hard van stapel lopen hoor, te horen, want dat heb ik zelf al bedacht. Voor het geval er nog hele verstandige mensen zijn die meteen daaraan denken. (zoals ik dus)
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Het stapje tussen grondwerk en rijden?

    Dat heb je dan toch prima opgelost ? Je zal zien dat je steeds minder spanning aan zal maken. Het is ook een beetje wisselwerking tussen jouw en je paard. Ze voelen jouw spanning als de beste aan, soms nog vóor je het zelf bewust wordt. Linda zegt ook: safety first en als je je niet safe voelt: afstappen. Heel verstandig om met een ander paard mee naar buiten te gaan die braaf is.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •