Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Wormen

Forumlid Bojangles's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

Wormen

Ik heb gister Bo ontwormd, en vandaag zag ik vele wormpjes in de mest (kleine strongyliden).
    Ik heb eerst alleen Bo gedaan, omdat mijn paarden samen buiten staan en ik anders niet kon zien of ze daadwerkelijk wormen had. Dat vermoedde ik namelijk, en zo kon ik mooi zien of het klopte.

Ze werd de laatste tijd maar wat smaller en was ook niet erg mooi door haar vacht heen.

Maar nu mijn vraag:
    Hoe weet ik nou of ze zo goed als (ik weet dat ze altijd wel wat wormen hebben) worm-vrij is (die er dus uit kwamen die rode).
    Of worden ze echt allemaal gedood door het wormenmiiddel.

Omdat er echt best veel wormpjes uit kwamen en ik echt zeker wil weten dat ze er geen last meer van heeft.

Anders kan ik blijven voeren, en dit en dat geven, maar dan heeft dat ook weinig zin.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: Wormen

Zag je rode wormen?! Bo is vermagerd en niet zo'n gezonde vacht,dat zijn allemaal symptomen van bloedwormen(die dus rood van kleur zijn). Is de conditie van je paard ook verslechtert?
    Aspen heeft ook bloedwormen gehad toen ik hem enkele maanden had. Hij was ook vermagert en er was qua rijden niet veel mee aan te vangen. Na een kwartier was hij heel moe. Ik heb toen de DA laten komen en die is met een sonde in zijn maag geweest en toen heb ik een weekje rust gegeven. Daarna was hij weer heel gezond en merkte je er niks meer van.

Aangemeld
    Jun 2007

Ja kleine rode wormpjes, heel ienieminie ook wat wittige.
    Ze is iets dunner geworden idd, en de vacht was niet echt mooi nee.
    Verder is ze qua conditie wel goed hoor, eet goed en ziet er verder vitaal uit.'

Maar er is een verschil tussen echte bloedwormen en wormen die zo genoemd woredn omdat ze rood zijn.
    Echte zijn de grote strongiliden (die gaan echt door bloedvaten enzo heen) en die zo genoemd worden zijn de kleine strongiliden.
    Bo heeft die kleine dus,l

Ik heb net al met de dierenarts aan de telefoon gezeten en dit was juist goed dat ik ze zag betekende dat ik op het juiste moment de spuit erin gestopt had.

En verklaart natuurlijk haar vermagering en haar doffe vacht.

Het moet nu goed zijn verder, als het goed is zal ze nu weer aankomen en gaan verharen. Over 2,5 maand een spuit Equest.

Aangemeld
    Aug 2006

Prima! Nog beterschap met de vacht!

Aangemeld
    Jun 2007

Ja een hele geruststelling! Want je paard langzaam dunner zien worden is niet leuk zeker niet als die andere 2 bollie bollie zijn en zij 2 x daags ook nog bijgevoerd kreeg.

En die wormen maar blij met hun heerlijke slobber en wat ik nog wel meer gaf

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Bloedwormen kunnen het neit geweest zijn. Die krijg je aleen dood door een spuit rechtstreeks in de bloedbaan. Als je die laat geven door de da, dan kan je er van op aan dat alle wormen dood zijn.

Als Bo nu weetr bijkomt zou ik er gewoon vanuit gaan dat het goed is. Zeker weten doe je het niet, maar waarom je zorgen maken als je apard geen symptomen heeft?

Denk je er wel aan om je andere paard nu ook te ontwormen? Als deze ook wormen heeft besmet hij anders de andere weer.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Inderdaad. Altijd tegelijk ontwormen. Het werkt namelijk niet preventief.

Aangemeld
    Jun 2007

Ja die krijgen er nu ook een.
    Maar anders was het moeilijk voor mij te controleren of zij wormen had en welke.

Vandaar mijn keuze om haar even een dag eerder te doen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb altijd geleerd dat wanneer je de wormen ook buiten het lichaam ziet, je na 3 weken weer moet ontwormen.

Wat naar buiten komt, is nl niet alles, er zit altijd nog wel een restje in het lichaam. En wanneer je veel ziet, zit er nog veel in het lichaam.

Ik zou er mooi nog een spuit achteraan doen, over 2 a 3 weken.

Aangemeld
    Jun 2007

Ja dat dacht ik ook, daarom heb ik de dierenarts ook gebeld.
    Maar wormen buiten het lichaam zegt niks.
    Er zijn ook besmette paarden waarbij je haast niks ziet of helemaal niks, en die misschien wel een ergere besmetting hebben.

Dat geldt wel voor honden & katten.
    Dat vertelde de dierenarts mij, dus dan vertrouw ik daarop.

Alle wormen zijn zo goed als weg, daar zijn die spuiten voor gemaakt Ik vroeg namelijk ook: zijn ze nu echt weg???
    Natuurlijk houd ik haar wel goed in de gaten.

Ohja vanavond zag ik haar mesten, weer even gekeken, vond in de hele drol nog 2-3 wormpjes dus volgens mij ik alles er zo goef als uit gewerkt

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Ik heb altijd geleerd dat wanneer je de wormen ook buiten het lichaam ziet, je na 3 weken weer moet ontwormen.

Wat naar buiten komt, is nl niet alles, er zit altijd nog wel een restje in het lichaam. En wanneer je veel ziet, zit er nog veel in het lichaam.

Ik zou er mooi nog een spuit achteraan doen, over 2 a 3 weken.
    Dat heb ik ook geleerd en het lijkt me zeker aan te raden in een geval als dit, waar veel wormpjes te zien waren.

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Bloedwormen kunnen het neit geweest zijn. Die krijg je aleen dood door een spuit rechtstreeks in de bloedbaan. Als je die laat geven door de da, dan kan je er van op aan dat alle wormen dood zijn.
    Dit is niet helemaal waar hoor. even een copy:

Kleine Strongyliden (of bloedwormen)

Oftewel de Cyathostominae, de larven van deze worden ook wel bloedwormen genoemd, door de rode vorm die soms in de mest gezien wordt.Ook deze wormen worden opgenomen vanuit de wei. De larven dringen in de wand van de darm en kapselen zich daar in om verder te ontwikkelen. Die verdere ontwikkeling kan lang op zich laten wachten. Wanneer de larven bijna volwassen zijn breken ze door de darmwand heen om weer in het darmkanaal te komen. Hier wordt de larve volwassen. Het door de darmwand trekken van de (bijna) volwassen worm veroorzaakt dan ook de grootste schade. Door de grote aantallen van deze wormen hebben zij een groter effect op de darmwand dan de grote strongyliden. Hierdoor worden voedingsstoffen niet goed meer opgenomen door het paard.

Als gevolg van het inkapselen van de larven wordt er onderscheid gemaakt in 2 uitingsvormen van ziekte door kleine strongyliden.

De algemene vorm wordt veroorzaakt door ontwikkelende larven, maar vooral door grote aantallen volwassen wormen. Dit wordt vooral in het najaar gezien, maar kan het hele jaar optreden. Deze vorm heeft meestal vage klachten als: verminderde conditie, verminderde groei of vermageren, diarree (in verschillende vormen), een ruige vacht.

Winter-cyathostominose is een ernstiger vorm. het komt voor in de winter en voorjaar. Deze wordt veroorzaakt door het massaal uit de darmwand treden van larven die ingekapseld waren. Dat kunnen larven zijn die de voorgaande zomer zijn opgenomen, maar ze kunnen ook vele jaren in de darmwand hebben gezeten. De symptomen zijn duidelijker. Door de grote beschadiging van het darmoppervlak is de diarre ernstiger (waterig) en ook meer vermagering.

Ontwormingsmiddelen geschikt voor bloedwormen:

bestanddelen:

GROEP 1:

Ivermectine: werkzaam tegen: de in de darm levende stadia van kleine strongyliden,

Moxidectine: Werkzaam tegen de larvale (ingekapselde) en volwassen stadia van de kleine strongyliden,

GROEP 2:

Pyrantel: Werkzaam tegen de in de darm levende stadia van grote en kleine strongyliden, aarswormen en spoelwormen. In dubbele dosering is het ook werkzaam tegen lintworm.

GROEP 3:

Fenbendazol: Grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelworm, aarsworm. Hiertegen bestaat al veel resistentie.

Febantel: Grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelworm, aarsworm. Tegen dit middel is al veel resistentie bekend.

==> dus alle middelen tegen kleine strongyliden werken tegen bloedwormen

Welke merken bevatten nu welke stof?

Ivermectine: Furexel, Eqvalan, Eraquell, Hippomec, Noromectin, Sivermec pasta
    Moxidectine: Equest
    Pyrantel: Strongid-P, Equiworm-P
    Fenbendazol: Equiworm-F
    Combinatiepreparaat (met Praziquantel): Equimax.

Aangemeld
    Aug 2006

Dank je wel voor de info,Lies! Bij ons krijgen de paarden Furexel.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Hmm fijn artikel wel. Een paar paarden hier hadden laatst schurft en toen heeft de dierenarts ze gespoten met volgens mij invermectine en toen vertelde hij dat hij dat dan echt alle wormen dood waren doordat hij in het bloed had gespoten, ook de bloedwormen.

Maar excuses voor de verkeerde info in dit geval.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten