Ik plaats hierbij de vraag van mijn lieve dinnetje Kim die op het moment behoorlijk 'vast' zit met haar paard.
Het is een flink verhaal, maar we hopen dat een meer ervaren NH forumlid zich hier eens over wil buigen en misschien met een goede tip komt. Dit probleem begint echt erg groot en gevaarlijk we worden.
Kim staat open voor NH, doet van nature al veel NH zonder daar een methode of naam aan te hangen. Ze leest wel mee op het forum maar is niet zo'n held in posts plaatsen, dus...bij deze doe ik het voor haar...zij heeft mij het volgende verhaaltje gemailt.
...........................
Ik heb een paard, Symilio, van 8 jaar oud. Zijn stokmaat is 1.74 mtr . Hij is een rank gebouwde volle tuiger. Zijn vader is Manno en de vader van de moeder is de hackney: Camebridge Cole, de gelderse hengst Marconi zit er ook nog ergens achter.
Het is een koffievos met achter twee witte sokken. Het is letterlijk en figuurlijk een held op sokken!
Dat is op dit moment ook het probleem. Objecten waar hij 24 uur per dag naar zit te kijken, daar is hij nog bang voor.
Ik heb hem van veulen af aan. Toen hij 1 jaar oud was, liep ik al met hem over straat te wandelen om hem verkeersmak te maken, dit deed hij toen goed. Hij is later tot zijn derde jaar met andere paarden de opfok ingegaan. Ik zag en verzorgde hem toen iedere dag.
Op zijn 3e jaar heb ik hem zelf op een rustige manier ingereden. Dit ging erg goed, hij accepteerde vrijwel alles. Ik heb hem ingereden in een kleine buitenbak.
Toen hij ongeveer 4 jaar oud was ben ik met hem regelmatig naar de binnenbak van de rijvereniging gestapt om daar in een goede bak te kunnen rijden.
De tocht om daar te komen duurt 40 min in stap. Dan ga ik 20 tot 30 min rijden en dan stap ik weer rustig terug. Ik loop er altijd de heen- of terugweg naast om hem te sparen. Ik stap met hem dwars door het winkelcentrum.
Toen het weer wat mooier weer werd afgelopen voorjaar, ben ik met hem buiten gaan rijden. Hij staat vlak bij de dijk, dus maak ik vaak een rondje over de dijk. Een relaxed rondje.
Hij is normaal gesproken erg wakker buiten en soms schrikt hij ergens van, maar nu is het gewoon abnormaal. Hij ziet of hoort iets wat hem niet aanstaat, dan gaat hij stil staan en als ik dan na een aantal seconden mijn been aanleg om hem toch verder te laten lopen, draait hij met een noodgang om en peert hem naar huis. Als ik hem dan enigszins tegen probeer te houden met mijn zit en teugel, gaat hij voor en achter omhoog en hij dreigt stijl de dijk af te lopen.
Zo heb ik hem eens 5 keer teruggereden, ik wilde dat hij er uiteindelijk toch langs ging en wit van het zweet half passagerend ging hij er toch maar langs. Nu komt het frappante, op de terugweg liep hij er met een lang teugeltje langs, hij keek er niet meer naar.
Ik merk dat wanneer ik weer zo’n vaste route heb gereden, hij steeds vaker onderweg schrikt. Het is net of hij alleen de slechte ervaringen onthoudt. Iedere keer dat ik die route rij, komt er wel een slechte ervaring bij. Ik heb het idee dat ik stress op stress krijg. Hij is heel snel geneigd om niet meer na te denken en als een kip zonder kop tekeer te gaan.
Er zijn mensen in mijn omgeving die zeggen dat hij op deze manier probeert om onder zijn werk uit te komen. Ze zeggen dat ik hem harder aan moet pakken. Dit heb ik geprobeerd, maar dat werkt averechts. Dit had ik ook wel verwacht. Ik vind het zo moeilijk om te bepalen wanneer hij echt schrikt en wanneer hij onder zijn werk uit wil komen. Met Engelengeduld bereik ik ook niet altijd iets.
Daarentegen doet hij het in de bak erg fijn. Hij is vlijtig en wil altijd voor je werken. Ook is hij erg oplettend in de positieve zin. Kleine hulpen pikt hij goed op. Hij heeft volgens mij weinig zelfvertrouwen, want ik moet tijdens zijn werk in de bak hem telkens ‘vertellen’ dat hij het goed doet. Wanneer hij iets niet goed oppikt, dan moet ik hem dat op een tactische en rustige manier duidelijk maken, anders schiet hij in de stress. Hij kan moeilijk overweg met veranderingen.
Op stal is hij oplettend, maar zeker niet vals. Hij wil graag met je kroelen. Dan legt hij zijn hoofd op mijn schouder en dan moet ik hem op zijn schoft kriebelen. Hij vind het fijn als je hem aandacht geeft.
Ik voer hem veel hooi, 2 kg biks en ½ kg strucomix (muesli zonder haver met veel kruiden) en lijnzaadolie.
Mijn vraag luidt: Hoe kan ik ervoor zorgen dat zijn gemoedstoestand rustiger wordt, hij niet zo snel in de stress schiet en ik geen stress op stress krijg? Hij moet tijdens een buitenrit met zijn hoofd bij mij zijn.
Groetjes, Kim
Bladwijzers