Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 109

Topic: Draaien bij opstappen => tips gevraagd

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: Draaien bij opstappen => tips gevraagd

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    [Waarom voelt het nou toch zo, waarom neigt dit topic zo, het insinueert... dat
    belonen met snoepje ---> paaien, omkopen
    belonen met rust, liefde, massage, aaien ---> communicatie

Leg mij dat nou eens uit?
    Het valt bij mij verkeerd.
    Nee ,Trea, ieder doet wat hij vindt werken. Waar voor hem de communicatie ligt. En communicatie is een snoepje of liefde en een kroel.
    Wees nu eens zeker van jezelf..

Ja, wat Hester zegt.

Voor mij voelt het, als ik met snoepjes werk, alsof ik een ander deel van mijn paard spreek, dan het deel dat puur op andere dingen gebaseerd is.

Als dat voor jou anders is, en goed voelt, dan is het goed.

Oh wat heerlijk simpel weer!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Allereerst; Amen to Mafhaf!

Allertweedst;
    Toch merk ik bij Askja (en bij Stella ook, nog wel sterker) dat ik met snoepjes een ander deel van haar aanspreek. Het meer lust, het meer hebben-hebben-hebben. Ze dòet het niet, ze is wel goed opgevoed, maar ze staat aan de rand van mn persoonlijke ruimte verwachtingsvol te kijken, afentoe met haar hoofd te schudden. Het ìs wel communicatie, ik vraag, zij antwoord. Maar toch meer vanuit het snoepautomaateffect, heel bot gezegd. En zij vraagt ook wel terug, maar het is toch anders.
    Toch gebruik ik snoepjes, gecombineerd met een yes. Het werkt zo veel sneller, zoveel beter. En ze wordt er zò blij van... En ik wil haar erg graag laten weten dat ze het goed doet.
    En nu ik het zo opschrijf, misschien dat ik toch wat minder "voer" ga gebruiken.

Ja zoiets ook hier.

Ik gebruik wel snoepies, dat wel.

Voor Susan om ingewikkelde buigoefeningen te doen.
    Maar dat is echt een apart stukje van wat we samen doen. Dan is het tussen de rest door even snoepjes buig tijd. En dan weer snoepjes uit tijd.

Voor Lodash gebruik ik het om hem dinge te laten doen die hij niet zo leuk vindt. Niet omkopen: tit for that. Als jij goed stilstaat met au-zeer-been-afspuiten, krijg jij snoepie.
    Anders zegt hij na 2 dagen: dat afspuiten van mijn been is een stom spel en ik doe niet meer mee.
    En dat is niet handig.

Het is een extra. Dat vooral.

Aangemeld
    Mar 2005

Ja, een handigheid, een extra tool in je rugzakkie.
    Het gaat wat sneller en is soms ook handig om ergens "door heen te komen". Bijvoorbeeld bij het opstappen. Ik geef Askja dan een snoepje, want rijden vind ze nog maar "je-van-het". Nou ja, goed, het vervolg en waarom is al besproken. Maar dan helpt het wel even, en da's fijn. Misschien kan het later weg gelaten, misschien niet, is ook goed.
    Ik heb denk ik te weinig snoepjes uit-tijd. Paar eye-openers voor mezelf, fijn. Sorry voor je vraag-vervuiling Trea.

In feite is een kroel en een snoepje toch hetzelfde, of ben ik dan achterlijk?

Denk dat Trea ook zoiets bedoelde: snoepie en kroel=positieve beloning, punt.

Maar ik merkte dat het zo niet werkt bij Suus en Lodash.
    Kroel is iets anders. Persoonlijker? Kan niet goed onder woorden brengen.

Voor mij: Het verschil tussen een soort van betaling, factuur: ik deed dit dus nu recht op snoepje, meer weegschaal idee.

Anderzijds: wij zijn samen een fijn stel, praten met elkaar, ik vraag iets, jij antwoord, wow, gaaf, dank u. Op andere basis.

En op de 1 of andere manier heb ik dat laatste niet met snoepjes...
    Niet op die manier!
    Wie dat wel heeft: hulde, fijn, gaaf!

Alleen ik kan dat niet vinden.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik kan zowel trea als mafhaf hier goed volgen eigenlijk. Ben er zelf nog niet helemaal over uit of en hoe ik voerbeloning wil gebruiken.
    Ik gebruik het nu vooral met rijden voor het stilstaan, ze staat zonder teugelhulp nu gegarandeerd stil, Dat is een fijn idee, en een van de meest belangrijke dingen die ze moet leren. Voer geeft haar daar een goede motivatie voor. (heb nog geen noodsituatie meegemaakt, dus weet niet hoe onvoorwaardelijk dit erin zit)

Met trailerladen ook zoiets. Ik roep altijd: nee, nee, je paard lok je niet in de trailer met voer. Was ik bij Wim, vertelde mn trailerprobleem. Wim zet de trailer in de bak, rammelt wat met een voerbak, en shanna liep direct de trailer in, met mij erachteraan van : he, shan wat ga je doen? Ok, weg was mijn oordeel, hihi.

Ik merk wel dat Shanna enthousiaster gaat worden van snoepjes. Daarom gebruik ik voerbeloning bij grondwerk vooral bij dingen waar ze zelf nooit zo enthousiast voor is. Bijvoorbeeld schouder binnenwaarts, of at liberty ergens omheen sturen. Een brokje geeft haar dan de extra motivatie om dat voor me te willen doen.

Blijkbaar zijn we nog niet zo'n fijn stel dat Shanna onvoorwaardelijk voor MIJ wil doen wat ik vraag.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ebby
    Toch merk ik bij Askja (en bij Stella ook, nog wel sterker) dat ik met snoepjes een ander deel van haar aanspreek. Het meer lust, het meer hebben-hebben-hebben.
    Ik vind dát nou juist het geweldige aan de snoepjesbeloning. Ik ben niet van mening dat het een "ander" deel van het paard is wat ik daarmee aanspreek. Het is hetzelfde paard, hetzelfde karakter en het enthousiasme wat bovenkomt als ik een snoepje ga geven, is voor mij slechts een teken dat ik met mijn beloning helemaal goed zit.
    het is het állerliefste wat het paard als beloning wil hebben, daarom worden ze zo hebberig en kunnen ze zich moeilijker beheersen, moeilijker wachten tot de daadwerkelijke beloning komt, en ik gééf ze graag die beloning.

vind het net als een kind wat niets liever wil dan een barbie. Hij droomt ervan.. en dan geef jij een zakje knikkers, want kinderen die vragen..

eens en niet
    Interessante discussie.

Ben het eens met je eerste stuk in zekere zin, trea.

En met het laatste stukje helemaal niet.

Je schrijft dat het deel dat je aanspreekt heel enthousiast wordt en graag wil doen wat je vraagt. Dat snap ik, en ik kan me die lol ook voorstellen. Ik gebruik dat dus zoals gezegd ook, voor buigdingen, nou Suusje rekt zich in alle bochten voor die beloning. Daarmee worden die oefeningen leuk.
    Alleen het is het deel van mijn paard dat iets wil HEBBEN. Dat is de key nu even geloof ik, voor mij.

Het willenHEBBEN deel is gericht op iets, gefocussed. En ik snap heus wel dat je daar heel veel plezier aan kan beleven! Maar dat is geloof ik ook wat ik er niet zo leuk aan vindt, (nogmaals, voor mezelf, niet voor joU!).

Als ik zonder snoepjes iets vraag van mijn paarden, dan IS er ook geen vraag om barbies. Omdat we op dat moment niet over kadootjes praten. En ze er dan ook niet mee bezig zijn.

Waar ik erg van geniet, is als mijn paarden iets doen wat ik vraag, omdat ze denken dat het vast een minimaal redelijk idee is. Het vertrouwen. De wens iets samen te doen, omdat dat goed voelt.

Niet omdat er anders ellende volgt. Of fase 4 (dank u, ik ben goed genezen ) maar gewoon een vertrouwen, dat we gebouwd hebben.

Als ik bijvoorbeeld dat opstijgen met snoepjes zou doen (in ons geval, met rijproblemen in de achteruitkijkspiegel), dan neem ik een soort shortcut langs onze weg. En soms gaat dat goed, soms niet.

Toch liever de weg dan.

Maar ik wil liever niet beschuldigd worden van barbiewillende paarden knikkers geven. Omdat ik dat echt niet vind kloppen. En het onaardig klinkt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf

Als ik zonder snoepjes iets vraag van mijn paarden, dan IS er ook geen vraag om barbies. Omdat we op dat moment niet over kadootjes praten. En ze er dan ook niet mee bezig zijn.
    En HIER denk ik dat we anders denken.
    Een paard is een dier wat wil pleasen. En ik denk dat het paard zeker bezig is met de beloning, met het cadeautje wat volgt. En in mijn ogen is een aai PRECIES ook een cadeautje. Net zo goed als een snoepje of de rust. En JIJ bepaalt welk cadeautje je geeft en wanneer.

Misschien heb jij wel gelijk, misschien ook niet. Misschien is er geen gelijk.
    Maar ik denk dat een paard niet in extase raakt van het GEVOEL van "lekker samen werken of bezig zijn". ik denk dat dat antropomorfisme is. Je vraagt iets van je paard, en als het lichamelijk en geestelijk goed zit met het paard, komen er endorfines vrij tijdens het werk. dat geeft een lekker gevoel. Als hij dan ook nog beloond wordt geeft dat een nóg lekkerder gevoel, dus wil hij de volgende keer best wéér werken. Will to please.

Ik bedoel het niet onaardig. Die vergelijking was slecht een vergelijking.
    ik ben meer "to earth" dan jij. Werken wordt beloond. En zoals ik graag een salaris op mijn rekening ontvang als beloing voor goede arbeid (ik zou teleurgesteld zijn met een pak zakdoekjes) WEET ik van mijn paarden dat ze het liefst een snoepje willen. ik zoek het niet diepr, ik ga niet dieper. Dat is niet IK.

Denk inderdaaad dat daar het verschil zit. Je zegt:
    Een paard is een dier wat wil pleasen. En ik denk dat het paard zeker bezig is met de beloning, met het cadeautje wat volgt.
    Ik denk dus op eerste zin: nee
    En op 2e weer: ja
    In a way...

Misschien heb jij wel gelijk, misschien ook niet. Misschien is er geen gelijk.
    Er is sowieso geen gelijk, volgens mij, en daar gaat het wat mij betreft ook niet over hier. Ik probeer in woorden te vangen wat voor mij het verschil is. Niks beter, niks minder, gewoon anders. Ieder zijn weg.

Maar ik denk dat een paard niet in extase raakt van het GEVOEL van "lekker samen werken of bezig zijn". ik denk dat dat antropomorfisme is.
    Ik denk dat ook niet Trea. Zo erg is het nu ook weer niet met me

En zoals ik graag een salaris op mijn rekening ontvang als beloing voor goede arbeid (ik zou teleurgesteld zijn met een pak zakdoekjes) WEET ik van mijn paarden dat ze het liefst een snoepje willen. ik zoek het niet diepr, ik ga niet dieper. Dat is niet IK.
    En dat is prima!!

Ja dat in "woorden vangen" lukt niet merk ik.
    Ik probeer het neer te schrijven, net als jij, maar het blijft onbevredigend als ik het teruglees.

Maar we hebben weer een prachtige poging gewaagd, vind je niet?
    Ontzettend leerzaam.

Dank u

Aangemeld
    Mar 2005

Je vraagt iets van je paard, en als het lichamelijk en geestelijk goed zit met het paard, komen er endorfines vrij tijdens het werk. dat geeft een lekker gevoel. Als hij dan ook nog beloond wordt geeft dat een nóg lekkerder gevoel, dus wil hij de volgende keer best wéér werken. Will to please.
    Ik vind Mafhaf alles erg mooi verwoorden, dus daar hoef ik niet meer aan mee te doen.
    Toch wil ik op dit stukje reageren. Merk namelijk bij Askja dat het niet echt een will to please is... Meer een will to snoepje. Als ik iets vraag en ik heb snoepjes bij me, whoem ze doet het. Maar na twee stappen stopt ze. Snoepje?! Ik heb het toch gedaan? Dit is snoepje waard hoor! Stuur haar dan wel door, maar kan niet bezig zijn met de oefening, want het enigste waar ze mee bezig is is hoe ze zo snel mogelijk weer kan draaien zodat ze weer een snoepje krijgt. Ze wordt ook knarrig, en het werk gaat vaak niet zo lekker. En eigenlijk wil ze de volgende keer nog liever de snoepjes, en nog minder het werk.
    Ik moet zeggen dat ik best veel met snoepjes heb gewerkt hoor. Ook omdat het zon enthousiasme aanwakkert, en ik mijn paard heel graag wil plezieren. En haar graag wil laten weten dat ze het goed doet. Het is dan ook niet bedoelt als afkraken, maar meer wat ik merk. Zeker nadat ik gisteren een opgetrokken beentje kon incasseren, omdat ze maar niet met haar neus naar me toe kon draaien. Ze heeft niets gedaan, maar voor mij was dit wel klare taal.
    En overginds zou ik heel blij zijn als Askja nìet zo op snoepjes zou reageren en het meer een versterkte aai gevoel zou zijn. Wees blij Trea

Ja dat in "woorden vangen" lukt niet merk ik.
    Ik probeer het neer te schrijven, net als jij, maar het blijft onbevredigend als ik het teruglees.

Maar we hebben weer een prachtige poging gewaagd, vind je niet?
    Ontzettend leerzaam.

Dank u
    Absoluut prachtige poging.
    En interessant!
    U ook dank U!

Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten