Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Fruitbomen in weide?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Fruitbomen in weide?

We overwegen om enkel fruitbomen aan te planten in de toekomstige nieuwe weide.
    Een notenboom bij de stal voor schaduw en tegen insekten (weet iemand of dit effectief is?) en dan nog wat hoogstam appels ed. Stam netjes afgeschermd natuurlijk.
    Vraag: eten de paarden zich dan niet ziek aan afvallend fruit? Ik ben ooit bij iemand les gaan geven die zijn paarden letterlijk in een boomgaard had lopen, tussen de rijen peren in. Hele zoektocht als je een bepaald paard wilde hebben... Ben toen natuurlijk vergeten te vragen of ze tegen het fruit konden of er alleen na de oogst in mochten.
    Iemand???

Re: Fruitbomen in weide?

Ik zit met dezelfde vraag, er staan bij mijn paard een aantal pruimenbomen en appelbomen langs de wei.
    En vooral de pruimen (de appels zijn er nog niet) zijn erg geliefd. Het ene paard eet ze zo van de boom en vreet alle onrijpe pruimen van de grond.
    Mijn paard laat ik daar maar even niet komen, die heeft net al koliek gehad.

Is dat slecht zoveel (onrijpe) pruimen?
    Iemand???
    Surrender to fun!

Onverstandig om fruit en notenbomen in de weide te zetten. Leer van de echte boer: de notenboom hoort bij huis/stal en op geen enkele wei staat een fruitboom. Trekt insecten aan ( wespen, fruitvliegen etc) en veel vallend ( en gistend/rottend) fruit is slecht voor de dieren. Als je schaduw wilt en een snelgroeiende boom, zet er dan een paar wilgen in.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Tja ik heb er ook niet voor gekozen, liever wilgen idd
    Maar hoe zit het met pruimen opzich? (niet rottend dus maar gewoon rijp of iets onrijp)
    Surrender to fun!

In Pruimen zit gagantisch veel suiker... = niet goed voor je paard. Afgezien nog van de espen die erop afkomen en die je paard in de mond kunnen steken.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Dus het is alleen de suiker die slecht is van de pruimen. Wespen heb ik nog niet gezien, die zitten volgens mij ook alleen bij rottend fruit.
    Ik ga wel regelmatig pruimen harken, dat scheelt alweer.
    Surrender to fun!

Nou nee, het is niet alleen de suiker. Fruit kan ook gaan gisten in de maag met als gevolg koliek. Wespen eten ieder rijp fruit aan - daar hoeft het echt niet voor te rotten.

Als er in de wei een fruitboom staat dan zou ik in ieder geval een lijntje in een cirkel om de boom heen zetten zodat de paarden niet makkelijk bij al dat vallend fruit kunnen komen.

Ow dan geen pruimen voor Fjalar, niet nog een keer koliek..

Lijntje spannen kan niet, de bomen staan langs het pad tussen de paddock en de wei, daar moeten ze toch langs kunnen.

Dan zal ik er maar een bordje bij zetten met "niet eten"
    (nee serieus, ik ga maar eens wat creatiefs bedenken met die bomen)
    Surrender to fun!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Dacht ik al
    Blijft over een notenboom in de tuin, naast de stal. Zou die echt helpen tegen vliegen?

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Lang leve google:

Walnootbomen vinden we vaak in de nabijheid van boerderijen. De reden hiervoor zijn niet de lekkere noten die in de herfst geoogst kunnen worden, maar vooral om muggen en vliegen op een afstand te houden, want die houden niet van de bittere olie (junglandine) die de bladeren afscheiden.

Wist wel van die vliegen, maar niet hoe het precies zat. Bij deze dus: 't is van de junglandine olie.

Overigens lusten paarden best junglandine, die eten je mooie boompje in z'n geheel op als je niet oppast dus wel even afrasteren. En wilgen vinden ze nog lekkerder dan walnoot dus ook als je daarvoor gaat moet je een draadje zetten totdat de boom zo hoog is dat de paarden niet meer bij de bladeren kunnen.

En een hoogstam appel of peer kun je natuurlijk ook gewoon zelf leegplukken voordat er tientallen kilo's fruit op de grond liggen. Een enkele valappel deert paardlief heus niet, zolang er geen gistende massa's fruit in de wei terecht komen. En zelf oogsten voorkomt ook overlast van wespen. Je moet alleen wel een goeie ladder en geen hoogtevrees hebben, en op tijd beginnen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gudrun
    Dacht ik al
    Blijft over een notenboom in de tuin, naast de stal. Zou die echt helpen tegen vliegen?
    Ja het helpt echt. Wij hadden een grote notenboom bij ons voormalige zwembad - geen mug/vlieg te bekennen eronder.
    Nu hebben we notenbomen bij de stallen gepoot, moeten nog wel groeien, maar er zitten al drie walnoten aan!

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sannie

. En wilgen vinden ze nog lekkerder dan walnoot dus ook als je daarvoor gaat moet je een draadje zetten totdat de boom zo hoog is dat de paarden niet meer bij de bladeren kunnen.
    Waarom, wilg is heel gezond voor paarden. Er staat een boom langs mijn wei, waar ik geregeld takken ga afbreken om aan de paarden te voederen. Na 5 min zijn ze op! Natuurlijk wel zien dat ze de schors niet volledig afbijten of er blijft niet veel boom over..

Verder helpen notenbomen niet altijd. Wij hebben er één in de tuin, vlakbij de vijver, maar er zitten ondanks de boom nog veel insekten (muggen vliegen,..)

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cheyenne
    Waarom, wilg is heel gezond voor paarden. Er staat een boom langs mijn wei, waar ik geregeld takken ga afbreken om aan de paarden te voederen. Na 5 min zijn ze op! Natuurlijk wel zien dat ze de schors niet volledig afbijten of er blijft niet veel boom over..
    Precies daarom dus. Als je bomen plant als toekomstige schaduwvoorziening (zie startpost) dan is 't niet heel handig als paardlief het jonge boompje in een paar minuten tot de grond afsnoeit.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cheyenne
    Verder helpen notenbomen niet altijd. Wij hebben er één in de tuin, vlakbij de vijver, maar er zitten ondanks de boom nog veel insekten (muggen vliegen,..)
    Welke boomsoort is dat dan? En in wat voor omgeving staat hij verder? Ik kan me voorstellen dat zo'n bomentruc beter werkt in een omgeving waar de insekten een aantrekkelijk alternatief hebben (stal) dan in een 'steriele' nieuwbouwwijk.

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

In onze tuin tussen véél groen aan een vijver (= trekt zeer veel insekten aan). De stal van onze pony staat er vlak naast.
    Het is een walnotenboom

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006

ik heb ook recentelijk 3 walnotenbomen in onze weide geplant, netjes afgerasterd.

Maarre...eten paarden de noten die vallen op ? Zo ja, kan dat kwaad ?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten