Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Onweer, paard binnen of buiten ??

Actief Forumlid diana's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Onweer, paard binnen of buiten ??

Hoi,

Ja ja ik krijg morgen m`n eerste eigenste peerdje .

http://www.mijnalbum.nl/Album=FFWTOPAB

(laat even weten als hij het niet doet)

Hij komt 24/7 buiten te staan, voorlopig zonder schuilstal en geen beschutting.
    Voor regen en kou ben ik niet zo bang, hij is gewend om buiten te zijn , maar wat doe je nu bij onweer. Is het gevaarlijk om je paard buiten te laten, Als er nu een schuilstal zou zijn dan kan hij nog wat, maar ja dat is nu niet moegelijk, misschien in de toekomst wel.

Er is een mogelijkheid om hem evt. s`nachs op stal te zetten. Maar of ik hem daar een plezier mee doe

Groetjes, trotse eingenaar van Binky
    ** Relax, we komen er wel**
    Voor meer over binkie http://nh.eyeweb.nl/

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Onweer, paard binnen of buiten ??

Goeie vraag! Ik heb mijn paarden ook altijd buiten met onweer, ben namelijk bang dat als de bliksem inslaat ze verbranden... Maarja anderzijds kunnen ze buiten ook getroffen worden door de bliksem

Leuk paardje! Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Goeie vraag! Ik heb mijn paarden ook altijd buiten met onweer, ben namelijk bang dat als de bliksem inslaat ze verbranden... Maarja anderzijds kunnen ze buiten ook getroffen worden door de bliksem

Leuk paardje! Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst!
    Raken je paardjes niet in paniek van onweer ?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mijn paard staat met vriendin paard ook gewoon buiten. Ze hebben een schuilstal en kunnen ook in de luwte van bomen staan. De dames staan bij onweer echter altijd in het midden van het land, ver van de stroomdraden . Kaat (mijn paard) is buiten geboren en getogen en maakt totaal niks van onweer. Het vriendinnetje is echter wel angstig, maar omdat Kaat niks doet, doet zij ook niets.

Tuurlijk is er een risico dat ze geraakt worden, ook dat heb ik al eens eerder met ons jongvee meegemaakt. Toen werden er 3 dieren geraakt, niet rechtstreeks door de bliksem, maar wel door de overdracht van de stroom tussen dier en stroomdraad (en de bliksem was dus in de draad geslagen). Dat kan dus net zo goed binnen als buiten gebeuren, het is hoe dan ook pure pech als het je overkomt. Maar ik heb het in de 31 jaar dat ik op deze aarde rondloop slechts 2 keer meegemaakt dat er dieren overleden door onweer. En ons vee (paarden dus ook) lopen altijd buiten in het open veld, bij deze 2 buien was er sprake van heftig noodweer en dat soort buien zijn er niet vaak.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

De mijne staan bijna altijd buiten met onweer. Ze raken helemaal niet in paniek, ze staan mooi rustig bij elkaar met hun konten naar de regen gericht

Ik ben ook bang de ze zouden verbranden als de bliksem zou inslaan, en dan ben ik ze allemaal kwijt. Als er één getroffen wordt, ben ik er maar één kwijt en ik hoop dat dat toch een snellere dood is dan verbranden in een stal.

Laat ons hopen dat we dit nooit hoeven mee te maken!

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Nee ook bij ons geen paniek....

Mijn oma heeft ook wel eens verteld dat er een aantal koeien door de bliksem getroffen waren, toendertijd een groot verlies natuurlijk
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Sluit me aan bij Jossie 2e alinea . Toen Vash in de opfok 24/7 buiten stond in het open veld, toen was ik altijd wel dankbaar dat ik geen telefoontje kreeg na een hevig onweer. Het koppel zelf raakte er ook niet van in paniek. Het Ã*s een risico, net als oversteken of dat er een vogel op je hoofd poept. ....maar de kans is zóó klein.
    En 's nachts binnenzetten helpt niet tegen onweer overdag
    Lekker buiten laten. Leuk peerd trouwens!! Lekkere kuif!

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

oke, ik hoef me dus niet druk te maken over onweer.
    Ik lag gisternacht naar onweer te luisteren toen deze vraag ineens opdook

Ik denk dat er vast nog meer vragen opborrelen van de week

Bedankt voor jullie antwoorden

Diana

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik voel me er ook altijd zo rot door als het onweert. Vooral als ik niet naar de paarden toe kan op dat moment. 's Nachts ofzo. Maar als het ooit gebeurd, valt er niets aan te veranderen. Ze staan hier echt op een open stuk, maar er is niets aan te doen. Aan de andere kant zijn er wel grotere gevaren.

Helaas heb ik het al 2 x mee gemaakt dat er een paard overleed na onweer. Wel op twee totaal verschillende plaatsen hoor. Dus het is echt wel toeval.
    Helaas was ik elke keer de eerste die het ontdekte. De paarden verbranden niet hoor.
    Je zult geen zwartgeblakerd beest aan treffen. Dat is leuk in fims maar praktijk is vaak anders. Maar het is geen prettig gezicht een dood paard in de wei vinden....
    Wel blijft het erg vervelend voor de eigenaren van het paard. Zo plotseling uit je leven verdwenen.
    Ik blijf onweer ook niet echt prettig vinden. Paarden hebben totaal geen angst voor onweer, blijven rustig door eten of slapen of lopen oid, net wat ze anders ook doen in de wei. Het is meer je eigen gedachte en onze ervaringen die meespelen.
    Wij hebben angst, zij niet.
    Mijn paardjes staan ook op open land, geen of nauwelijks bomen. In de rest van de omgeving staan veel paarden in dezelfde omstandigheden. Dus ja??
    Wat is wijsheid. Op stal kan ook brand uitbreken na een inslag, of dat alles is?? Ik weet niet.....

De paarden bij ons staan ook gewoon buiten bij onweer. Ze hebben geen schuilstal, wel bomen maar staan eigenlijk altijd gewoon midden op het land. Ze zijn niet bang voor onweer.
    De bliksem kan wat dat betreft overal inslaan. Als ze onder bomen staan op de boom, als ze op stal op de stal of op hunzelf als ze in de wei staan. Maar ja, zelf ben je ook niet 100% veilig als het onweert. Voor dier en mens blijft het gevaarlijk.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Normaal haalt onze staleigenaresse bij strom de paarden binnen(als ze thuis is), maar vorige week heeft ze ze allemaal buiten laten staan omdat ze allemaal erg rustig waren.

Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Binkie heeft z`n eerste onweersbui meegemaakt .
    En hij bleef rustig en ging zelfs staan grazen .

Dus hij blijft gewoon buiten tenzij er een orkaan word afgegeven

Het is voor mezelf even slikken, onweer is toch een beetje eng enzo, maar dat mag ik natuurlijk niet op Binkie projecteren

Diana

Fjalar staat ook altijd buiten met onweer (ook zonder onweer trouwens )
    Ik vind het wel beter dan in een stal, dan kan hij tenminste weg als het moet. Hij vliegt in ieder geval niet met stal en al in de fik.

Maar het is ook wel een eng idee, zeker als de bliksem dan zo dicht bij je inslaat. Ik ga er altijd maar vanuit dat de bliksem in een boom inslaat ipv in mn paardje.

Ow en Fjalar vind het ook echt geen probleem, kijkt er niet van op. Alleen soms even bij een hele harde knal.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

FF heel ontopic: met zulke hoge flatgebouwen dichtbij de wei, hoef je al minder bang te zijn dat de bliksem ergens laag bij de grond je paard raakt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten