Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

  1. #1

    Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Voorhoef onderaanzicht


    Voorhoef onderaanzicht, schuin genomen


    Voorhoef zijaanzicht


    Achterhoef onderaanzicht


    Achterhoef onderaanzicht, schuin genomen


    Achterhoef ijaanzicht


    Jopie zoals je ziet zijn de hielen iets hoger, er staat een randje van een paar mm. Ook de steunsels dragen nu iets mee.

    De zool wordt eigenlijk heel weinig nog aan gedaan, een beetje rondom de straal uitgehaald.
    En de straal wordt weggesneden aan de punt.

    Ze zijn 10 juni bekapt door mij. Sindsdien is er niets meer aan gedaan.
    Mustangrol mag weer iets bijgewerkt en ook een klein randje steunsel mag er weer af nu.

    Ik denk dat het vooral het randje hiel en steunsel voor de vermnderde gevoeligheid zorgt. Nu wordt niet meer al het gewicht door de zool gedragen, maar verdeeld over hoefwand, steunsel én zool.

  2. #2
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Wat zijn de stralen ontzettend breed. De voeten zien er echt heel erg goed uit. Loopt ze veel op harde bodem, of heeft ze gewoon echt goede voeten?

  3. #3

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Ze heeft altijd goede hoeven gehad, ondanks dat ze enkele jaren beslagen is geweest. Ze lopen inderdaad erg veel op het harde, zeker in de wintermaanden. Maar het gekke is dat ondanks dat de hoeven eruitzien en altijd zagen als; "de perfecte hoef", heeft ze bijna 2 jaar extreem gevoelig gelopen. en je zag er niks aan, aan die hoeven. Nooit. Ook nu zie ik geen uiterlijk verschil (behalve dan dat randje hiel), ik verwaarloos de mustangrol nu wel een beetje en tóch is die gevoeligheid nu stukken minder.

  4. #4
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Ik denk ook niet dat de mustangrol per definitie samenhangt met gevoeligheid. Mijn paardje heeft ook vrij lang gevoelig gelopen en hij loopt nu goed. Ik heb nooit een mustangrol gemaakt. Ik denk dat het vaak ook de zool is waar de gevoeligheid door komt, niet alleen de hoefwand.

    Gek dat ze dan toch niet lekker heeft gelopen met zulke mooie voeten. Ik ken ook wel echt de tegenstelling hiervan. Paarden met afschuwelijke voeten na jaren ijzers die wel goed lopen. Maar wat fijn dat ze nu weer goed loopt. Zo heel veel hiel heb je ook niet laten staan. Als overigens dat randje hiel het verschil maakt tussen wel gevoelig en neit gevoelig lopen, dan zal de mustangrol er weinig effect op hebben, het lijkt mij dan echt de zool in dit geval.

  5. #5

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Heel erg bedankt voor de foto's Trea. Is veel duidelijker zo.

    Ik vind de hielen op deze manier op een mooie hoogte. Dit zijn in mijn ogen gewoon nog steeds 'lage hielen' hoor. Ik merk ook al een poosje dat als ik de hielen zo laag vijl tot de zool een van mijn paarden gevoeliger wordt. Meestal laat ik dus altijd een randje staan. Voorkant vijl ik wel altijd op zoolhoogte met mustangrol. Zelfde eigenlijk als wat jij doet.

    Hoe lang bekap je nu al op deze manier?

    Maar wat doe jij exact met de steunsels? Je laat ze aan de achterkant net zo lang als de hoefwand en dan steeds lager tot zoolhoogte? Klopt dat? En wat deed je eerst?

    En ik had nog een vraagje over de zool. Vooral voor zijn ze erg vol. Ik weet nog dat je dit eerder wat uitholde (met die slijper)? Heeft deze volle zool geen invloed op het hoefmechanisme? Blijft de zool gewoon hetzelfde of wordt die voller?

  6. #6

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Hoe lang bekap je nu al op deze manier?
    Ehm.. zo ongeveer vanaf november vorig jaar geloof ik. Precies weet ik het niet meer.

    Maar wat doe jij exact met de steunsels? Je laat ze aan de achterkant net zo lang als de hoefwand en dan steeds lager tot zoolhoogte? Klopt dat? En wat deed je eerst?
    Ja dat klopt. Achter zolang als de hoefwand en dan laten zakken tot zoolniveau.
    Voorheen waren ze helemaal zoolniveau, omdat ik de hielen ook op zoolniveau had.
    En ik had nog een vraagje over de zool. Vooral voor zijn ze erg vol. Ik weet nog dat je dit eerder wat uitholde (met die slijper)? Heeft deze volle zool geen invloed op het hoefmechanisme? Blijft de zool gewoon hetzelfde of wordt die voller?
    Ik haal een rand van ongeveer 3cm breed langs de straal uit de zool weg. Aan de punt iets minder, om de ronding van de punt ongeveer 1cm breed. Ik haal daar de zool best diep weg, bijna tot aan de dirtline. Dit om de straal de ruimte te geven, anders verstikt de zool de straal en ik heb een paar keer gehad dat in die rand steentjes onderkropen. Nóg is er veel zool over (grote hoeven hè ) dat plat kan worden. Daar doe ik niks meer aan, het loopt in no-time weer vol. Het wel of niet leeghalen van die zool maakt niets uit voor de gevoeligheid, wél als het langs de straal volzit. Blijkbaar drukt dat naar binnen richting straalgebied. Daarom ga ik hier nu ook rigoreuzer te werk dan voorheen (dieper, maar minder breed).

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Fijn dat je even fotos hebt geplaatst want ik was ook erg benieuwd na je eerdere bericht.
    Ik had meer verschil verwacht.
    Ik heb bij Whoopie nu eigenlijk hetzelfde, de hoefwand aan de achterkant blijft langer en de steunsels dus ook iets.

    Klaas bekapt haar al een tijdje op deze manier omdat ze gevoelig liep en het wordt idd wel beter.(straks hebik de hoefschoenen voor niets gekocht)
    Leuk om even te zien!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Fotos/TKHLVZWU.jpg
    [/img]

    Ik dacht ik ze teven een foto van Whoopie haar hoef na de laatste bekapping. Maar dat lukt mij weer niet, mischienkan iemand anders de foto tevoorschijn halen?

    Maar wat een verschil in straal die van Enya en Whoopie
    Vindt het wel mooi zo,n grote straal.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Moet je veel over de weg lopen ed en veel op harde bodem zetten, dan krijg je de straal wel breder. Maar deze voet is echt heel mooi, dat zie je niet snel.

  10. #10

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    ziet er goed uit hoor! Echt een megastraal. Wat een verschil met paarden die beslagen zijn en waarvan de straal wordt teruggesneden...
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  11. #11
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    ziet er goed uit hoor! Echt een megastraal. Wat een verschil met paarden die beslagen zijn en waarvan de straal wordt teruggesneden...
    Volgens mij Heeft niet zozeer het terugsnijden van de straal er invloed op, maar vooral het op beton lopen. IJzers maken natuurlijk wel echt HET verschil. Strasseraars snijden ook in de straal toch kan deze ook dan heel breed zijn.

    Wat ook nog scheelt is dat het een zachte bodempaard is.

  12. #12

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Brede stralen zijn erg mooi. ik ben dan ook erg trots op de hoeven van Enya. Maar volgens mij doet het er niet zo heel veel toe hoe breed ze zijn. Amy (ook een tinker.. hoe zeg je dat nou Margot.. een zachte bodempaard ) en heeft minder mooie stralen, toch heeft zij vanaf dag 1 minder gevoelig gelopen.

    En dan Troy... andalusiër (dat zal wel een harde bodempaard zijn.. niet?) heeft zulke fijne hoeven! Ik vind ze mooi compact, keihard, hebben bijna geen onderhoud nodig, de zolen lopen niet zo vol als bij de tinkers, maar als je de stralen ziet dan krab je je over het hoofd hoor... heel klein en smal. Echt zielige straaltjes

    en hij loopt het beste van allemaal! Gaat in galop over die dikke kiezels bij ons, het boeit hem niet, hij voelt het niet.

    ik snap ut niet???

  13. #13

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    de grootte van de straal varieert ook met droog en nat weer, tenminste bij Arabesk
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  14. #14
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Wat is Abaresk voor paard? Want jij bedoelt waarschijnlijk dat hij met nat weer groter is? Bully's straal is met droog weer groter. Ik gooi het erop dat de weidegrond dan harder is en hij meer hoefmechanisme heeft. Hoe denk jij dat het zit?

  15. #15
    Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    314

    Re: Speciaal voor Jopie; hoevenfoto's Enya

    Stoffel heeft ook van die mega brede stralen.
    Ik dacht altijd dat dit een teken van "verzakking"was. (!)
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •