Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: Bandages als steun?

Re: Bandages als steun?

Waarom ga je niet gewoon met haar wandelen? Een beetje stevig doorlopen, goed voor jou, goed voor haar. Even een andere omgeving en andere indrukken opdoen. En van een half uurtje stevig stappen met de vrouw zal ze beslist opknappen en leuk vinden.

Voor het overige ben ik het eens met Roos; ik kan me je zorgen wel voorstellen maar ze lijkt het nu toch goed te doen en het valt me op dat jij soms wel wat doemdenkerig bent (als ik het zo onparlementair mag uitdrukken). Inderdaad, loslaten en plezier hebben - optimistisch blijven over haar toekomst. Slechte gedachten, sombere gedachten máken het ook slecht en somber ( zie mijn onderschriftje!).

Bandageren - als je het tenminste goed kan - zou je kunnen doen maar lijkt me eigenlijk niet nodig. Laat haar maar op eigen benen lopen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Het heeft niks met doemdenken te maken, maar feit blijft dat ze achter versleten kogels heeft. En dat ik vorige keer dat ik me had voorgenomen weer wat haar te gaan doen in de bak ineens een paard had dat helemaal niet meer kon lopen terwijl ik toen echt niets raars had gedaan en alleen had gestapt en voornamelijk rechtuit.

Ik wil heel graag met haar aan het werk en ik geniet volop van d'r.
    Ik bedoel ik kan geen groter kado krijgen dan een paard dat zelf aangeeft dat ze wat samen wil gaan doen.

Wandelen doe ik al regelmatig zoals gezegd en daar genieten we ook samen volop van.

Maar ik wil haar afnemende spieren toch ook weer wat gaan trainen, ik bedoel hoe minder spieren hoe meer de gewrichten moeten doen en hoe slapper ze wordt. Vandaar dat ik me gewoon af vroeg of ik in dat geval (meer zachte ondergrond van de bak) haar benen niet extra zou kunnen ondersteunen of fixeren.

Maar de boodschap is duidelijk: niet doen!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Maar het uitgangspunt dat er iets mis is met Ester. Het uitgangspunt dat ze oud en versleten is (zie tekst, dit woord heb ik niet gekozen).
    Ik heb nog eens nagedacht en vind het jammer dat dit topic ineens zo'n negatieve lading kreeg. Het blijkt weer eens dat woorden interpretabel zijn en door de lezer op een bepaalde manier worden gelezen.

Als ik het topic teruglees kan ik niet vinden dat ik letterlijk aangeef dat Ester oud en versleten is. Ja ik geef inderdaad dat ze 21 was en dat ze versleten achterbenen heeft en zich van het voorjaar 2x verstapt heeft. Hiermee wilde ik zeker niet aangeven dat ik mijn paard al heb opgegeven.

Ik bedoelde hier zeker niet mee dat mijn paard oud en versleten is maar het was in eerste instantie meer om aan te geven dat het hier niet om een 3 jarige gaat die ik helemaal wil inpakken om wat voor reden dan ook.

Heb er nog eens over nagedacht en vind het echt heel jammer dat mijn woorden zo negatief werden uitgelegd dat ik zelfs tot doemdenker werd aangemerkt.

Voor de goede orde ik heb losgelaten, ik geniet en ik ben met mijn paard lekker leuke dingen aan het doen. Ik vroeg mij nogmaals alleen af of extra steun geen optie zou zijn om het risico van verstappen te verminderen.

Ik bedoelde het topic niet als negatief en vind het nogmaals erg jammer dat het zo werd uitgelegd door sommige mensen.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    maar ik wil haar niet op het harde laten draven eigenlijk en ze moet die energie volgens mij ook af en toe kwijt.
    Ze staat toch buiten? Dat ze gelukkig is met aandacht, tuurlijk dat kan ik begrijpen, maar als ze haar energie kwijt wil doet ze dat zelf wel als het goed voelt hoor.

En idd, niet bandageren, ook steun voor de kogel is nogal onbeduidend. Doe dan liever koud-warmte therapie. (min. 10 minuten afspuiten --> door het afspuiten vernauwen de vaten om warmte vast te houden, maar dat houden ze na 10 minuten niet meer vol dus gaan ze weer verwijden)
    Dan stimuleer je de bloedsomloop en dat is voor alles goed.
    Houdt er daarnaast rekening mee dat het opwarmen van gewrichtsvloeistof (die vast ook verslechterd cq verminderd is bij zo´n oud paard) minimaal 10-15 minuten nodig heeft om op te warmen. Dus laaang stappen voor je wat anders gaat doen.
    Ik zou nog eerder van die 3 in 1 neopreen dingen aan doen voor enige steun dat wat anders, maar ik denk gewoon niets

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    *knip*
    En idd, niet bandageren, ook steun voor de kogel is nogal onbeduidend. Doe dan liever koud-warmte therapie. (min. 10 minuten afspuiten --> door het afspuiten vernauwen de vaten om warmte vast te houden, maar dat houden ze na 10 minuten niet meer vol dus gaan ze weer verwijden)
    Dan stimuleer je de bloedsomloop en dat is voor alles goed.
    Houdt er daarnaast rekening mee dat het opwarmen van gewrichtsvloeistof (die vast ook verslechterd cq verminderd is bij zo´n oud paard) minimaal 10-15 minuten nodig heeft om op te warmen. Dus laaang stappen voor je wat anders gaat doen.Ik zou nog eerder van die 3 in 1 neopreen dingen aan doen voor enige steun dat wat anders, maar ik denk gewoon niets
    Niet dat het om mijn paard gaat.. maar daar hebben 'we' nou nog eens wat aan!! Hele fijne tips!

De zin van benen afspuiten als er sprake is van versleten gewrichten.. dat zie ik niet zo. Tenslotte wordt afspuiten voornamelijk gebruikt om de bloedsomlooop te stimuleren, om vocht en afvalstoffen te verwijderen, daar maak je versleten gewrichten niet 'beter' mee. Instappen is natuurlijk wél verstandig, maar dat behoor je sowieso met ieder paard te doen, jong of oud. Waarbij je je de vraag kunt stellen of ook dat echt wel nodig is als een paard al 24/7 op de wei loopt. Instappen is eigenlijk alleen maar nodig als je een paard op stal hebt staan en dan aan het werk zet. Met normale weidegang is de gewrichtsvloeistof allang op peil.

@ Timbers - neem me niet kwalijk, het is helemaal niet de bedoeling er een negatieve wending aan te geven. Maar uit voorgaande berichten is bllijven hangen dat je je steeds zorgen maakt en verwacht dat het mis gaat, zelfs als het niet aan de orde is. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik die gevoelens niet heel goed begrijp hoor, maar helpen doet het niet. En dat woord 'doemdenkerig' vat dat nou toch niet meteen zo zwaar op - ik wens je alleen maar plezier met Ester toe en het is zonde als je beren op de weg ziet. Wat de realiteit dan ook moge zijn.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Ze staat inderdaad 24/7 op de wei maar toch merk ik dat ze lekker fris is en echt wel aan het werk wil. Laatst ging ze als een malloot te keer in de bak, bokken, rennen alsof ze 3 maanden op stal gestaan had.
    Dit lijken me meer symptomen van een hoge play-drive. Geef haar bewegingen een andere invulling, kies in plaats van longeren iets anders, zodat ze haar playdrive niet kwijthoeft in "bewegen" in de zin van rondjes draven.

Geef haar stimulus. moeilijke, uitdagende dingen, waarbij ze veel moet nadenken, maar minder hoeft te rennen.

Da's een goeie Trea!
    Dat bedoelde ik eigenlijk ook met 'ga wandelen' ( niet wetend dat F. dat al deed).

Aangemeld
    May 2005

@Nacino instappen doe ik ook. Misschien zou ik het nog langer kunnen doen, maar ik merk wel dat Essie het snel saaaaaaaaai vind .

Dat is ook een van de redenen dat ik naast het wandelen ook iets anders wil doen. Klinkt gek maar ik heb echt het idee dat Est dat stappen aan de hand soms juist als betuttelend en saai ervaart. Ze vind het wel leuk maar niet elke keer. Ze wil ook wel een beetje spectakel zo nu en dan.

Stimulus zoeken....dat is wel een goeie misschien put your foot on gaat spelen ofzo....dan moet ze nadenken wat ik van haar wil.

Want Est kan inderdaad haar play drive energie (dat is het inderdaad Tre) in het wandelen niet kwijt kan. Ze wil meer.....Daarom zou in het weekeind fietsen ook een optie zijn, daar kan ze weer over nadenken. Is weer net even wat anders.

Een andere reden dat ik door de week niet ga wandelen is dat stal (wei) aan een drukke provinciale weg ligt en door de week duurt het soms wel 20 minuten voordat je over kunt steken. Est is verkeersmak dat is geen probleem maar als je al 20 min bezig bent om naar de overkant te komen is dat knap irritant want je moet ook weer terug. Bovendien rijden ze als gekken daar........dus is het soms knap link met oversteken.

En ik merk echt dat Est wat wil doen dus wil ik dat ook graag samen met haar doen. Vorig jaar nog als ik Timber uit de wei haalde bleef ze lekker staan waar ze stond. Niks mee komen lopen, even opkijken. Appel aannemen en verder grazen. Dit jaar staat ze bij wijze van spreken als eerste voor het hek als ze mijn auto hoort en als ik met Timber aan de slag ben (wei ligt precies achter de bak) staat ze bij het hek aandacht te trekken, door te schrapen, tegen het hek te botsen en aan de ketting (die het hek dichthoudt) te rommelen.

Bij het terugbrengen naar de wei liet ik haar normaal altijd los meelopen, maar dat doe ik niet meer als ik weinig tijd heb want mevrouw is een partij ondeugend en gaat me dan uitdagen als we in de bak zijn. Echt game on, met koppie schudden en schijnbewegingen op me af maken.
    Deed ze ook nooit....ze liep altijd als een braaf hondje achter me aan te sjokken.

Warmte-kou therapie heb ik nog nooit over nagedacht eigenlijk.....misschien best een optie om te proberen al was het alleen maar dat ze niet zo stijf is de dag nadat ze maf heeft gedaan.

Neopreen dingen heb ik liggen in een verstoft hoekje maar mijn ervaring is wel dat die dingen snel afzakken (bij mij in ieder geval).

@Marianne ik bedoelde dit topic niet als zien van beren op de weg.
    Meer een optie als zou dit een idee zijn. Aan een kant een onlogisch idee want ze staat 24/7 op de wei zonder enige steun, kan daar rennen, bokken en weet ik veel wat maar als je meer "gedwongen" beweging gaat geven is dat misschien toch weer anders. Bovendien vergeet Est nog wel eens haar benen op te tillen als ze draaft Vandaar.

Edit: je kunt mijn topic misschien op twee manier opvatten, de kop is half vol of half leeg. Ik bedacht me net dat ik niet met mijn topic wilde aangeven dat ik bang was dat er wat met mijn paard zou gebeuren als ik geen bandages oid zou gebruiken, maar meer hoe ik haar wellicht wat meer zou kunnen helpen of misschien is ondersteunen een beter woord zodat we weer wat meer spieren kunnen gaan opbouwen.

Weet dat dit een tricky discussie kan worden maarre brand maar los met jullie meningen
    Remember this?

Hoi Frances,

Ik zie geen negatieve reacties. Ik zie dat heel veel mensen de moeite nemen om te reageren. En als 'wij' een bepaald soort feedback geven, dan zegt dat wat over het beeld wat 'wij' er over hebben en niks over jou.

Ik vind de vraag heel boeiend. Ik heb helemaal geen verstand van bandageren en of paarden benen. Best logisch om te denken dat bandageren steun zou kunnen geven. Interessant vind ik dat. En daar reageerde ik dus ook niet op.

Ik heb niet eens gereageerd op de vraag van het bandageren zie ik. Ik heb primair gereageerd op het gevoel wat ik kreeg bij de vraag stelling. Daar komt geen goed of fout aan te pas.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Stappen saai?
    Je kunt er een heleboel 'denk-dingen' mee doen. Zowel aan de hand als onder zadel. Denk maar 's aan rechrichtoefeningen, schouder binnenwaarts, schouder buitenwaards, gevoeligheid op been hulpen, zitten/stoppen, slangevoltes stappen en dan met je teugels op de juiste manier inwerken, gebroken lijnen.. allemaal rustig werk waarmee je haar aan het denken zet en toch niet overbelast.

Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Stappen saai?
    Je kunt er een heleboel 'denk-dingen' mee doen. Zowel aan de hand als onder zadel. Denk maar 's aan rechrichtoefeningen, schouder binnenwaarts, schouder buitenwaards, gevoeligheid op been hulpen, zitten/stoppen, slangevoltes stappen en dan met je teugels op de juiste manier inwerken, gebroken lijnen.. allemaal rustig werk waarmee je haar aan het denken zet en toch niet overbelast.
    Dit vind ik toch wel een beetje eng met Ester omdat ik in het geval van sbw enzo best druk op haar benen vraag en juist haar achterbenen waar het probleem ook zit. Aangezien Est ook al jaren zo scheef als een hoepel is vraag ik me af of het goed zou zijn voor haar of dat ik dan alleen maar meer schade aanricht......

Rijden doe ik sowieso niet meer op haar. Dat heb ik na onze laatste buitenrit met haar "afgesproken" en daar hou ik me aan. Misschien wel weer als het gevoel daarover goed is, maar dat is het op dit moment zeker niet.

Ik ben van plan de rechtricht clinic bij Marijke de Jong te gaan doen dus misschien zou ik dan eens aan haar kunnen vragen hoe zij daar over denkt.
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er zelf wel al over nagedacht had ook maar dat ik me dus afvraag of dit goed voor haar zou zijn.....(en daarom ook bijv. mijn vraag over extra steun geven).

Voordat ze de eerste keer kreupel stond ging het eigenlijk super en was ik echt weer van plan om met haar aan de slag te gaan. Aan de lange lijnen stappen enzo. De blessure gooide roet in het eten van mijn "wilde" plannen, na de tweede keer blessure dacht ik laat d'r maar in de wei, ik ga maar niks meer met haar doen. Maar ja als zij dan aangeeft zo graag te willen........

@Roos ik schrok er eigenlijk gewoon een beetje van hoe mijn vraag werd opgevat. Ik weet dat ik me vaak te druk kan maken maar ik stelde de vraag nl. totaal niet omdat ik bang ben dat ze er morgen niet meer is als ik haar niet zou bandageren. Ik ga ook al langere tijd sinds de blessure niet meer naar de wei met het idee "hoe zal ik haar nu weer aantreffen".

Ze is niet oud, ze is Ester. Tja en die is toevallig 21 jaar, maar of dat oud is......laten we zeggen een beetje op leeftijd

Vandaag hebben we zalig gespeeld, maf gedaan (allebei ), lekker geknuffeld en gewoon samen geweest. Maar kort deze keer na ongeveer 5 minuten gaf Est aan dat ze niet meer wilde....nou ok ook goed. Beter zelfs want vorige keer dat we zo speelde was ze de volgende dag zo stijf dat ze bijna niet meer vooruit kon komen (misschien heeft ze daar toen van geleerd dat ze dat niet altijd meer kan doen ).

Ik blijf het te gek vinden dat vooral dit laatste half jaar Ester echt aandacht voor zichzelf opeist, ze komt voor zich zelf op, neemt ruimte in en laat zich niet op de tweede plaats zetten. Wat met Timber alleen doen vandaag, geen sprake van ik ben er ook nog!!

Geweldig dat ze zich in de herfst van haar leven nog zo gaat ontplooien en dat ze het mij gunt daarin mee te genieten en bovendien het aandurft me toe te laten. Welke paardeneigenaar (rotwoord) krijgt er nog zo'n tweede kans van zijn paard..........[/b]

Bij schouderbinnenwaards, travers en dit soort oefeningen krijg je geen druk op de benen. Het zijn de spieren aan de zijkant van ribbenkast en hals + de buikspieren die voornamelijk gebruikt worden. Zeker als je dit langs de weg doet (waar ze geen rondjes hoeft te lopen) is dit veel minder belastend dan het longeren wat jij doet

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ben het niet helemaal met je eens hoor Tre.. .. bij dit soort buigingsoefeningen stimuleer je het achterbeen om meer te dragen ....het vraagt mi dus wel degelijk iets extra's van het achterbeen .. Dat het minder belastend is dan longeren ben ik opzich wel met je eens.. maar dan meer omdat het 'gedoseerder' kan.. (een paar stapjes, daar waar longeren als snel een aantal rondjes is!)

Ik blijf het te gek vinden dat vooral dit laatste half jaar Ester echt aandacht voor zichzelf opeist, ze komt voor zich zelf op, neemt ruimte in en laat zich niet op de tweede plaats zetten. Wat met Timber alleen doen vandaag, geen sprake van ik ben er ook nog!!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten