Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Sand Colic, kloliek door zand

Forumlid suus's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Sand Colic, kloliek door zand

hallo, ik heb hier een vraagje over koliek door zand. We moeten van onze school een onderzoek doen hoe je kan zien dat een paard lijdt aan zand koliek (hopelijk gebruik ik de goede nederlandse woord ) Dus weet iemand hoe je aan een paard kan zien dat hij zand in z'n darmen heeft? Wat zijn eventuele symtomen? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt! groetjes uit Australie!
    La Sabf - I dare you to move

Re: Sand Colic, kloliek door zand

Poep opvangen in een emmer mengen met water, laten bezinken en voorzichitg afgieten zo kan je zien hoeveel zand er in de darmen zit. Nou ja of er veel in de poep zit dus, en dit is dus ook in de darmen.
    Ik dacht dat wanneer dit meer is dan een eetlepel dat het gevaarlijk is. Of was het nu een halve?

symtomen zijn dezelfde als gewone koliek bij mijn weten. Een paard op mijn vorige stal had het regelmatig, deze at zand uit de paddock, ook al had ie likstenen e.d ze wisten niet wat de oorzaak was.
    Zijn koliek vormen zagen er net zo uit als andere soorten koliek

Forumlid suus's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ok dank je wel!
    La Sabf - I dare you to move

Bij zandkoliek kan er bij rollen een knoop in de darmen komen (omdat het zwaarder is), waardoor die darmen afsterven. Zo heb ik het eens gehoord, geen id of het waar is. Mijn pony is waarschijnlijk aan darmknoping gestorven. Zo erge koliek heb ik nooit meer gezien, het is dus vreslijk .
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Antwoord is eigenlijk al gegeven, maar als je nog meer info wil =>

Even een copy paste van men oude site.

* Zandkoliek: In de loop van de zomer kan de wei veranderd zijn in een zandvlakte. Met het afknabbelen van de laatste grassprieten of het eten van hooi vanaf de grond, slikt het paard veel zand door. Dit kan koliek veroorzaken, vooral voor pony's die s'winters buiten lopen. Ook voedsel dient eerst zandvrij gemaakt te worden, voor het geven aan het paard.)

Zandkoliek is één van de meest voorkomende vormen van koliek. Het kan ook heel gevaarlijk zijn, jaarlijks sterven er een aantal paarden aan deze koliek. Het komt vooral doordat paarden ten eerste kort gras eten (zo nemen ze veel zand mee naar binnen dat aan de wortels hangt) en ten tweede hooi krijgen dat op zand ligt. Hoe weet je of je paard zand eet? Je kan wat van zijn mest nemen en dit in een emmer water doen. Als er zand in de mest zit dan zal dit bezinken en vind je dit terug op de bodem van de emmer. Een aantal zaken kunnen het aantal zandkolieken wel beperken:

Indien je het hooi in de paddock geeft zou een eerste oplossing zijn het hooi in lage bakken of op rubberen matten of houten paletten te voeren. Zo wordt de opname van zand beperkt. Ook een grote hoeveelheid hooi zou helpen, omdat ze dan niet aan kleine plukjes gras gaan knabbelen. Hooi in netten kan er ook voor zorgen dat de paarden er langer overdoen om alles op te eten, ze zijn dus langer bezig en gaan niet aan kleine plukjes gras knabbelen. Verwijder ook zoveel mogelijk afgevallen bladeren van de paddockbodem.

Voorbehoedend en in lichte zandkoliek gevallen kan het goed zijn om per maaltijd een tas plantaardige olie (bv lijnzaadolie) bij te mengen, eventueel ook paraffineolie, in het krachtvoeder. Regelmatig wat psylliumvezels bijvoederen kan ook vlot helpen. Regelmatig, dwz. om de andere dag, een mash of gekookte voeding verstrekken lost eveneens veel problemen op. Ook kan je door het voederen van silagegras of voldoende sappig voeder ervoor zorgen dat de mest niet te hard wordt en zo de darmpassage vergemakkelijkt wordt.

Paarden zouden in de winter principieel enkel mogen lopen op paddocks die volledig met zand gevuld zijn, zonder enige grasbegroeiing. Eventueel kunnen jonge takken- of twijgenbundels van wilg of populier opgehangen worden om de paarden probleemloos te laten knabbelen, dit vooral bij langdurig buitenbeloop.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lies

Voorbehoedend en in lichte zandkoliek gevallen kan het goed zijn om per maaltijd een tas plantaardige olie (bv lijnzaadolie) bij te mengen,
    Offtopic: belgische woorden zijn geinig
    Tas = beker/mok toch?
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

jep

Bladwijzers

Forum Rechten