Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Onweer, paard binnen of buiten ??

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: Onweer, paard binnen of buiten ??

Ik vrees dat ik toch even iets ga rechtzetten wat betreft stroomdraden en onweer .

Het ontstaan van een bliksemschicht berust op het verschil in spanning tussen aardoppervlak en lucht, als het verschil een bepaalde waarde heeft zie je de vonken overspringen. Dit gebeurt ook in het klein, tussen de stroomdraad en dier zie je soms ook vonken overspringen.

Waarom lijkt bliksem dan naar stroomdraden te trekken? Vaak staat een stroomdraad langs een sloot en water trekt blikemontladingen aan. Zo heb ik dus die jonge koeien zien doodgaan, de bliksem trok naar het slootje, maar raakte de paal en via de paal joeg de stroom door het draad. Via het draad sprong de vonk over naar de koeien en dat kostte 3 jongedames het leven. Vermoedelijk trekt de bliksem niet zozeer naar het stroomdraad, maar naar het water (in geval van langs de sloot staande draad) of naar een van de hoogte punten in het landschap mét goede aarde! Een gemiddelde paal staat ongeveer een halve meter in de grond, is dus goed geaard en dus een groot spanningsverschil in lucht en aardoppervlak. Een natte paal geleidt goed, dus lijkt de bliksem in het draad te slaan, terwijl het in werkelijkheid via de paal en draadhouders naar het draad gaat.

De stroom jaagt door de hele stroomkring heen, totdat deze uitdooft of weglekt naar de aarde. Ik denk niet dat het uitmaakt of wel wel of geen stroom op de draden staat. Wat wel zo is, is dat áls het inslaat en op de draad terechtkomt, dat je stroomklok ook een optater krijgt en dus kapot is. Wat wij voorheen nog wel deden was het apparaat loskoppelen van het draadnetwerk, maar dat was om een kapot apparaat te voorkomen. Inslag hou je niet tegen, met of zonder stroom erop.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Maar Jossie bij je stroomapparaat zit toch een aarde-pin? Die hebben wij ook en ook nog eens een aardedraad op de wei.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Maar Jossie bij je stroomapparaat zit toch een aarde-pin? Die hebben wij ook en ook nog eens een aardedraad op de wei.
    Ja, maar die is niet berekend op een plotse stroomklap . Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand en zoekt dus aarde via een natte weidepaal (groter en dikker als je aardepen). Bij blikseminslag is het de bedoeling dat je aardlekschakelaar erut klapt, zodat apparatuur niet die stroomstoot te verwerken krijgt. Vaak lukt dat wel, maar niet als de inslag plaatsvindt in het electra of kabelnet zelf. In dat geval is de stroomstoot dusdanig heftig dat de aardelek wel eruit klapt, maar er toch stroom doorgelaten wordt en je koffieapparaat bijvoorbeeld sneuvelt.

Stroom is ingewikkelde materie ...

Dus vandaar dat ik me pas echt zorgen begin te maken als er een onweersbui is die:
    - tegen de wind in drijft of blijft hangen
    - de haren op hoofd en armen statisch worden
    - het niet regent
    - bladstil is, dus geen wind en ook geen natuurgeluiden
    - de klap voor de flits komt, of tegelijkertijd
    Zo lang het regent, zijn de palen nat en geleiden de stroom wel weg. Ook zijn natte buien minder heftig qua blikems, hoe droger hoe vertakter de schichten zeg maar.
    Kortom, het heeft zo zijn nut om een opa, die gek was op onweer, zeer bewust van het gevaar en een heleboel oude boerenwijsheden omtrent onweer wist, gehad te hebben! Van hem heb ik namelijk ook geleerd hoe in deze streek een komende bui te herkennen én belangrijker, in te schatten.

Cool Jossie!

Interesting stuf.

Kon jouw opa ook berekenen hoe ver weg de bui nog was? Het aantal seconden tussen flits en klap geeft - ruwweg genomen - ook het aantal kilometers aan. Als de flits/klap meteen ná elkaar komen zit de bui recht boven je!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Drie seconden is een kilometer . Flits-boem is vlak boven je en boem-flits is pal boven je en wordt hoog tijd om weg te wezen. Maar de laatste maak je niet snel mee.

Ook nog interesse in het evacuatieplan wat ik als bijna 3-jarige heb geleerd voor het geval ik in de wei zou worden overvallen door een onweersbui?
    Kort na de flits = rennen tot de boem
    Boem = op je hurken, voeten strak tegen elkaar, armen om je benen en hoofd tussen je knieën op een zo droog mogelijke plek, ver van hoge dingen en flits afwachten.
    Kort na flits = rennen tot de boem
    Net zolang totdat je ergens kunt schuilen. Ik vond en vind onweer nog steeds prachtig en indrukwekkend om mee te maken, ik ben dan ook nog steeds graag in de stal met de deur open, om te zien wat er gaande is.

Oja, waar ik wel wat zenuwachtig van wordt is het geluid soms van enge buien, klinkt de donder rollend als een soort gerommel, regent het vaak en maak ik me niet druk. Klinkt het echter scherp en krakend, dan regent het vaak niet en dat vind ik wel minder prettig om te horen hoor.

Actief Forumlid diana's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

[quote="Jossie"]Drie seconden is een kilometer . Flits-boem is vlak boven je en boem-flits is pal boven je en wordt hoog tijd om weg te wezen. Maar de laatste maak je niet snel mee.

Ook nog interesse in het evacuatieplan wat ik als bijna 3-jarige heb geleerd voor het geval ik in de wei zou worden overvallen door een onweersbui?
    Kort na de flits = rennen tot de boem
    Boem = op je hurken, voeten strak tegen elkaar, armen om je benen en hoofd tussen je knieën op een zo droog mogelijke plek, ver van hoge dingen en flits afwachten.
    Kort na flits = rennen tot de boem
    Net zolang totdat je ergens kunt schuilen. Ik vond en vind onweer nog steeds prachtig en indrukwekkend om mee te maken, ik ben dan ook nog steeds graag in de stal met de deur open, om te zien wat er gaande is.

Oja, waar ik wel wat zenuwachtig van wordt is het geluid soms van enge buien, k]

Jossie, wat mega intressant al die dingen over onweer, en dat evacuatie plan , dat ga ik aan m`n kinderen uitleggen.
    Van de week zijn we nog overvallen door een mega onweer bui, hagel , windstoten en harde regen. En heb ik het even niet zo hoog op
    ** Relax, we komen er wel**
    Voor meer over binkie http://nh.eyeweb.nl/

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Als je het je kinderen uitlegt, zeg er dan wel bij dat ze alleen rennen tussen flits en boem, en ze er dus zeker van zijn dat er niet meerdere ontladingen uit verschillende buien komen. In dat geval is op je hurken gaan zitten en afwachten veel veiliger .

zoals ik boven in het eerste berichtje lees lijkt hij alleen te staan, of toch niet?
    als hij alleen staat zou hij misschien wel angstiger kunnen zijn.
    maar vaak valt het wel mee hoor. ligt misschien ook aan het karakter van het diertje. de ene vliegt door het draad van opwinding en de ander geeft geen kik

groetjes

Actief Forumlid diana's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    54

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sleepingbeauty
    zoals ik boven in het eerste berichtje lees lijkt hij alleen te staan, of toch niet?
    als hij alleen staat zou hij misschien wel angstiger kunnen zijn.
    maar vaak valt het wel mee hoor. ligt misschien ook aan het karakter van het diertje. de ene vliegt door het draad van opwinding en de ander geeft geen kik

groetjes
    We zijn er nog niet helemaal uit, hoe we het precies gaan doen.
    Maar overdag staat hij met een maatje in de wei, en dan staan er nog 4 paarden in een andere wei. Ze kunnen elkaar wel gewoon zien.
    Als het overdag slecht weer word worden de andere paarden muv twee ijsco`s even verderop in een wei meestal binnen gehaald.
    Jammer genoeg staat hij s`nachts alleen, het allerliefste zou ik willen dat hij voor de nacht ook een maatje heeft. Maar de andere paarden moeten naar binnen s`nachts. Hij zou eventueel s`nachts binnen kunnen, maar het dier heeft van z`n leven nooit binnen gestaan , dus wat is wijsheid ???
    Nu staan er nog wel twee ijsco`s in een andere wei, die hij kan zien.

Nu is hij gelukkig heel rustig alleen, hij staat rustig te grazen als ik sÃ*vonds nog even kom kijken. Hij lijkt er niet een probleem van te maken.

Maar over het onweer, van de week heeft het een paar keer geonweerd en hij gooit z`n kont in de wind en gaat lekker grazen, no problemo
    ** Relax, we komen er wel**
    Voor meer over binkie http://nh.eyeweb.nl/

ohhhhhhhhhhhhhhhh nou mooi werk toch. makkelijk zo'n koele kikker haha

Haha, ik weet nog toen wij net verhuisd waren van de grote stad (Amsterdam) naar hier op 't platte land.. 's nachts is het hier aardedonker, we hebben pas sinds kort een aantal lantaarnpalen op strategische punten. Een van onze eerste nachten hier brak er een gigantisch onweer los.. ik was zowaar een beetje bang! Wat een verschil met onweer in het stadsgebied waar het altijd toch een beetje licht is door de bewoning en de straatverlichting. Ik dacht werkelijk dat het eind der tijden was gekomen, zo heftig schoten de bliksemschichten langs de hemel. De honden ( ook al stadswatjes) verscholen zich onder de eettafel en ik vond het eigenlijk zo eng dat ik er ook maar bij ben gaan zitten.
    Tja - nu na al vele jaren op het platteland ben ik er aan gewend.

Ik heb wel één keer in de stad een bolbliksem meegemaakt. Die zag ik letterlijk als een witte gloeiende voetbal tussen de flats doorsuizen. Net een komeet. Toen de bol ergens in sloeg, waren alle electrische aparaten in huis ( tv, muziekapparatuur) kapot.

Ja, onweer in het buitengebied is andere koek!
    Da voel je de power van de natuur...
    Brrr best eng ja.

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007

Onze jongens rennen bij onweer de stal in. Nu staat die altijd open, dus levend verbranden zie ik ze niet direct doen.
    Bij het nieuwe huis staan enkele berken aan d ekant van de buren waar de stal komt, dus dat zit wel safe denk ik.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten