Ik vrees dat ik toch even iets ga rechtzetten wat betreft stroomdraden en onweer.
Het ontstaan van een bliksemschicht berust op het verschil in spanning tussen aardoppervlak en lucht, als het verschil een bepaalde waarde heeft zie je de vonken overspringen. Dit gebeurt ook in het klein, tussen de stroomdraad en dier zie je soms ook vonken overspringen.
Waarom lijkt bliksem dan naar stroomdraden te trekken? Vaak staat een stroomdraad langs een sloot en water trekt blikemontladingen aan. Zo heb ik dus die jonge koeien zien doodgaan, de bliksem trok naar het slootje, maar raakte de paal en via de paal joeg de stroom door het draad. Via het draad sprong de vonk over naar de koeien en dat kostte 3 jongedames het leven. Vermoedelijk trekt de bliksem niet zozeer naar het stroomdraad, maar naar het water (in geval van langs de sloot staande draad) of naar een van de hoogte punten in het landschap mét goede aarde! Een gemiddelde paal staat ongeveer een halve meter in de grond, is dus goed geaard en dus een groot spanningsverschil in lucht en aardoppervlak. Een natte paal geleidt goed, dus lijkt de bliksem in het draad te slaan, terwijl het in werkelijkheid via de paal en draadhouders naar het draad gaat.
De stroom jaagt door de hele stroomkring heen, totdat deze uitdooft of weglekt naar de aarde. Ik denk niet dat het uitmaakt of wel wel of geen stroom op de draden staat. Wat wel zo is, is dat áls het inslaat en op de draad terechtkomt, dat je stroomklok ook een optater krijgt en dus kapot is. Wat wij voorheen nog wel deden was het apparaat loskoppelen van het draadnetwerk, maar dat was om een kapot apparaat te voorkomen. Inslag hou je niet tegen, met of zonder stroom erop.
Bladwijzers