Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 44

Topic: Onweer, paard binnen of buiten ??

Re: Onweer, paard binnen of buiten ??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    FF heel ontopic: met zulke hoge flatgebouwen dichtbij de wei, hoef je al minder bang te zijn dat de bliksem ergens laag bij de grond je paard raakt.
    Ja dat is zo, prachtige bliksem-afleidende-gebouwen ter bescherming van de paarden
    [size=99px]En er staan ook nog bomen en huizen dichtbij, dus paardlief staat best beschut gelukkig.[/size]
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Goeie vraag! Ik heb mijn paarden ook altijd buiten met onweer, ben namelijk bang dat als de bliksem inslaat ze verbranden... Maarja anderzijds kunnen ze buiten ook getroffen worden door de bliksem

Leuk paardje! Veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst!
    Vroeger haalde ik ze altijd naar binnen met onweer maar bij deze boer mocht dat niet meer (onder het mom ze kunnen de hele winter nog naar binnen ). Toen ben ik er over gaan nadenken en inderdaad als de onweer in de stal inslaat is dat ook geen pretje (zeg maar levend verbranden).

Daarbij komt dat die van ons in ieder geval buiten rustiger zijn dan op stal als het aan het onweren is dus die blijven lekker buiten
    Er is altijd een risico maar dat is er ook als ze op stal staan.
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Met zwaar onweer haal ik de paarden binnen. Op de stal hebben we een bliksemafleider.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat doet de SH bij ons ook, maar alleen als hij het ziet aankomen, niet als het al onweert. Dan durft 'ie zelf nl. niet meer naar buiten. Hij heeft als kind gezien dat iemand die z'n paard uit het land wilde halen werd getroffen door de bliksem en dat hakt er goed in....Hij heeft er veel respect voor zal'k maar zeggen.

Ieeeh, lila, gezellig verhaaltje ... Ik ben ook altijd bang als mijn ponys buitenstaan met onweer (men, wat was ik bang, dinsdag geloof ik...). Maar bij ons staat de kerktoren op een paar honderd meter, en op 100meter aan de andere kant staat de treinbrug, betere bliksemafleider kan je niet hebben... Dus eigelijk zou ik me geen zorgen moeten maken, maar toch...
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Die vraag van mafhaf is nog niet hier beland en ik was nog wel zo benieuwd naar het antwoord

Ff quoten uit t nieuwe forum

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Is het onder hoogspanningsleidingen nou veiliger of minder veilig, wie weet het?
    Surrender to fun!

Dank u, ben nog steeds zeer benieuwd!

May the horse be with you!

Onder hoogspanningsleidingen is het sowieso niet goed toeven. Er is al veel onderzoek naar gedaan en ik zou er niet een in m'n achtertuin willen.
    Of het uitmaakt voor onweer? Geen idee, maar alles wat hoog is, is verdacht. Bomen dus ook.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Effe gegoogled:

Hoogspanningsmasten zijn per definitie bliksemafleiders... Ook de kabels waar spanning op staat vangen de bliksem op. Dus onder een hoogspanningsmast ben je behoorlijk veilig voor inslag.

Blijft wel het gevaar van uitstraling. Wanneer de bliksem een mast raakt, zal de stroom door de mast en dan door de grondkabel (in 1 van de 4 betonnen voeten) de grond in gaan. Maar aangezien de spanning zo enorm hoog is (zo'n slordige honderd-miljoen-volt) zal in een straal van 1 a 3 meter (afhankelijk van de vochtigheid en grondsoort) er een stroomstoot door de grond gaan. Wanneer je wijdbeens met 1 voet dichtbij de mast en 1 voet wat verder weg zou staan, kun je alsnog een dodelijke schok krijgen.

Daarnaast is er het gevaar van kabelbreuk... Wanneer de bliksem (extreem! zeldzaam!) in 1 van de stroomkabels zou slaan, dan kan deze door de hitte doorsmelten en breken... Dan heb je dus vervolgens een dikke staalkabel waar (tot de energiemaatschappij gebeld is) continu spanning op kan blijven staan...

Dit tweede scenario is bijzonder onwaarschijnlijk, omdat de bovenste kabel van een hoogspanningsmast de 0 kabel is. Die dus als 't goed is als eerste de bliksem vangt, en bij breuk geen schade doet!
    Daarnaast zal bij blikseminslag (als het goed is) het verdeelstation dat de kabels van spannings voorziet, dit detecteren en die kabel(s) afsluiten.

'k Zou dus paarden niet in onweer direct bij de voet van een hoogspanningsmast willen hebben maar minstens een meter of 5 ervandaan.
    En off-topic schijnen hoogspanningskabels koper los te laten waardoor gras dat eronder groeit na een aantal jaren een verhoogd kopergehalte kan hebben wat weer tot gezondheidsproblemen kan leiden voor dieren die in zo'n wei grazen. Maar da's dus wel een lange-termijn verhaal.

Wauw bedankt voor de info! (googelen, dat ik daar nou niet op kwam)

Al met al ben ik geloof ik wel blij met een paar bomen (en grote flats) in de buurt.
    Dat werkt ook wel als bliksemafleider en het laat geen koper los, alleen pruimen en appels in dit geval
    Surrender to fun!

Oooh dit vind ik een goed topic! M'n paardjes staan normaal 's nachts binnen maar met onweer twijfel ik altijd of dit wel een goed idee is. Maar ik probeer wel steeds de stroomdraad af te zetten want die trekt toch ook aan, niet? Ik vind het echt heel moeilijk te kiezen maar toch liever buiten laten dan...
    Don't dream your life, live your dream!

Goh Sannie, wat een geniale gedachte, google

Mooi, onze paarden staan onder hoogspanningsleidingen (echt het enige minpuntje aan onze stalling imo), maar de voet staat pal naast de doorgang tussen voorste en achterste wei, en daar lopen ze meestal vlot doorheen, geen parkeerplek. Dus die 5 meter halen ze 99,74% van de tijd makkelijk.

Dank u!

May the horse be with you!

Hm dan ga ik nog even verder graven, hoe zit het met stroomdraad?
    Ze zitten dus wel in een stroomkring. Als de bliksem daar in slaat, gaat de hele hoop extra elektriciteit dan door de stroomdraden of gaat dat ook nog meters ervanaf?
    Maakt stroom aan of uit dan nog iets uit?
    Surrender to fun!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

www.weerstationarnhem.nl/uitlegonw.htm+bliksem+stroomdraad&hl=nl&ct=clnk&cd =8&gl=nl]http://209.85.135.104/search?q=cache:9- ... cd=8&gl=nl[/url]

Hoop dat dit werkt?

Hier staat een heel verhaal over hoe bliksem in elkaar zit, niet al te moeilijk uitgelegd.

Gisteravond op het nieuws een item gezien over een boer die eergisteren in het veld bij zijn paarden bezig was (stukje gras bijgeven, dus stroompaaltjes verzetten). Hij liet nèt zijn handvat van de draad los, toen er een bolbliksem naast hem landde. Doordat hij de draad iet meer vasthad, gebeurde hem niks, maar een verderop staande koe, die heel dicht bij het stroomdraad stond is gedood door de bolbliksem. De boer heeft uitermate veel geluk gehad. Een aanvaring met een bolbliksem overleef je niet.

Conclusie; stoom beter uitzetten bij onweer. De bliksem werd aangetrokken en doorgegeven door de stroomdraad.

Bladwijzers

Forum Rechten