Lieve mensen,
Misschien hebben jullie een idee...misschien doe ik iets fundamenteel verkeerd maar ik zie het even niet meer.
Mijn paard krijgt van ALLE boomzaldels (die ik tot nu toe heb geprobeerd) bultjes OP zijn schoft. Aan het begin vanaf zijn rug gezien dus daar waar de schoft omhoog komt. Hij heeft ze niet daar waar het zadel drukt ( bij de kussens) maar echt op zijn doornuitsteeksels.
Nu rij ik met een wintec Isabell Werth met een rode boom die, als het zadel zonder pad erop ligt te breed is aan de voorkant. Door een theraflex pad met een dunne schouder shim licht het zadel recht, de schouders vrij en kan ik er onderdoorkijken met genoeg ruimte voor zijn ruggegraat.
Ik kan met gewoon shabrak op een zadel rijden dat precies breed genoeg is en nog krijgt hij bultjes....Ik wordt er gek van.
Zelf het ik altijd boomloos gereden en hiet heeft hij nooit een bultje mee gehad maar zelf prefereer ik toch een boomzadel vanwege de houding die ik erop heb.
Nu twee vragen...
Waarom kan ik mijn paard niet met een goed passend of goed passend gemaakt zadel rijden zonder bultjes????
En waarom lopen er zoveel paarden met een slecht passend zadel zonder bultjes??
Het zijn echt vochtophopingen die na het rijden vanzelf wegtrekken en ookal heeft hij al regelmatig deze bultjes gehad hij heeft er nooit een witte haar door meer gekregen. Maar harmloos is het natuurlijk allerminst!
Heeft iemand anders ook last van bultjes met boomzadels?? Hij heeft het al zolang ik mij kan herinneren en heb hem toen hij 3 was weleens met een JC dressuurzadel gereden en toen kon ik nooit 1 bult ontdekken.
Maar hij is nu 8 dus ookal heel wat verandert in zijn bouw.
Bladwijzers