Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: vochtophoping op schoft

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

vochtophoping op schoft

Lieve mensen,

Misschien hebben jullie een idee...misschien doe ik iets fundamenteel verkeerd maar ik zie het even niet meer.

Mijn paard krijgt van ALLE boomzaldels (die ik tot nu toe heb geprobeerd) bultjes OP zijn schoft. Aan het begin vanaf zijn rug gezien dus daar waar de schoft omhoog komt. Hij heeft ze niet daar waar het zadel drukt ( bij de kussens) maar echt op zijn doornuitsteeksels.
    Nu rij ik met een wintec Isabell Werth met een rode boom die, als het zadel zonder pad erop ligt te breed is aan de voorkant. Door een theraflex pad met een dunne schouder shim licht het zadel recht, de schouders vrij en kan ik er onderdoorkijken met genoeg ruimte voor zijn ruggegraat.

Ik kan met gewoon shabrak op een zadel rijden dat precies breed genoeg is en nog krijgt hij bultjes....Ik wordt er gek van.

Zelf het ik altijd boomloos gereden en hiet heeft hij nooit een bultje mee gehad maar zelf prefereer ik toch een boomzadel vanwege de houding die ik erop heb.

Nu twee vragen...
    Waarom kan ik mijn paard niet met een goed passend of goed passend gemaakt zadel rijden zonder bultjes????
    En waarom lopen er zoveel paarden met een slecht passend zadel zonder bultjes??

Het zijn echt vochtophopingen die na het rijden vanzelf wegtrekken en ookal heeft hij al regelmatig deze bultjes gehad hij heeft er nooit een witte haar door meer gekregen. Maar harmloos is het natuurlijk allerminst!

Heeft iemand anders ook last van bultjes met boomzadels?? Hij heeft het al zolang ik mij kan herinneren en heb hem toen hij 3 was weleens met een JC dressuurzadel gereden en toen kon ik nooit 1 bult ontdekken.
    Maar hij is nu 8 dus ookal heel wat verandert in zijn bouw.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: vochtophoping op schoft

Hoe heb je de shabrak liggen als je opgezadeld hebt? Het shabrak goed hoog opgetrokken in de kamer, of gewoon plat op zijn rug?

Een boomloos-zadel heeft vaak inlages aan de onderkant van het shabrak, waardoor het middelste stukje hiervan niet op de ruggengraat komt, misschien eens een boomloze pad onder je boom-zadel leggen? (met inlages)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ken je de theraflex pads van parelli....die hebben luchtkussens op de plaats waar normaal de inlage zitten.
    De pad zit wel in het midden aan elkaar met vilt en dit kan je niet zo makkelijk omhoogtrekken...maar zou, als de kussens hun werk doen niet op de rug komen te liggen.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

hmm ik zal morgen eens mijn grandeur pad eronder leggen wie weet helpt het....al heb ik het weleens gedaan en toen was het hetzelfde verhaal....

Misschien gaat het beter als je een passende boom hebt, in plaats van een te brede, die je dan shimt?

Kan me zomaar voorstellen dat er dan toch ergens een rare plek komt te zitten, bij de overgang ofzo. Heb je tijdens het rijden als eens vooronder gevoeld, want als er druk op de doornuitsteeksels komt, dan is dat uiteraard bagger, maar dat wist je al.

Succes!!

May the horse be with you!

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

vandaag met mijn grandeur pad onder het zalde gereden en helaas hetzelfde resultaat. Op precies dezelfde plek een zelfs iets groter bultje dan met de theraflex pad.

Het lijkt niet aan de boom te liggen want die drukt zeker niet op de schoft...ook niet waar het bultje wel zit want zelfs als ik op het zadel zit kan je er onderdoor kijken.

Ik heb het vermoeden dat de kussens van veel boomzadels te dicht bij elkaar staan waardoor er toch wrijving ontstaat....ofzo...is ook maar een wilde gok.

Morgen ga ik kijken of een bates caprilli past. Die lijkt namelijk een wijdere kamer te hebben.

We zullen zien....

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

How interesting dat die bultjes na het rijden vanzelf weer wegtrekken. Niet gehinderd door enige kennis van anatomie of boomloze zadels ga ik me dan afvragen of de oorzaak van het probleem wel direct bij de schoft zit. Ik kan me ook voorstellen dat het zadel ergens anders drukt (lager bijvoorbeeld, bij de schouders) waardoor de bloeddoorstroming rond de schoft gehinderd wordt.
    Hoe ziet de rug van je paard er verder uit? Als 'ie bijvoorbeeld een hoge schoft en 'diepe' schouders heeft kan een boomzadel een beetje in de 'kuil' van de schouders glijden terwijl een boomloos zadel dan blijft hangen op de schoft.
    Ook maar wilde gokken hoor...

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ik zal vandaag eens een foto van zijn rug maken...
    Wel zonder bultje want ik ga niet rijden. Wel kan ik de plaats aanwijzen waar het bultje normaal zit.

Heeeeel erg bedankt voor het meedenken in elk geval want ik en marie claire staan nog steeds voor een raadsel

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

tijd voor een startrekk! = boomloos + goede houding! (de spaanse versie in ieder geval wel)

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

helaas geen foto want de camera deed raar...morgen nog maar eens proberen!
    Ik heb wel met een Bates caprilli gereden Deze had een smallere boom die, naar mijn mening, iets te klein was maar dad wel een bredere kamer en daar was het mij om te doen.

Heb zonder pad gereden en zowaar na een flinke 30 minuten rijden geen bultje te zien...

Ik zal morgen nog eens de wintec zonder pad proberen wie weet helpt het want ik vind dat toch wel een heel fijn zadel...

Ik hou jullie op de hoogte!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ben eigenlijkwel benieuwd of je erachter bent.

Ik heb sinds kort een nieuw zadel voor Whoopie, ze heeft er een speciaal dek met inlages voor bij de schouder onder ivm atrofie van de spieren hier. Ik ben een paar weken op vakantie geweest, nu heeft ze dus na het rijden aan beide kanten van de ruggewervel aan de voorkant vochtophoping na het rijden. Ik heb trouwens een Bates caprille.

Ik dacht eerst ze is dikker gewordendus dat geeft problemen, maar nu ik jouw bericht zo lees vraag ik mij af of het zadel juist niet teveel over de schouder valt omdat de bespiering mischien is afgenomen. Ga het morgen uitproberen met een extra inlage.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

hmm ik denk dat het te maken heeft met een te smalle kamer en ongelijk bespierd zijn achter de schouders.

Mijn paard heeft rechts meer bespiering dan links waardoor de kussens rechts dus hoger/ meer op de ruggengraat liggen dan links. Ook is het op deze manier snel zo dat het zadel naar links valt en dus de kussens onder het zadel naar links over de ruggengraat glijdt.

Nu heb ik geprobeerd om met de theraflex pad met minder lucht in de rechter kamer te rijden en dit werkte voor een rustige in de rijbaan sessie afdoende...

Toen ik vandaag hetzelfde deed maar buiten de rijbaan en het een wat ruiger ritje werd (dan gepland overigens) merkte ik dat mijn balans niet meer goed was en ik naar links viel. Als alles gecontroleerd gaat gaat het dus wel goed met de wintec en de aangepaste pad maar bij wat meer onbalans van mijn en paards kant is het eigenlijk weer mis...
    Met de bates heb ik dit niet geprobeerd. Vooral omdat ik de caprille vzh niet lekker vind zitten.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja lastig he. Whoopie heeft hetzelfde, heeft een zeer duidelijke schouder waardoor ze het zadel ahw steeds 1 kant op tikt. Ik heb wel een dressuurzadel,en kan wel iets aan de zijkant van het zadel doen bij de singelstoten waardoor je hier wat mee kunt spelen.

Jammer dat die Theraflex niet werkt!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

@whoopie, Esther Groen van greendistance kan je hier volgens mij wel bij helpen. Ik zeg er meteen bij dat het een vriendin van mij is dus ik ben wat bevooroordeeld, maar ik ken haar al van ruim voordat ze zelf een zaak had en ze weet echt veel van paarden en zadels. En ze kent een hoop hulpmiddelen om zadels aan te passen. Ze komt ook (weer) naar de NH-dag, als je van plan was om te gaan is het wellicht een mogelijkheid om je in te schrijven voor haar workshop. Heeft Trea vorig jaar ook gedaan.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je voor de tip Sanne, ik denk ook dat Esther wel wat in huis heeft.
    Maar ik heb het zadel net gekocht op advies van de verkoopster waar ik wel vertrouwen in heb.

Toen ze het zadel op Whoopie heeft gepast advieseerde ze dit dekje(kavalkade vario), in het begin reed ik met dubbelde inlage en later met een. Maar nu na de vakantie gaf dit dus problemen, vanochtend heb ik weer met twee inlages gereden en ik zag nadien geen zwelling(opluchting!)

Ik ben niet iemand die makkelijk het paard meeneemt dus probeer het probleem dichterbij huis op te lossen. Als er toch nog problemen ontstaan dan ga ik er vanuit dat ik samen met de verkoopster een oplossing kan vinden.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten