Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Nevzorov - Meningen?

Nevzorov - Meningen?

Sinds twee weken heb ik me aangemeld op het NHE (nevzorov haute ecole) forum, en ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen (die zich er een béétje in verdiept heeft) van hem/de school/methode vindt.

Het is niet dat ik speciaal heel erg geinteresseerd ben in alleen NHE, maar lees nu een jaar al elke dag nieuwe dingen over NH en andere manieren van met paarden werken. En nu werd mijn interesse dus gewekt door Nevorov

Sommige dingen wat ik op zijn forum lees, kan ik het alleen maar mee eens zijn, andere dingen vind ik wat overdreven of vreemd. Daarbij vind ik het érg jammer dat ik weinig hoogte kan krijgen. Van wat nou helemaal de bedoeling is, hoe hÃ*j werkt, wat je daar zelf mee kan doen, enz. Ik weet wel dat er een 'privé'-stuk is, waar je je voor kan aanmelden, maar daar zitten ook allemaal rare voorwaarden aan vast. Zoals dat je geen contact mag hebben met mensen die hun paard wél in de sport uitbrengen.
    Tja, had het met alle liefde gedaan als ik toch al in een hutje op de hei woonde, maar ik rijd op twee verschillende stallen met in totaal 100 paarden. Dan héb je er gewoon sportmensen tussen zitten

Ik denk dat ik nog een hele hoop moet lezen voordat ik mijn echte zwart-wit mening kan opstellen over NHE, en ben dus benieuwd wat de forummers hier over hem te zeggen hebben.
    Dat hij géén vorm van NH uitoefend, en zelfs tegen sommige/veel NH-trainers Ã*s, dat weet ik, maar toch vond ik het wel een vraag voor hier, denk ik..

(van het grote blauwe bokt-forum weet ik dat discussies over deze man nogal uit de hand kunnen lopen, dat is nÃ*ét mijn bedoeling van dit topic!)

Re: Nevzorov - Meningen?

Gebruik even de zoekfunctie; er is hier al van alles en nog wat over Nevzorov geschreven.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb in totaal denk ik anderhalf jaar meegelezen en geschreven op het Nevzorov forum en heb daar een hoop nieuwe inzichten in paarden en mensen opgedaan. De methode zelf vind ik fascinerend en het eindresultaat ligt erg in de hoek waar ik hem ook zou willen zoeken, maar de weg ernaartoe...

De twee problemen die ik met Nevzorov Haute Ecole kregen waren dat A) de forumstructuur zoals die er nu is met geheime hoekjes en selectieprocedures het sektarische sfeertje sterk verhoogt (met enige vergoddelijking van de persoon Nevzorov door zijn volgelingen), en dat B) er op het forum eigenlijk geen methodes te vinden zijn, ook niet in de School sectie.

Voor mij waren dat twee grote struikelblokken: als methodes eerst geheim zijn, en vervolgens niet-bestaand, dan ga ik zelf manieren zoeken, elders inspiratie opdoen bij andere trainers om die oefeningen at liberty te doen. Dat mag niet: Je mag alleen volgen wat het NHE forum voorschrijft, andere trainers en boeken mag je alleen lezen 'om het tegenovergestelde te doen.' Daar kon ik me al niet in vinden, want ik wil juist alles kunnen vergelijken en uiteindelijk een stukje kunnen pakken wat mijn pony het beste ligt. Bovendien heeft NHE net zoals elke andere methode punten waar je het meer en minder mee eens bent. Nog afgezien van het 'wij tegen de rest van de wereld ' gevoel had ik ook punten in de training zelf die ik in mijn geval zelf anders zou doen en deed. In de wild games op de dvd's zie ik bijvoorbeeld te weinig ontspanning naar mijn smaak, omdat de paarden de hele tijd of hoog ingesteld staan/extreem spieroprekkende oefeningen doen, of wild rondracen. Terwijl ik naast dat actieve ook gewoon rust en ontspanning wil kunnen bieden door bijvoorbeeld het werken in verzameling af te wisselen met voorwaarts-neerwaarts in vrijheid. En de cordeo wordt gezien als het ultimum van vrijheid en subtiele communicatie voor het paard: toen ik vertelde dat Sjors alleen het omhebben van een cordeo al erg beperkend en bovendien irritant vond (hoofdschudden) en dat de cordeo voor hem misschien toch nog steeds teveel druk, teveel controle van buitenaf inhield en hij helemaal los geen enkel probleem meer had, bleek dat volgens de meest toegewijde volgelingen helemaal niet kunnen omdat er gewoon geen nog vrijere methodes/optomingen kunnen bestaan dan NHE. Het tweede probleem was dus die censuur: je mag niet van andere trainers leren, je mag niet uit hun boeken leren, je mag in feite niet vragen naar de oefeningen die niet beschreven zijn omdat je anders het verwijt krijgt dat je alleen maar met de oefeningen bezig bent en over je paard heenloopt, enz.. Het probleem is dat je daardoor een forum krijgt waar iedereen op zijn tenen loopt om maar zo min mogelijk vragen te stellen waarmee ze in de training echt mee zitten, omdat die dubieus zouden kunnen overkomen waardoor hun selectie voor het afgesloten 'School'gedeelte in gevaar zou kunnen komen.

Ik denk dat voor een bepaalde groep mensen die snelkookpan van volgelingen die specifiek 1 methode/man volgen heel vruchtbaar kan zijn, maar voor mij was het op een gegeven moment heel frustrerend omdat het niet meer om de paarden leek te gaan, maar alleen nog maar om mensen. En als Sjors de cordeo irritant vind, dan luister ik toch naar hem en niet naar een Rus - en als Blacky travers nodig heeft voor een sterker achterbeen, dan ga ik niet drie jaar wachten totdat er eindelijk iets over de officiele methode voor zijgangen op het forum verschijnt. Dus voor mij werkte dat na verloop van tijd niet meer, en voor een hoop anderen ook niet en dus hebben we maar een alternatief in vrijheid paarden in dressuurtrain-forum geopend, waar bit-gebruikers niet geroosterd worden en waar we gewoon overal kennis vandaan konden halen om die te delen - met als doel om nieuwe halster-loze methodes te ontwikkelen voor dressuurtraining en na te denken over wat paarden nu precies van hun mensen en training willen.

Dus NHE en het forum hebben me absoluut een hoop goeds en inspiratie gebracht en Alexander zelf is een mooi voorbeeld van wat je met paarden kunt bereiken in vrijheid, maar nu de pony's en ik weer verder zijn gegaan, gaat het nog beter.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik heb ook een tijdje in "de school" van Nevzorov rondgehangen maar ben er nu ook niet meer te vinden.

Zijn methode is voor mij te vaag, te geheimzinnig en inderdaad een beetje sectarisch in mijn ogen. Ik kon er niks mee, en merkte dat Timber er lichamelijk niet beter van werd. Dus heb ik het over een andere boeg gegooid die voor mij wel werkt

Maar ik heb er wel veel inzichten opgedaan en heel veel van geleerd!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Ik heb dvd's van die mijnheer. Er zijn 2 dingen die me enorm opvielen aan het geheel. Het eerste was dat ik zijn paarden geen moment ontspannen zag, hem zelf ook niet trouwens.

En het andere, en toen was ik meteen genezen, was een stukje 'vrij spel' van een vos die als een idioot door de bak gaat waarvan N zegt dat het fijn is dat hij zich kan laten gaat en zo. Echter is het camera werk niet zo heel precies gedaan, want tijdens het 'vrije spel' van de vos staat er een mijnheer achter in de bak met een longeerzweep. Wat zou die daar aan het doen zijn.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Xyuzutu dat vind ik een duidelijke goed onderbouwd verhaal.

Wat ik me nog afvraag, als zij op hun forum al vrij streng zijn, mag je als ex nevzorovforumlid dan wel in het openbaar (hier dus) dingen over nevzorov verkondigen?
    Het mag van de wet wel dat weet ik, en ikzelf ben er ook alleen maar blij mee, maar maken zij het je dan nog moeilijk?
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    En het andere, en toen was ik meteen genezen, was een stukje 'vrij spel' van een vos die als een idioot door de bak gaat waarvan N zegt dat het fijn is dat hij zich kan laten gaat en zo. Echter is het camera werk niet zo heel precies gedaan, want tijdens het 'vrije spel' van de vos staat er een mijnheer achter in de bak met een longeerzweep. Wat zou die daar aan het doen zijn.
    Oh! Dat heb ik niet gezien (gaat straks kijken). Dat vind ik wel erg volksverlakkerij dan. Bah.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik heb ook wel eens geprobeerd iets uit Nevzorov z'n methode te leren, maar is me tot op vandaag nog niet echt gelukt. Met alle respect voor Nevzorov en zijn leerlingen, maar geef mij maar Parelli, is zo helder, simpel, in tegenstelling tot Nevzorov, zo mysterieus altijd. En idd zoals Roos zegt, zowel de paarden als Nevzorov zelf lijken altijd zo gespannen..nooit eens relaxed.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hanneke1980
    Xyuzutu dat vind ik een duidelijke goed onderbouwd verhaal.

Wat ik me nog afvraag, als zij op hun forum al vrij streng zijn, mag je als ex nevzorovforumlid dan wel in het openbaar (hier dus) dingen over nevzorov verkondigen?
    Het mag van de wet wel dat weet ik, en ikzelf ben er ook alleen maar blij mee, maar maken zij het je dan nog moeilijk?
    De 'regel' is dat het verboden is om de exacte methodes van Nevzorov om bepaalde oefeningen aan te leren aan anderen te vertellen. Je mag dus niet uitleggen hoe Nevzorov precies traint, omdat hij bang is dat dat soort kennis dan misbruikt wordt door mensen die hun paard met bit rijden of voor de sport gebruiken. Je mag bijvoorbeeld niet vertellen hoe Nevzorov zijn paarden precies leert om aan de teugel te staan in vrijheid - maar aangezien vele anderen daar ook weer vele andere methodes voor bedacht hebben (of dezelfde gebruiken zonder ooit van Nevzorov gehoord te hebben) mag je wel mensen wel vertellen hoe je een paard die oefening allemaal kan leren. Je mag alleen niet zeggen dat het NHE is want de precieze inhoud van NHE moet geheim blijven en alleen bereikbaar blijven voor de happy few. Gelukkig kun je de bij NHE gebruikte methodes zelf ook heel goed bedenken en aanvullen met methodes van anderen om je paard verzameling in vrijheid aan te leren. En de belangrijkste leraar is en blijft natuurlijk je paard zelf!

En ja, natuurlijk maken ze je het wel moeilijk als je op die manier denkt, want je bent niet recht in de leer en je stelt je kritisch op tegenover een methode die door Alexander Nevzorov himzelf bedacht is - en dat is stout. Op het alternatieve dressuur in vrijheid-forum zitten dan ook naast Nevzorov-afgezwaaiden die afgezwaaid zijn ook een grote groep nog steeds NHE-leden die er incognito zitten omdat ze wel meer willen leren over hoe je paarden nu echt kunt trainen, maar bang zijn voor represailles op het NHE forum als bekend zijn dat ze ook ergens anders hun kennis opdoen.

Trouwens, wat ik hierboven schreef over de onduidelijke methode en de af en toe wat raar reagerende mensen, was voor mij niet de reden om met NHE te stoppen. Mensen kun je namelijk ook op het internet heel goed vermijden, en als de methode gaten heeft dan kun je die prima zelf door kennis die anderen aanbieden opvullen. Illegaal, maar toch. Wat voor mij de lol er op het NHE forum echt afhaalde, was de inconsequentie. NHE heeft kuddes regels van wat je allemaal niet met paarden mag doen, en nog meer verboden wil je ook in de School komen. Regels zoals een paard niet onder 4 jaar berijden, nooit op een onverzameld paard zitten (ook niet bij het inrijden, dat kan pas als het paard in vrijheid kan verzamelen), paarden alleen in vrijheid leren verzamelen en niet met halster/hoofdstel, nooit fysiek corrigeren, geen paarden voor anderen trainen (omdat ze mogelijk dan weer met bit gereden worden) enz. Dat vind ik best, maar dan moeten de NHE vertegenwoordigers zich daar ook aan houden aangezien zij als lichtend voorbeeld zijn gekozen.

Donald Newe is bijvoorbeeld een professionele paardentrainer die in Frankrijk erg bekend is en al heel lang in de gevaarlijke-paarden-hanteerbaar-maak-business zit. Ik denk dat iedereen van zijn jarenlange ervaringen in de paardenwereld wel wat kan leren. Maar hij is ook 'official NHE representative', dus een officiele NHE vertegenwoordiger die lichtend voorbeeld moet zijn voor alle NHE leden en officiele NHE clinics kan geven. Maar tegelijkertijd rijdt hij beroepsmatig jonge hengsten in - niet verzameld zoals Nevzorov maar onverzameld op halster in een roundpen - laat in zijn clinics mensen onverzameld op hun paard zitten, gebruikt halsters voor het begin van de NHE training en leert de paarden om afstand te houden door ze met het halstertouw in het gezicht te slaan. Het is gewoon een keuze van een trainer om een paard op die manier te trainen, en daar heb ik geen problemen mee - maar wel als je 'official representative' van NHE en 'official NHE clinician' bent. Dan blijkt dat al die regeltjes voor NHE volgers opeens in praktijk bij de mensen die echt zouden moeten weten hoe het moet, eigenlijk niet echt gelden. Dan gelden de regels waar alle schoolleden op straffe van verbanning zich aan moeten houden blijkbaar niet voor de NHE representatives en leiders. En dat klopt niet. Dan zit er dus gewoon een duidelijke discrepantie tussen de methode zoals de NHE-leiding die aan het wijdere (forum-lid) publiek laat zien, en de methodes die er werkelijk gebruikt worden.

En inderdaad, toen ik over dat soort inconsequenties vragen over stelde, werd ik van de School geband. Het is nu eenmaal makkelijker om lastige vragenstellers te verwijderen dan een hele methode op te schonen.

Dus NHE-forumtechnisch en hierarchisch heeft NHE grote problemen die ervoor zorgen dat een hoop mensen NHE al snel weer verlaten. Dat vinden ze ook helemaal niet erg, want ze willen alleen een elitegroep van kritiekloze volgelingen hebben die de NHE regeltjes tot op de letter volgen, zoals ze het zelf schrijven. Maar het doel: paarden in vrijheid richting verzameling trainen, vind ik nog steeds enorm interessant. En zelfs als NHE niet aan haar eigen trainingseisen kan voldoen (zoals trainen zonder halster, paarden niet opjagen met de zweep voor wilde spelletjes), dan is het nog steeds enorm fascinerend om dan gewoon zelf een weg te vinden die wel theorie en werkelijkheid kan verbinden. Dus NHE is voor mij nog steeds een inspiratiebron (alleen al om in de foto's en video's te zien wat er allemaal in vrijheid mogelijk is, super!), maar ik denk dat de eisen die ik aan mezelf stel iets hoger liggen dan NHE aan haar eigen vertegenwoordigers en leiders stelt. Ik wil gewoon eerlijk zijn in hoe ik train, en niet aan de ene kant roepen dat ik geen correcties gebruik en vervolgens een touw tegen het gezicht van mijn paard gooien om hem weg te houden. Doe wat je zegt, of zeg wat je doet, maar ga niet liegen. Maar dat is hun keuze. Ik heb er in elk geval veel geleerd, en genoeg om nu zelf verder te zoeken.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "xyzutu2
    En ja, natuurlijk maken ze je het wel moeilijk als je op die manier denkt, want je bent niet recht in de leer en je stelt je kritisch op tegenover een methode die door Alexander Nevzorov himzelf bedacht is, hoe durf je. Op het alternatieve verzameling in vrijheid-forum zitten dan ook naast Nevzorov-afgezwaaiden die zelf wilden mogen nadenken ook een grote groep nog steeds NHE-leden die incognito zijn omdat ze wel meer willen leren over hoe je paarden nu echt kunt trainen, maar bang zijn voor represailles op het NHE forum als bekend zijn dat ze ook ergens anders hun kennis opdoen.
    Zou het niet leuk zijn om de link van dat interessante forum hier neer te zetten?
    Of is dat forum ook alleen voor ingeweiden

Ben wel benieuwd hoe jullie dat doen en wat voor gedachtengangen er over het onderwerp zijn!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Zou het niet leuk zijn om de ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]
    Ja, dan hebben we eerst een selectieprocedure aan de poort, en als je daar doorheen bent kom je eerst in het algemene forum en pas als je je daar waardig hebt betoond als volgeling, mag je in het geheime deel van het forum komen waar de methodes staan.

Nope, Iedereen mag op het forum komen die geinteresseerd is in bitloos/hoofdstelloos dressuur te trainen, en alles is ook gewoon leesbaar zonder lid te worden, dus qua opzet is het zo ongeveer het tegenovergestelde van het Nevzorov-forum. Het adres is http://www.naturalridingart.com . Het wijst zich verder eigenlijk vanzelf: een methode-databank wordt opgebouwd in de grondwerk-sectie en iedereen is welkom om daarover mee te denken, mee te delen wat werkte bij zijn/haar paard. De rest is meer op de psychologische en filosofische aspecten van paarden trainen in vrijheid gericht. De enige voorwaarden om lid te worden is eigenlijk vooral dat je de inbreng van alle anderen respecteert, het wij-tegen-zij ('bitrijders zijn paardenmishandelaars', 'sportruiters moeten op de brandstapel' ) gevoel thuislaat aangezien het forum helemaal niet over de discussie voor/tegen bit gaat maar alleen over bitloos/hoofdstelloos, en gewoon meehelpt om de open-minded en positieve sfeer te behouden.

Maar ik denk dat puur alleen op forum-structuur gekeken het NHE forum echt een voorbeeld is van hoe je iets verschrikkelijk fout kunt laten gaan. Toen ik lid werd, waren er nog maar iets van 50 internationale leden en was alles (als je er eenmaal binnen was) volledig toegankelijk. Dat is toen steeds verder teruggebracht. Op een gegeven moment werd er ergens in de leiding besloten dat het School gedeelte op slot moest en werd er een bepaalde groep uit de leden die er op dat moment waren direct lid gemaakt van de School, ik ook. Een deel echter niet, die konden alleen in het Internationale forum rondkijken. En die moesten opeens een Application procedure doorlopen waarbij ze een waslijst vragen moesten beantwoorden en een trainingsdagboek moesten bijhouden om te kijken of ze wel geschikt genoeg waren voor de School, terwijl ze die tot dat moment altijd vrij hadden kunnen doorlezen. Dat leverde de eerste echte forumproblemen op. Vervolgens werd de taak om de Application-aanvragen en dagboeken te beoordelen in handen gelegd van de mensen die lid waren van de School - en die dus opeens de macht kregen om ieder die ze niet helemaal beviel weg te stemmen. Met als gevolg dat iedereen die alleen maar in het Internationale forum zit een soort gekuiste versie van een trainingsdagboek bijhoudt, de vragenlijst precies zo invult als de vragenstellers het zouden willen zien en nergens echte vragen durft te stellen omdat je dan het risico loopt dat je helemaal nooit in de School komt. En je ziet ook dat sommige School-leden door die plotselinge macht wel erg aparte trekjes beginnen te vertonen omdat sociale controle op hen ontbreekt: zolang ze maar negatief zijn tegenover NHE-twijfelaars of -vijanden, kunnen ze doen en maken wat ze willen. Al met al is dat niet echt bevorderlijk voor de sfeer.

Het is gewoon zo eeuwig zonde van de methode zelf. Als je al die geheimzinnigheid en machtsstrijden weg zou halen en ervoor zorgt dat het gewoon weer gaat waar het om moet gaan: paarden en de methode, dan zou dat zoveel beter zijn. Ook voor de paarden zelf, want NHE is juist bedoeld als wereldverbeterende instelling. En ik ben bang dat dat op deze manier niet echt lukt.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Ja, dan hebben we eerst een selectieprocedure aan de poort, en als je daar doorheen bent kom je eerst in het algemene forum en pas als je je daar waardig hebt betoond als volgeling, mag je in het geheime deel van het forum komen waar de methodes staan.
    Anna, vorig jaar rond deze tijd stonden de eerste 5 oefeningen van de "school" nog in het algemene forum. Het was een lachertje! Jammer dat ik het niet opgeslagen heb. Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Anna, vorig jaar rond deze tijd stonden de eerste 5 oefeningen van de "school" nog in het algemene forum. Het was een lachertje! Jammer dat ik het niet opgeslagen heb. Grz Els
    Het naturalridingart forum bestond vorig jaar nog niet, dus je hebt het waarschijnlijk over het NHE forum terwijl het citaat van mij was en een ironische (en gelukkig niet ware ) opmerking over het naturalriding forum was. De namen boven je citaat heb je omgedraaid.

Maar ik ben bang dat er op NHE sinds jij er het laatst was niet heel veel aan oefeningen toegevoegd is. Zonde. Aan de andere kant biedt de tweede dvd wel weer een hoop informatie over het trainingssysteem, net als hoofdstukken uit het boek die op de site staan. Je moet de stukken er natuurlijk wel uit pikken, maar dan feite staat daar tien keer zoveel aan oefeningen en methods als in de School, en dat is wel weer ironisch omdat die informatie wel door iedereen gelezen en bekeken kan worden, voor een deel zelfs gratis!

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ik heb me al ingeschreven op het forum en het ziet er heeeeel interessant uit!
    Bedankt voor de link.....zag ook al wat bekende namen van hier voorbij flitsen....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

oeps dubbel post

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten