Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: frendly probleempje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

frendly probleempje

vandaag dus een stapje terug gedaan en alleen gedaan wat goed gaat.
    alles behalve de sideways dus.

ze was nog steeds bang van het touwtje van de cs als ik die overhaar heen zwaai enzo.
    uiteindelijk ging het goed.
    maar, wat moet ik doen als ze weg loopt (stapt, ze draaft niet weg)?
    moet ik haar dan laten lopen of moet ik haar tot stilstand "dwingen"?
    of mag ze een stukje lopen en moet ik haar daarna weer naar binnen brengen.
    ze komt uit zichzelf na een poosje wel naar binnen, maar als ik haar naar binnen vraag komt ze ook zonder problemen.

iemand enig idee wat ik moet doen in deze situatie?

Re: frendly probleempje

Hoi,

Wil je de situatie opnieuw schetsen alsjeblieft. Voor ik een verkeerd antwoord geef. Dus wanneer loopt ze weg en wat doe jij dan?

Thanks.
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

hoi pocalover,

ik zal het nog een keer, maardan wat korter uit leggen, dan is het misschien wat duidelijker.

ze loopt weg als ik de string over haar heen gooi.
    ze is een beetje bang voor de string als die los is (lijkt op een zweep?)

ik heb een keer geprobeerd wat er gebeurd als ik haar laat lopen en ik heb haar een paar keer tegen gehouden zodat ze niet meer kon gaan lopen.

de vraag is dus, wat is nou juist?
    haar weg laten lopen en wachten tot ze zelf terug komt, of haar tegen houden?

Hoi,

Ik vind het nog steeds erg moeilijk om goed antwoord te geven omdat ik er geen beeld bij heb.

Stel dat je naast je paard staat, in ieder geval je ogen en je navel uit de voorste ruimte van je paard. Dus je ogen en je navel kijken naar het paard ergens achter de schoft. Dat in ieder voor de zekerheid zodat je geen extra druk uit voert.

Je hebt je paard aan de 12 ft leadrope en je slingert zachtjes je string over haar rug heen. Stel dat ze het eng vindt en weg loopt. Er van uit gegaan dat jij inderdaad zachtjes doet. Dan zou ik gewoon met haar mee lopen. Zeker niet tegen houden, ze loopt nl. weg omdat ze het eng vindt. Ik zou rustig mee lopen en door gaan met het slingeren van de string. Net zo lang tot ze stil gaat staan. Als ze stopt, dan stop je onmiddellijk en als beloning geef je haar rust. Vlieg haar niet om de hals, blijf lekker ontspannen naast haar staan. Misschien moet je haar niet eens proberen aan te raken. Gun haar de rust. Houd je ogen en je navel uit haar gezicht.

Hoe langer het duurde voor ze de moed gevonden had om stil te gaan, des te langer sta jij ook stil. Hoe moeilijker de oefening was, hoe langer je haar rust geeft.

Ik zou dit hooguit 2 of 3 keer doen, stoppen en dan een paar dagen later weer eens of zo.

Ik blijf erbij dat ik jouw houding ten opzichte van het paard niet kan zien dus het moeilijk vind goed te antwoorden.

Succes.
    Roos
    www.innerfeeling.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

okee, ik denk nu dus dat mijn houding verkeerd is, dat ten eerste.

ik sta voor mijn paard, een beetje in haar rechter of linker ook. schuin ervoor dus.
    met mijn ogen gericht op de schoft.

ik gooi de string er heel rustig over want ik weet dat ze het eng vindt.
    maar,als ze weg loopt en ik hou vol, dan gaat ze rennen en ik vraag me af of ze dan nog wel terugkomt.
    als ze gaat rennen gaat ze echt in paniek en dat wilik eigenlijk wel voorkomen.

dus ik moet eigenlijk naast mijn paard staan en niet ervoor?

maar,als ze weg loopt en ik hou vol, dan gaat ze rennen en ik vraag me af of ze dan nog wel terugkomt.
    Er zit toch een touwtje aan dat halster of oefen je dit at liberty?

En als ze gaat rennen, dan doe je te veel. Verkeerde oefening, te veel energie, te veel druk. Zes stappen terug. Aaien met de savvy string. Nog meer aaien, rust rust rust rust rust rust en nog eens rust. Dan beginnen met hele kleine zwiepjes, rust rust rust rust rust rust en nog eens rust.

Volgende keer weer heel klein beginnen en dan uitbouwen.

Succes.
    www.innerfeeling.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

ja,jij zegt dat ik mee moet lopen dus al ze gaat rennen wordt dat moeilijk

ze zit inderdaad aan de leadrope.

ik zal even uitleggen wat ik doe.

ik begin met frendly.
    beetje aaien met de string nog vast geknoopt aan de cs.
    dan maak ik de string los, zodat ie bungeld, en ga zo frenly-en.
    dan trek ik het touwtje terug van haarrug naar de vloer, maar daar wordt ze al bang van.
    en als ik het touwtje er dan weer terug op wil "gooien" gaat ze lopen.

dus jouw advies zou zijn om het voorlopig dan te laten bij het wegtrekken van de string? totdat dat goed gaat en dan pas weer verder?
    en ik moet dus naast haar staan begrijp ik? niet voor haar?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

alles behalve de sideways dus.
    ik veronderstel dat je Friendly bedoelt ipv Sideways?

ze was nog steeds bang van het touwtje van de cs als ik die overhaar heen zwaai enzo.
    uiteindelijk ging het goed.
    maar, wat moet ik doen als ze weg loopt (stapt, ze draaft niet weg)?
    moet ik haar dan laten lopen of moet ik haar tot stilstand "dwingen"?
    of mag ze een stukje lopen en moet ik haar daarna weer naar binnen brengen.
    Nee, niet dwingen! Hoe méér je je paard dwingt om stil te staan, hoe meer hij de drang zal voelen om te gaan lopen!
    Laat hem maar eens een paar stapjes zetten - het gaat om de Friendly game, daarbij is het belangrijk dat je paard zich rustig voelt, toch? Als hij echt begint te rennen zet je 'm wel stil natuurlijk..maar je paard hoeft niet stil te staan..het is niet erg als hij eens een stapje vooruit of achteruit zet.

Voor de rest heeft Roos al alles gezegd
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

hoi horsefreakje, ja ik bedoelde wel de sideways.
    alles gaat goed behalve de sideways. wordt aan gewerkt.
    de frendly gaat ook wel goed,maar ik probeer het een stapje verder te brengen.

ik zal haarin elk geval niet meer dwingen tot stilstaan.
    maar het zijn niet een paar stapjes die ze gaat lopen, maar ze houd het wel een rondje of 4 vol en dan haal ik haar toch maar weer naar binnen.
    moet ik haar anders laten lopen totdat ze weer zelf naar mij toen komt?

Je eindigt ieder topic met een vraag. Dat geeft me een gevoel van bezigheidstherapie. Ik schreef al, 6 stappen terug. Rust rust rust.

Succes.
    www.innerfeeling.nl

Ik maak uit je verhaal op dat ze het gewiebel van de string eng vindt. Het is daarom misschien handig om eerst een beetje naast haar met de string te 'spelen', zonder dat je haar met de string aanraakt. Als ze dit accepteerd kan je steeds een beetje meer naar haar toe gaan. En uiteindelijk zou je haar dan met de string kunnen aaien.
    Dit is hoe ik het met mijn vz-paard gedaan heb. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

@pocalover, als ik een vraag stel, dan is het omdat ik niet precies weet wat en hoe ik iets moet doen.
    sorry hoor, maar als jij dat bezigheids therapie vindt, dan is dat jammer.

maar, ik heb je advies opgevolgt en ben naast mijn paard gaan staan.
    toen vondt ze het in het begin nog wel wat eng, maar lang niet zo eng als toen ik voor haar stond.
    na een paar keer ging het zelfs heel goed en was ze lb.

dus bedankt voor je advies.

@joeylover, ik heb dat geprobeerd om met de string naast haar te wiebelen (zoals op de dvd's) maar dat vondt ze weer enger dan over haar heen.
    dus, weer een uitdaging voor de volgende keer.

@pocalover, als ik een vraag stel, dan is het omdat ik niet precies weet wat en hoe ik iets moet doen.
    sorry hoor, maar als jij dat bezigheids therapie vindt, dan is dat jammer.

maar, ik heb je advies opgevolgt en ben naast mijn paard gaan staan.
    toen vondt ze het in het begin nog wel wat eng, maar lang niet zo eng als toen ik voor haar stond.
    na een paar keer ging het zelfs heel goed en was ze lb.

dus bedankt voor je advies.
    Graag gedaan, hopelijk blijft het goed gaan!
    www.innerfeeling.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

ik heb vandaag mijn level 2 gekocht op equistyle, dus ik heb weer een paar maanden lees,kijk en leer plezier.
    hopelijk staat daar nog meer info in en wordt het allemaal nog wat duidelijker.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Het enige wat ik er aan zou willen toevoegen is dat je beter eerst friendly game oplost, vooraleer je verder gaat. Niet stoppen voor hij stilstaat. Dit kan uren duren, maar het is zo belangrijk dat het paard absoluut geen schrik heeft van de carrotstick met string, dat dit eerst heel goed moet zitten. Als het in 1 dag niet lukt, de volgende dag weer, geen gaten tussen laten, zo boek je het snelst resultaat. Het paard moet gewoon worden dat als je de string over haar slingert, dat dit niets bijzonders is.

Mvg Jarno
    Horses and Live, It's all the same to me...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten