Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: welk rijbewijs voor vrachtwagen zowel als voor trailer?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

welk rijbewijs voor vrachtwagen zowel als voor trailer?

Wist niet goed waar ik dit moest plaatsen maar omdat het gaat over een rijbewijs en ik wil rijden met onze vrachtwagen of een trailer zet ik het maar bij Tuig.

De eigenaren van Aramis hebben een kleine vrachtwagen. Normaalgezien mag je daarmee rijden met een B-rijbewijs....echter als je dat B rijbewijs hebt gehaald...pfff, nouja, voor mijn tijd in ieder geval.

OP mijn B rijbewijs staat dit:
    Het rijbewijs categorie B is vereist voor alle bestuurders van voertuigen waarvan de M.T.M. niet méér dan 3.500 kg bedraagt, bestemd voor het vervoer van personen en ingericht voor ten hoogste 8 plaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen, of bestemd voor het vervoer van zaken. De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie. Dit rijbewijs laat ook toe een aanhangwagen met een M.T.M. tot 750 kg te trekken. Wanneer de M.T.M. van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt, volstaat het rijbewijs categorie B, indien aan volgende 2 voorwaarden voldaan is:
    - de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 3.500 kg en,
    - de M.T.M. van de aanhangwagen mag de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijden.

Ahum, aangezien de vrachtwagen al meer weegt dan 3500 kg mag ik daar dus niet mee rijden. (denk ik toch? Ja hè?)

Maar welk rijbewijs heb ik dan wel nodig?
    Deze?
    Het rijbewijs categorie C is vereist voor alle bestuurders van andere voertuigen dan de categorie D met een M.T.M. van meer dan 3.500 kg. Dit rijbewijs laat ook toe een aanhangwagen met een M.T.M. tot 750 kg te trekken.

Of deze?
    Het rijbewijs categorie C+E is vereist voor alle bestuurders van een samenstel bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen waarvan de M.T.M. groter is dan 750 kg.

En nog een domme vraag. Iemand een idee waar je kan opzoeken hoeveel het kost om de praktijklessen te volgen en aan het examen deel te nemen?
    Wel in België wel te verstaan.

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Re: welk rijbewijs voor vrachtwagen zowel als voor trailer?

Heb je dan niet het rijbewijs BE nodig voor de trailer?
    Voor de vrachtwagen zal je wel rijbewijs C nodig hebben.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Mmmm, geen idee.
    Ik vond de info op de site van de kempische rijschool.

http://www.kempischerijscholen.be/

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Voor motorvoertuigen zwaarder dan 3500 kilo heb je je C rijbewijs nodig. De vrachtwagen bestaat uit 1 geheel, denk ik, en is zwaarder dan 3500 kilo (MTM), dan moet je daar dus een C rijbewijs voor hebben.

Is het een vrachtwagen met oplegger, of aanhanger, dan heb je pas C+E nodig, maar paardenvrachtwagentjes zijn toch meestal dingen die uit 1 geheel bestaan.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Als ik het zo lees dan verschillen de belgische rijbewijsregels niet heel veel van de nederlandse rijbewijsregels.
    Wees maar blij dat je in Belgie woont, in Nederland mag je tegenwoordig niet meer afrijden voor het C rijbewijs zonder je CCVB (= chauffeursdiploma = een soort van theorieexamen) in bezit te hebben.

In Nederland kun je ook eenmalig de papieren van de vrachtwagen verlagen tot een bepaald gewicht zodat je er wel mee mag rijden. Maar ja dan mag je ook niet meer in de vrachtwagen laden, dus als je dan alleen nog maar een shetlander mag vervoeren in plaats van Aramis heb je nog niet veel bereikt.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Voor de vrachtwagen: C-rijbewijs
    Voor een trailer: normaal BE. In sommige gevallen mag het nog met B (ik heb ook een tijdje zo gereden) als
    - auto+trailer+paard <3500kg EN als
    - de auto meer weegt als de geladen trailer
    Toen ik met mijn jeepje met anderhalve trailer reed mocht dat dus want ik kwam net niet aan 3500 kg. dus het was wel een randgeval. Om zeker te zijn kan je best BE behalen. Dit bestaat uit enkele manoevres (achteruit rijden, parkeren) en op de baan rijden, aankoppelen..

Ja en hoeveel het kost, dat zal je moeten horen bij de rijschool waar je graag bij wilt.
    Don't dream your life, live your dream!

De eigenaren van Aramis hebben een kleine vrachtwagen. Normaalgezien mag je daarmee rijden met een B-rijbewijs....echter als je dat B rijbewijs hebt gehaald...pfff, nouja, voor mijn tijd in ieder geval
    Deze zin begrijp ik niet zo goed. Als je met de auto rijdt, heb jij toch je B-rijbewijs?
    Mensen die voor '89 hun rijbewijs hebben gehaald hebben automatisch ook een BE en mogen ook met de moto rijden. vanaf '89 is de wetgeving veranderd.

Als je zeker bent dat de vrachtwagen meer dan 3500 kg weegt, heb je sowieso een C nodig. CE heb jij niet nodig.
    Het rijbewijs E staat voor alles wat achter het voertuig hangt zoals trailer...En achter jullie vrachtwagen hangt er niets meer.
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Je hebt idd speciale B-vrachtwagens voor paarden, heel populair trouwens, hoef je niet voor een C of E te gaan.
    Maar dan mag het totale gewicht in beladen toestand niet meer dan 3500 kg zijn. Dus kan voor 1 paard of 2 ponys, sommigen zetten er zelfs 3 op.

Het hele BE gedoe is een ramp ! De wetgeving spreekt zichzelf tegen, dus niets van aantrekken.
    Als je met een trailer wil rijden moet je voor je BE rijbewijs gaan. Ik heb er heel wat geld aan uit gegeven, ma ja niets aan te doen.
    Het beste wat ik je kan aanraden is proberen op jezelf te oefenen en met je eigen combinatie examen af te leggen. Dan moet je wel even naar het examencentrum voor de proeven te gaan halen, zodat je weet wat mag en niet mag. Je combinatie moet ook een bepaalde lengte hebben !
    Dit mag je 2x proberen, dan is het rijschool.

Wat ook wel belangrijk is dat je je trailer trekt, met een goede auto of jeep, die dit aankan afhankelijk van het gewicht !

Prijzen vind je zeker op site's terug van autorijscholen of ff bellen.
    Ik geloof tussen de 300 a 400 euro voor 8 uren en examen, ma ben niet meer zeker.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Al veel goeie info gelezen, maar nog een kleine aanvulling op Sylvia: je auto of jeep die de trailer trekt moét 3 zetels hebben, en het geheel moet inderdaad ook lang genoeg zijn, ik weet niet juist hoe lang, maar in ieder geval is het heel precies.

De lessen in de rijschool voor de trailer (BE-rijbewijs) komen ietsje duurder uit dan Sylvia zegt, alles samen zowat 800-900 euro met examen erbij. Tenzij iemand anders je het kan leren hé, het moet niet bij de rijschool.

Voor bepaalde vrachtauto's is idd een B rijbewijs genoeg, dus voor de auto gewoon.

xxx julieke

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

3 zetels ? Huh, nog nooit van gehoord ! Is dit nieuw ?

Lengte is 9 of 11 meter, maar zie dat je geen cm tekort hebt of je kan terug naar huis

Qua prijs heb je gelijk Julie, ik had de prijs in men hoofd van de laatste keer

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

3 zetels? Dat is dan in Belgie anders dan in Nederland...
    Dan zou ik namelijk niet met mijn bus een trailer mogen trekken, want die heeft maar 2 zitplaatsen.

Wel grappig, dat jullie in Belgie gewoon les mogen krijgen buiten een rijschool om, van je ouders ofzo. Lekker goedkoop ook.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ja die drie zetels da's voor het examen hé, zodat de examinator erin kan zitten .

Inderdaad wel veel goedkoper als je het met een eigen begeleider doet, want die mogen van de wet geen lesgeld vragen , dus dan ist enkel het examen en dat is iets tussen de 50 en de 100€ dacht ik...

xxx julieke

Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Wel grappig, dat jullie in Belgie gewoon les mogen krijgen buiten een rijschool om, van je ouders ofzo. Lekker goedkoop ook.
    Ze mogen hier al eens iets doen he !

Haaaa, ok nu snap ik em ! Ik dacht al, wat hebben het aantal zetels nu te maken met een aanhanger ?
    Ja als je een lichte vracht hebt of een bus zoals Eveline, moet die mens in de laadbak gaan zitten, wwhaha.
    Kzou het niet erg vinden ook niet, want tzijn meestal toch nurken van mensen

Examen zelf is 38 of 40 euro en dit keer weet ik nog wel

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

In mijnen tijd (precies of da's zo lang geleden haha ) moest de combinatie 9m zijn. Mijn eigen wagen + eigen trailer kwam op 8m80 en ja dat was NIET genoeg. Ik heb dus speciaal een wagen van iemand anders moeten huren om het examen af te leggen!

Na mijn examen zijn er nog wel een heel aantal dingen gewijzigd, dus misschien ook dat?

3 reglementaire zitplaatsen met gordels (voor het examen) is inderdaad ook VERPLICHT!

Kim, als je ineens 1 rijbewijs wil hebben om met een vrachtwagen én een aanhanger te rijden, zal je ineens voor een CE moeten gaan. Volgens mij moet je voor een C (of CE) sowieso mét rijschool oefenen en mag je niet meer met begeleider.

B-camionnetjes voor paarden zie je vaak. Héél veel daarvan zijn overladen! Vaak wegen die camionnetjes zelf al vrij veel en kan je nog maar bv 700 of 800 kg laden (denk ook nog aan chauffeur, passagier, materiaal, water, enz). Het is te zien natuurlijk voor elke camion apart!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Amaai, wat een gedoe allemaal.
    Met een eigen combinatie oefenen is moeilijk aangezien ik geen trailer heb.

En eerst een trailer gaan kopen en dan pas examen gaan doen lijkt me ook niet handig.

Ik zie het al niet meer zitten. Hèhè.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten