Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Is bix nodig voor groei?

Is bix nodig voor groei?

Ik krijg de laatste tijd wat tegenstrijdige dingen te horen over hoe ik Fjalar zou moeten voeren.

Hij is nu 2,5, staat 16 uur per dag op de wei, voor de rest op de paddock met een beetje hooi en 1/4 schep bix. Hij is niet echt dik en soms als hij op een bepaalde manier staat kan je zn ribben een beetje zien.

Mijn idee zou dan zijn om hem langer op de wei te doen / meer hooi te voeren.
    Anderen zeggen dat een jong paard in de groei 2 kg bix per dag moet en niet langer in de wei.

Wat vinden jullie? Heeft een paard in de groei echt bix nodig, of is gras/hooi net zo goed?
    Surrender to fun!

Re: Is bix nodig voor groei?

Ik voer Arango(1jr.) nog steeds veulenbrok en ik moet zeggen dat hij het er super goed op doet.
    Als je een 2,5 jarige brok wilt voeren zou ik een gewone onderhoudsbrok nemen.
    Verder zou ik gewoon advies vragen bij een da, die kan je vaak beter vertellen of het nodig is dan een buitenstaander.

Op zich is het helemaal niet erg als je af en toe zijn ribben iets kunt zien. Overgewicht is veel schadelijker voor jonge dieren, en de meesten zijn dus ook echt te dik.
    Met brok zou ik echt uitkijken, misschien in de winter wat meer brok, maar op dit moment zitten er nog genoeg voedingsstoffen in het gras.
    Als je er zeker van wilt zijn dat hij genoeg binnen krijgt zou je misschien in plaats van de brokjes pavo liga of aura kunnen voeren

Ik denk dat Fjalar jou het beste antwoord op deze vraag kan geven.

Is hij fit? Glanst zijn huid? Beweegt hij makkelijk? Hoe is de kwaliteit van zijn hoeven? Volgens mij zitten daar je antwoorden eerder dan bij een DA of voedingsdeskundige.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forumlid eelste's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Mij is wel eens verteld dat brok voor de groei is. Je paardje wordt er dus niet dikker van, schijnt.
    En ik zou zeker geen prestatie brok gaan geven, want dat had iemand hier in de buurt gedaan en dat paardje was niet meer te houden van de energie die zij ervan kreeg.
    Tja, ik had altijd precies het tegenovergestelde met een haflinger, maar die worden dan ook al dik van lucht...
    Geduld, de windmolen wijkt nooit van zijn plaats om de wind te vangen.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Je paardje heeft opzich geen brok nodig om uit te groeien. Als hij maar voldoende hooi en of gras krijgt, daar kan hij zijn bouwstoffen uithalen. Als je hem geen brok geeft groeit hij geloof ik geleidelijker en is hij iets ouder volwassen.

Forumlid Bojangles's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2007

1 van mijn paardjes is 3 en ook een beetje dunner geworden je ziet op bepaalde momenten ook heel licht ribbetjes.

Ze staat in paddock + weide (niet superveel en niet echt rijk gras) en krijgt voldoende hooi en sinds kort 2x daags een grote bak slobber + een volle schep muesli om toch wat meer bij te komen.

Ze heeft 2 verhuizingen kort achter elkaar achter de rug (stress) en vorig jaar winter heeft ze een ernstig ongeluk gehad waarbij ze veel antibiotica en pijnstillers en nog meer troep heeft gehad.

Vacht is ook iets lang nog.

Ze krijgt nu probiotica om de darmflora weer op te bouwen en na het weekend start ik met groene leem om haar te reinigen, ze heeft echt nasleep van die medicaties. Dat valt nu echt op.

Ow ik zie dat ik nog steeds niet gereageerd heb

Even een update:
    Fjalar heeft koliek gehad een paar weken geleden (oorzaak niet bekend..)
    Hij moest dus meteen een paar dagen van het gras af en op hooi.

Nu krijgt hij nog steeds onbeperkt hooi, wel een nadeel dat hij dan alleen moet staan, het andere paard willen ze geen hooi geven..
    De uren in de wei ben ik weer aan het opbouwen. (gaat naar 24/7 zolang de wei het aankan)

Bix was de dierenarts heel duidelijk over: niet nodig! Pas als je flink ermee gaat rijden. Groeien kan prima van hooi en gras.

Hij ziet er zoveel beter uit nu zonder bix maar met veel hooi, ik vind 'm al een stuk breder geworden (en dan niet alleen z'n buik )
    Had ik nou maar eerder naar Fjalar en mijn instinct geluisterd. Dus onbeperkt gras / hooi blijft!
    Surrender to fun!

bix is inderdaad om 'verloren gegane graastijd te compenseren'

onze jonge paarden krijgen geen bix, de oudere paarden ook niet trouwens

en het veulen bij ons op de wei dat elke dag wel biks krijgt, zie je evengoed de ribbetjes van. Dat is heel normaal, maar het beeld dat mensen van paarden hebben is eigenlijk 'modelletje overvoerd'.

Kijk maar eens bij koeien in de wei, bij de meeste kun je ook gewoon ribben zien.

Als je bij jou als mens geen ribben meer kunt zien ben je ook te dik
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Hm, even mijn vraagje er dan maar bij:
    een veulentje die te vroeg bij de moeder weg moet (met 4 maanden). Ik ga ervanuit dat die bijgevoerd moet worden, in elk geval gedurende 2 maanden die ze normaal nog bij de moeder zou drinken. Maar daarna? Hoe lang geef je een veulen nog voer bij als er gras genoeg te eten is? Wat is de toegevoegde waarde van veulenbrok, in verhouding tot gras?
    Ik zie biks gewoon als fast-food. De enige reden die ik kan verzinnen om een veulen biks te voeren is omdat een veulen meer slaapt en moeilijker eet waardoor het niet genoeg binnenkrijgt op een dag.

bijvoeren met paardenmelk! of tijdelijk naar een paardenmelkerij brengen. We hadden ook pleegveulens in de kost op de paardenmelkerij
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Kijk maar eens bij koeien in de wei, bij de meeste kun je ook gewoon ribben zien.
    Ahem, die koeien kun je niet vergelijken met (recreatie)paarden hoor. Die beesten zijn drachtig en geven tot 30 l melk per dag, da's topsport!
    Jongvee in de wei zou je wel kunnen vergelijken met paarden, maar bij jongvee kun je zelden de ribben zien.

Maar 't is waar dat veel paarden eerder te dik zijn dan te dun (net als honden en katten trouwens).

@Sandra, misschien kun je Mirella even pb-en, zij heeft Arango vanaf 6 (?) maanden ofzo en heeft vast wel tips over hoe de overgang naar veulenbrok te maken en hoeveel dan en hoe lang. En zij heeft het duidelijk goed gedan, men wat is dat dier groot!
    Overigens begint het afspenen bij ons op stal ook met 4-5 maanden (daarna gaan ze met leeftijdsgenootjes de wei op) en we hebben nog geen veulens gehad die daar duidelijk onder geleden hebben. Vroeg afspenen is niet mijn ideaal, maar ja, niet mijn paarden he. Ik heb wel begrepen dat het grootste probleem met het afspenen voortkomt uit het nog onvoldoende aangepast zijn van de darmen. In sommige gevallen zijn veulens daardoor niet in staat om voldoende voedingsstoffen uit gras en veulenbrok te halen en zulke veulens krijgen (tijdelijk) een slechte weerstand en groeien slechter. 't Is dus vooral zaak om het spijsverteringssysteem van je veulen te wennen aan krachtvoer. Ik zou even overleggen met de boer waar je veulen nu staat of die al geleidelijk bijvoert en dat dan opbouwen terwijl het drinken wordt afgebouwd (veulen geleidelijk steeds langer apart zetten van mams, maar niet alleen natuurlijk)

mijn merrie van 1,5 was ook best dun,ze glom niet mooi en kwam slecht uit de wintervacht,ze krijgt nu sinds 1,5 week pavo vital (50gr per dag) en ze loopt nu op een wei met volop gras,het is echt een kompleet ander paard geworden!!
    ze at eerst namelijk alleen hooi,en ik denk dat ze daar misschien toch te kort aan had.(ik heb haar nog maar net)

prehistorisch topic, dus slotje

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten