Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: [L2] IP: enorm veel go

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

[L2] IP: enorm veel go

Ik heb een beetje last met Micha haar ongelooflijk grote GO!
    Ik ben ondertussen aanbeland bij stage 3, maar wanneer ik 'folow the rail at the canter' en 'passenger lessons at the canter' wil doen, gaat ze echt zo ongelooflijk snel galopperen! Bij de troubleshooting staat er telkens: de IP zullen je hiermee veel helpen. Daarom had ik besloten, ietsje vroeger dan gepland, aan stage 4 te beginnen. Ik moet eigenlijk alleen nog 'the circling game at liberty' doen, voor ik stage 3 heb afgerond. Maar om het galopperen toch zo moeilijk was, dacht ik maar meteen met de IP te beginnen.
    Ik keek er echt naar uit, om eindelijk eens een rustige, beheerste galop te krijgen en aan de IP te beginnen. Ik heb ondertussen 2 keer de cloaverleaf gedaan en amai... viel da effe tege! De eerst keer heb ik ze enkel in draf gedaan, ze ging tegen een enorm hoog tempo! Het leek EINDELOOS te duren, ik ben dan maar gestopt wanneer ze de bochten zelf begon te nemen en een ietsiepietsie trager ging. De tweede keer (2de sessie wil ik dan zeggen) ging het in draf SUPER, meteen ging ze heel traag, hoofd laag en wanneer ze de bochten weer vanzelf begon te nemen ben ik gestopt. Dit op 2 kanten gedaan en dan dacht ik, we zullen aan de galop beginnen. Wow, dat heeft zooooo lang geduurd! Micha sjeest die piste door (en het was echt een mini-vierkantje), in de bochten moet ik mijn voeten naar binnen draaien of die knallen tegen de omheining, we gaan helemaal plat hangen, als ze moe werd viel ze soms wel eens uit de galop, maar dat was dan van hele snelle galop, naar hele snelle draf. Ik kan ze dan ook meteen terug in galop zetten, meteen terug snel! Hoe langer het duurde, werd ze precies alleen bracyer, de bochten werden moeilijker en ze wrong echt tegen. Ik dacht dat er nooit een einde aan ging komen, zo lang duurde het! Soms leek ze heel even te vertragen, dan kwam ze weer op het rechte stuk (over x) en versnelde ze terug! Toen ze een paar bochten goed had genomen en ze weer een ietsiepietsie (maar écht maar een heel klein beetje) trager ging, ben ik gestopt op x. Micha stond ONGELOOFLIJK te pompen, echt héél snel en DROOP van het zweet. Echt waar, de druppels vielen eraf, het regende onder haar buik! Ik vond eht echt erg om dan te moeten stilstaan, dit kan toch niet goed zijn????
    Ik had écht geen zin om ook nog de andere kant te doen, maar ja... eigenlijk moet het he! Dus na een lange tijd rust, de andere kant in galop gedaan, maar opnieuw hetzelfde probleem. Ze werd echt moe, als ik wou sturen dacht ze soms dat ze mocht stoppen en maakte boenk een overgang naar stilstand, dat was dus ook niet de bedoeling! Ze wou wel stoppen, maar ze ging gewoon niks trager galopperen. Na een lange tijd ben ik weer gestopt toen het een ietsiepietsie trager ging. Weer stond ze een hele tijd te pompen, ik ben dan na een tijdje afgestapt en met haar gaan stappen. Daarna heb ik afgesloten met op elke kant nog een paar patterns in draf, dat ging opnieuw wel goed.
    Wie van jullie heeft ook een go-horse? Hoe zijn bij jullie de IP verlopen? Is dit normaal? Ik kan wel begrijpen dat vaak de ruiter té veel energie heeft en daardoor zijn paard go maakt, maar ik denk toch dat ik vrij weinig energie in m'n zit had. Toen ze moe werd, werd het zelfs moeilijk want als ik te weinig energie in mij had, ging ze naar draf!
    Met alle andere spelletjes gaat het fantastisch, we zijn net at liberty begonnen en ze volgt me de hele piste door, zelfs als ik gestopt ben en de kegels ging oprapen, volgde ze me naar elke kegel, bleef mee stilstaan en wandelde terug mee als ik vertrok.
    Traag galopperen kan ze ook, want als ik met bit reed, kon ze echt heel traag galopperen. En nu zelfs nog als ik buiten rijd, met touwhalster, losse teugel, kan ze soms een zalig handgalopje doen. Maar dat bepaalt ze dus zelf, ik kan haar, toch niet op mijn zit, laten vertragen in een gang (versnellen is GEEN probleem, ik moet mijn focus maar wat verder leggen ,vooruit denken of iets enthousiast roepen en ze schiet vooruit). Stoppen of van gang verlagen is ook geen enkel probleem, ze reageert heel licht!
    Wie heeft er nog tips? Of is het echt normaal dat dit de eerste keren zo lang duurt (met rusten bij, de 6 cloaverleafs: 4 in draf en 2 in galop duurden alles samen 2,5 uur!!!!!!)?
    Pfff.... ik zie er echt tegenop om morgen weer die cloaverleaf te doen! Het duurt zo lang, terwijl Micha er doodop van wordt, kloddernat in het zweet staat en ik ni het gevoel heb, da het betert! Of verwacht ik gewoon te veel, te snel?

Katrien en haar extreme-go-Micha

Re: [L2] IP: enorm veel go

Wat ik zou doen: Maak je cloverleaf een heel stuk kleiner! Kennelijk zijn de rechte stukken te lang voor jouw GO horse...
    Doe hem dan eerst in draf. En daarna galop, maar alleen als draf echt heel goed gaat. Of doe hem gewoon de eerste 10 keer alleen in draf. Zodat je paard het program echt goed begrijpt. Sterkte!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

Hmm... m'n cloverleaf is al ongelooflijk klein! De eerste keer was het nog te groot (toen ik enkel draf had gedaan), de volgende keer meteen gehalveerd. Nu kan ze op elke korte zijde misschien maar 3 galoppassen zetten... lijkt me toch al heel klein? Bochten maken is nu al erg moeilijk in galop, ofwel zwengt ze uit, ofwel knal ik bijna tegen de omheining....
    Ik denk dat ik het beter voorlopig een hele tijd in draf zal doen. Vandaag ben ik gaan wandelen en heb geen cloverleaf gedaan, had écht geen zin... Buiten veel gedraafd en dat ging superrelaxt en traag!

Dat is inderdaad een hele kleine cloverleaf... ter vergelijking: voor mijn ex-race arab gebruik ik de halve bak (helft van 25x60) en in draf gaat dat prima. Dus vooral maar draf eerst, tot ze in draf ECHT impoulsion heeft, en dan toch maar weer galop proberen.

Het zou ook nog kunnen, dat je paard op zo'n kleine cloberleaf van streek raakt door de snelle opvolging van aanwijzingen, dat ze daardoor nooit weet dat ze het goed doet, maar dat zou je moeten uittesten.... (slechts ter overweging)

Aangemeld
    Nov 2004

Welja, ik had dus ook dat gedacht, omdat ze soms heerlijk traag kan galloperen, terwijl ze een kilometerlange zandweg voor haar in zicht heeft. Dus ik heb vandaag de cloverleaf geprobeerd in de wei. Ik had nog steeds herkenningspunten om af te wenden. Eerst in draf, dat ging weer perfect en nadien in galop geprobeerd en ze gallopeerde echt rustig! Fiew, wat een opluchting. In die hele kleine cloverleaf deed zij bijna niets anders dan draaien, zeker wanneer ze wat bracyer wordt en de bochten niet perfect neemt, moet ik bijna de hele tijd draaien. In de grotere cloverleaf versnelde ze nog wel iets op de rechte stukken, maar ze was veel meer op haar gemak!

Hee wat leuk om te horen! Heb ik misschien toch een heel klein beetje savvy!

Aangemeld
    Nov 2004

Tuurlijk! Ik heb echt heel veel aan dit forum. Ik heb nog wel iemand waarmee ik samen Parelli, maar we hebben niemand met veel meer savvy dan ons. Hier op het forum, lees ik toch wel heel veel dingen, die ik anders niet helemaal zou begrijpen of verkeerd zou doen!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi K-trien

Herken veel in jouw verhaal! Ook een super GO horse en ook bezig in stage 4!! Ben nu drie keer bezig geweest met cloverleaf en alleen in draf, want hij gaat natuurlijk te hard. Gebruik ongeveer de helft van de 20x60 bak, maar volgens mij als ik m kleiner maak, haalt ie de bochten helemaal niet! Vindt ie nu al moeilijk..laat staan in galop, dus dat heb ik nog maar niet geprobeerd. Het gaat wel al wat beter na die drie keer gelukkig. Laatst gereden in de roundpen, dat gaat dus prima. Ik zat te denken, misschien is het beter om voor cloverleaf eerst de bullseye te doen. Een cirkel is toch net iets eenvoudiger dan de cloverleaf. Is dat erg, om midden in te switchen? Af en toe word ik echt moedeloos van hem, hij denkt bij alles dat hij harder moet, al gaat het wel steeds beter, en als het dan goed gaat doet dat alles weer vergeten!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je mag best middenin switchen Dunya, maar als je echt effect van een IP wilt hebben, zul je hem 7 keer op een rij moeten doen, dan 7 keer om de andere keer dat je rijdt, en daarna nog zo vaak als je het nodig vindt. Als je nu stopt met de bullseye, is het dus aan te raden het programma daarna weer opnieuw te beginnen.
    Ik heb sommige IP's overigens 2 keer gedaan (dus 2 keer een serie van 7 keer achter elkaar en dan nog 7 keer om de andere keer) omdat Atli het na 1 serie nog lang niet goed deed.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hi!

Ja, dat was ik wel van plan.. maar denk je dat de redenering klopt dat bullseye makkelijker te doen is voor een go horse dan de cloverleaf? Dat idee heb ik namelijk een beetje, omdat het dus in de roundpen goed gaat, zelfs rustig in galop. Het lijkt me dat als de bullseye duidelijk is voor hem, en goed gaat, dat dat een betere basis zal vormen voor de cloverleaf...

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Maar rondje in roundpenn is niet hetzelfde als bullseye trouwens . Weet niet of je van plan was het in de roundpenn te doen maar dan is het follow the rail en geen bullseye.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik weet niet of de bulleseye makkelijker is voor een go-horse dan de cloverleaf. Dat zul je moeten uitproberen. Maar dan wel zonder roundpen, want zoals Maaike al zegt: bullseye in een roundpen is geen bullseye maar follow the rail.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hahah, nee, dat ga ik niet in de roundpen doen! Kwam daardoor gewoon op het idee dat dat misschien makkelijker zou zijn plus daarna een basis voor de cloverleaf! Ga het zometeen proberen!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik zou zeggen doe gewoon het eerst wat je het makkelijkst lijkt. Als je denkt dat hij vooral reageert op eenzijdige druk, dan eerst de bullseye. Reageert hij vooral op de rechte lijnen, dan eerst de cloverleaf.
    verder kan je best de eerste paar keer de bullseye in een round penn doen als ondersteuning, zeker als je echt een go-horse hebt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Nou.. had vanmiddag toch besloten om door te gaan met cloverleaf, had 'm al drie keer gedaan, dus afmaken maar en als het niet goed gaat daarna kan ik altijd dan nog bullseye gaan doen
    Ik stond echt versteld vandaag. Heel rustig liep ie de cloverleaf, wist goed wat de bedoeling was! Heb hem niet een keer terug hoeven nemen. Alleen de bochten naar de lange zijde neemt hij soms wat ruim... ook voor de eerste keer in galop geprobeerd en ook dat viel me 100% mee. Wat is ie toch geweldig!

Van dat zweten heb ik trouwens ook last... of hij dan , dikke wintervacht he... ik hou hem goed in de gaten en doe hoeveel hij kan zonder al te zeiknat te worden, drogen duurt eeuwen. Eventueel geef ik hem langere breaks zodat hij weer redelijk op adem is.
    Hoe gaat het bij jou nu K-trien?

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten