Oké Dunya, je paard begrijpt dus wel wat eenzijdige beendruk betekent. Atli begrijpt dit ook prima, en toch heb ik veel moeite om hem een volte te laten sluiten, of om hem naar binnen te laten spiralen met de bullseye. (Alleen gaat Atli in zo'n geval niet harder; hij blijft gewoon lopen waar hij liep en komt niet naar binnen.)
Hier concludeer ik uit dat hij het kennelijk moeilijk vindt om een cirkel te verkleinen. Het is immers een soort van zijwaarts, maar dan in draf en puur zijwaarts in draf kan hij ook nog maar heel moeilijk (is ook level 3), dus wellicht dat een beetje zijwaarts dan ook al moeilijk is. Zijwaarts gaan is voor gangenpaarden veel moeilijker dan voor gewone paarden.
Volgens mij is er niks op tegen om gewoon meteen naar het midden te gaan hoor, als spiralen te moeilijk is.
Hoe je je paard at liberty een kleinere cirkel kunt laten draven? Door de roundpen kleiner te maken.Maar ik zou dat niet doen hoor, niet als je paard er echt fysiek moeite mee heeft om een kleine cirkel te maken.
Maarreh, kan hij in de roundpen wel cirkels draven?
Werk je ook al met de 22' lijn? En kan hij daaraan wel cirkels draven zonder aan het touw te trekken?
Aan het touw trekken kan 2 dingen betekenen: hij denkt aan naar buiten gaan, van jou af, óf hij vindt het fysiek echt moeilijk om zo'n kleine cirkel te draven.
Het eerste is op te lossen door hem bij jou in het midden extra veel comfort te geven. Het tweede is een kwestie van training: begin met hem cirkels te laten draven die hij wel kan zonder aan het touw te trekken, en maak die langzaamaan (kan wel weken duren hoor!) steeds kleiner. Zo heb ik Atli ook geleerd om cirkels short range te draven: eerst liep ik nog een vrij groot rondje mee, en dat maakte ik steeds kleiner totdat ik uiteindelijk om mijn eigen as draaide. Ik heb hierbij wel Atli het tempo van verkleinen laten bepalen, en dat heeft dus uiteindelijk wel maanden geduurd. Maar nu kan hij het toch maar mooi.![]()
Bladwijzers