Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: [L2] zijwaarts duwen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

[L2] zijwaarts duwen

Één van de opdrachten voor het L2 examen is dat je je paard 7 meter zijwaartst moet duwen. Dit lukt dus niet zo goed.
    Om te beginnen weet ik al niet of het wel of niet voor een hek mag, dat staat nergens. Weet iemand dat? Anders zal ik Eddy eens mailen...

In elk geval: ook voor een hek gaat het moeizaam, Atli wil telkens naar voren ontsnappen. Het lukt alleen als ik de leadrope kort vasthou en zo zijn hoofd in mijn richting hou, maar dat is vast niet de bedoeling... Ik heb geprobeerd om telkens de leadrope wat langer te laten, maar zodra hij zo lang is dat zijn hoofd recht kan/de andere kant op kan kijken, dan loopt hij steeds meer naar voren en weg is-ie.

Zijwaarts m.b.v. de driving game gaat super, ook zonder hek.

Iemand tips? Ik wilde er morgen weer eens mee verder gaan, maar ik ben een beetje door mijn inspiratie heen...

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Re: [L2] zijwaarts duwen

Hehe zo vervelend dat dat niet lukt, en erg raar dat zijwaarts met driving wel gaat. Ik denk dat het de bedoeling is zonder hek in level 2, maar in jou geval zou ik het toch eerst met hek proberen.
    Aangezien gewoon sideways wel goed gaat zou ik zo subtiel mogelijk overgaan van driving naar porcupine, dus heel dicht bij hem staan en dan driving, eventueel met hem raken, zodat hij weet dat druk op zijn buik betekent opzij gaan. En als ze met hun hoofd weglopen had ik gehoord dat je dan meer naar achter druk moet geven, dus meer richting hindquarters. Nu ja, ik ben ook niet zo ervaren, ik probeer maar tips te geven hé . Ik hoop dat ik misschien toch een beetje heb kunnen helpen...?

xxx julie

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hoe heb jij het zijwaarts duwen aangeleerd Marja?

Ik ben hier alsvolgt mee bezig: eerst porcupine achterhand (eigenlijk ad lib, maar kan ook gewoon zonder contact op de leadrope) hierbij moet je dus de achterhand kunnen wegduwen zonder dat je paard de neiging heeft voorwaarts te gaan.
    Dan de voorhand: ook hier weer kunnen wijken zonder dat je correctie nodig hebt om te voorkomen dat hij vooruit loopt. Probeer hierbij steeds meer naar achter te gaan staan en je hand meer richting singelplek te houden. En zorg dat hij zijn benen liever ACHTERLANGS kruist, zoals bij B&O want dat geeft aan dat hij achterwaarts 'denkt'.

Daarna kun je het combineren: 1 pasje voorhand, 1 pasje achterhand. Maar dat dus pas als de isolations zonder teugelcorrectie lukken.

Wat je ook zou kunnen doen: sideways vanuit 'backwards&over'. Dus eerst achterwaarts, dan enkele pasjes zijwaarts.

Verder zou ik gewoon de leadrope in een boogje laten hangen, maar wel vasthouden. En bij elke stap die hij vooruit zet, 2 stappen naar achteren yoyo-en/bumpen.

Zo genoeg inspriratie?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoe goed is je porcupine game? Gaat ie al op fase 1 als een badeendje?

Wat bij mij erg geholpen heeft is het volgende:

* Snappy reacties op porcupine door fase 1 van porcupine te gebruiken en dan de fases van driving waarbij je het paard dus aantikt. Als hij reageerd door sneller te gaan hou je uiteraard op met tikken maar hou je fase 1 nog ff aan. Zodat ie ook echt op die fase wat doet. Niet fase 4 en dan stoppen, maar fase 1 porcupine, oplopende fases driving tot 4 en dan terug naar 1 waarbij ie wel nog reactie geeft.
    * Niet twee handen meer gebruiken voor voorhand op, je hand op de plek waar je ook je been zou houden voor voorhand om.
    * correcties dmv beweging in het touw om voorwaarts te ontmoediggen.

Als dit zowel voor voorhand als achterhand goed gaat dan zal je merken dat ie zijwaarts in 1 keer doet (waarschijnlijk) dat was iig bij Sjobrend wel zo. Mocht ie het niet doen dan is zachtjes aantikken van schouder en heup (zoals in L1 zijwaarts) meestal voldoende. Zo niet dan dus weer terug naar voorhand en achterhand apart. Hierbij wel in gedachte houden om je hand voor porcupine in positie te houden waar je been straks met rijden om hetzelfde zal gaan vragen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nadat ik deze vraag had gepost, vroeg ik mij of of de porcupine van de voorhand wel zo goed was, en dan met name als ik die doe met alleen een hand op de schouder. Hmmm en ik vermoed dus dat dat niet zo goed gaat, zéker niet als een badeendje. Met 2 handen wel, maar met 1 hand niet. Meer druk op de achterhand zetten, zoals Julie voorstelde, werkte niet. Wel met driving, maar niet met porcupine. Hij reageert dan óf niet, óf door juist nog meer voorwaarts/schuin weg te lopen.
    Ik denk dat ik dan eerst maar eens goed ga oefenen op porcupine van de voorhand, met m'n hand op z'n schouder welteverstaan. De fases 2, 3 en 4 van porcupine vervangen door die van de driving is wel een goede Maaike, ik sta me anders een ongeluk te duwen want hij vindt het gewoon echt moeilijk om z'n voorhand om te zetten dus wat extra druk neemt-ie dan wel voor lief.

Hmmm ik bedenk me net dat de wending om de achterhand (onder het zadel) inmiddels best wel goed gaat, dus misschien dat dit nu dan ook wat beter gaat omdat hij daarmee ook geleerd heeft zijn voorhand te ontlasten/verplaatsen...

Maaike, hoe kan ik correcties d.m.v. beweging van het touw doen, als ik met porcupine bezig ben? Dan moet ik mijn hand van zijn schouder halen en dat lijkt me niet de bedoeling...

Ik zal het morgen gaan uitproberen, jullie horen nog wel hoe het ging! Bedankt voor de reacties.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wat mij ook helpt is de stick in mn linkerhand en wil hij voorwaarts 'ontsnappen' tik ik terwijl ik doorga met vragen met de stick tegen het doorhangende touw om hem 'tegen te houden'. Op die manier hoef ik niet te stoppen en hem achterwaarst te gaan zetten, hoef dus niet steeds opnieuw te beginnen.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Maaike, hoe kan ik correcties d.m.v. beweging van het touw doen, als ik met porcupine bezig ben? Dan moet ik mijn hand van zijn schouder halen en dat lijkt me niet de bedoeling...
    Stel je doet porcupine naar rechts --> voorhand. In je linkerhand de leadrope en cs en met je rechterhand porcupine (met je hand vlak achter zijn oksel --> iets hoger dan), rechterhand beginnen met fase 1. Geen reactie --> tikken met de cs (heel snel door 2-3-4). Als ie naar voren gaat wiebel met het touw, liefst zoals Eef zegt iets verder naar achter zetten dan dat ie naar voren gaat.

Hou je cs trouwens iets onder het handvat vast en tik dus met het handvat tegen zijn schouder als dat nodig is, das makkelijker.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoe ik dit heb aangeleerd Eveline... hmmm weet ik niet meer precies, ben er al best een tijdje geleden mee begonnen maar stopte er dan telkens na een tijdje weer mee, omdat ik er niet verder mee kwam. Volgens mij was ik begonnen met voor het hek, en dan porcupine voorhand 1 stapje, dan achterhand 1 stapje, enz. Dus net zoals ik ooit het zijwaarts m.b.v. driving heb aangeleerd. Maar wellicht dat ik te snel ben doorgegaan naar het echte zijwaarts duwen, dus nog voordat de isolaties goed gingen (fase 1 / nie meer voorwaarts). Ik zal morgen eens kijken waar nou het precieze probleem ligt.

Eveline, sideways vanuit b&o doe je dan toch m.b.v. driving game? Dat lukt wel. B&o is een driving spelletje, als ik dat ineens omzet in porcupine zijwaarts drijven dan lijkt me dat niet handig want dan heb je net even een moment dat hij stil staat (terwijl ik mijn nieuwe positie inneem) en dan had ik dus net zo goed gewoon vanuit stilstand kunnen beginnen. Of anders snap ik niet hoe je het bedoelt...

Ik heb het zijwaarts duwen trouwens altijd zonder de cs gedaan, maar nu met jullie aanwijzingen zal ik het eens mét gaan proberen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Eveline, sideways vanuit b&o doe je dan toch m.b.v. driving game? Dat lukt wel. B&o is een driving spelletje, als ik dat ineens omzet in porcupine zijwaarts drijven dan lijkt me dat niet handig want dan heb je net even een moment dat hij stil staat (terwijl ik mijn nieuwe positie inneem) en dan had ik dus net zo goed gewoon vanuit stilstand kunnen beginnen. Of anders snap ik niet hoe je het bedoelt...

Ik heb het zijwaarts duwen trouwens altijd zonder de cs gedaan, maar nu met jullie aanwijzingen zal ik het eens mét gaan proberen.
    Je kan vanuit B&O de techniek voor het achterwaarts gebruiken om hem meer op de achterhand te zetten tijdens porcupine van de voorhand. Dus paar stapjes achteruit, dan porcupine opzij. Maar dat is eigenlijk hetzelfde als wat maaike en elise zeggen: de voorwaartse drang blokkeren met yoyo techniek of met je stick.
    En zoals zij ook al zeggen: zorg dat die porcupine goed is en werkt vanaf de schouder, zonder een hand bij zn hoofd (ik had eigenlijk al aangenomen dat jij dat sowieso al deed, foei van mij )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten