Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 46 tot 49 van de 49

Topic: [L2] IP: enorm veel go

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: [L2] IP: enorm veel go

Oké Dunya, je paard begrijpt dus wel wat eenzijdige beendruk betekent. Atli begrijpt dit ook prima, en toch heb ik veel moeite om hem een volte te laten sluiten, of om hem naar binnen te laten spiralen met de bullseye. (Alleen gaat Atli in zo'n geval niet harder; hij blijft gewoon lopen waar hij liep en komt niet naar binnen.)
    Hier concludeer ik uit dat hij het kennelijk moeilijk vindt om een cirkel te verkleinen. Het is immers een soort van zijwaarts, maar dan in draf en puur zijwaarts in draf kan hij ook nog maar heel moeilijk (is ook level 3), dus wellicht dat een beetje zijwaarts dan ook al moeilijk is. Zijwaarts gaan is voor gangenpaarden veel moeilijker dan voor gewone paarden.

Volgens mij is er niks op tegen om gewoon meteen naar het midden te gaan hoor, als spiralen te moeilijk is.

Hoe je je paard at liberty een kleinere cirkel kunt laten draven? Door de roundpen kleiner te maken. Maar ik zou dat niet doen hoor, niet als je paard er echt fysiek moeite mee heeft om een kleine cirkel te maken.
    Maarreh, kan hij in de roundpen wel cirkels draven?

Werk je ook al met de 22' lijn? En kan hij daaraan wel cirkels draven zonder aan het touw te trekken?

Aan het touw trekken kan 2 dingen betekenen: hij denkt aan naar buiten gaan, van jou af, óf hij vindt het fysiek echt moeilijk om zo'n kleine cirkel te draven.
    Het eerste is op te lossen door hem bij jou in het midden extra veel comfort te geven. Het tweede is een kwestie van training: begin met hem cirkels te laten draven die hij wel kan zonder aan het touw te trekken, en maak die langzaamaan (kan wel weken duren hoor!) steeds kleiner. Zo heb ik Atli ook geleerd om cirkels short range te draven: eerst liep ik nog een vrij groot rondje mee, en dat maakte ik steeds kleiner totdat ik uiteindelijk om mijn eigen as draaide. Ik heb hierbij wel Atli het tempo van verkleinen laten bepalen, en dat heeft dus uiteindelijk wel maanden geduurd. Maar nu kan hij het toch maar mooi.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hai!

Beetje laat antwoord volgens mij , maar goed. Voordat ik at liberty begon werkte ik altijd met de 22ft. line, hij kan wel cirkels draven zonder trekken, maar dat trekken is meestal naar een kant toe (de uitgang van de bak). Ik heb het al een tijdje niet gedaan. At liberty in de roundpen kan hij goed draven en ook galopperen kan hij nu aardig.

Inmiddels gaat de bullseye iets beter, al is hij echt wel moeilijker dan ik gedacht had Heb nu de cirkel toch weer groter (diameter 14m.) omdat ik het idee heb dat ie zich op zo'n kleine helemaal geen raad weet. Zijn 'draf' gaat nu rustiger en zelfs met galop merk ik dat hij echt zijn best doet. De schat Het moeilijkst is een constant tempo te houden, hij heeft nog steeds de neiging harder te gaan. Met heel lichte druk aan een kant snapt hij volgens mij wat de bedoeling is nu, maar pfff, het hoeft maar iets teveel te zijn en weg is meneer.

Plus dat hij erg naar buiten kijkt, dat doet hij ook tijdens circling aan een touw. Heb wel wat trucjes uitgeprobeerd, maar er stond ergens dat als hij het blijft doen, je het maar beter even kan laten en dat het later weer aan de orde komt. Jij nog tips hiervoor? Is dus ook de reden van trekken richting uitgang denk ik.

Wist niet dat gangenpaarden extra moeite hebben met zijwaarts, merk jij dit wel bij Atli?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Inmiddels gaat de bullseye iets beter, al is hij echt wel moeilijker dan ik gedacht had
    De impulsion programs *zijn* ook best wel moeilijk! De 'opdracht' is vrij simpel, maar voor de oefening ook echt goed gaat, ben je een hele tijd verder. Ik heb het al eerder geschreven (weet niet meer of het in dit topic was of ergens anders), maar ik heb sommige van de IP's 2 keer moeten doen voor ik enig resultaat zag. En met 2 x bedoel ik: 2 x de hele serie, dus eerst 7 dagen achter elkaar, dan 7 keer om de andere keer dat je rijdt en daarna nog zo vaak als nodig. Dit heb ik dus 2 keer gedaan met de cloverleaf en de bullseye.
    Dus geef het niet te snel op!

Plus dat hij erg naar buiten kijkt, dat doet hij ook tijdens circling aan een touw. Heb wel wat trucjes uitgeprobeerd, maar er stond ergens dat als hij het blijft doen, je het maar beter even kan laten en dat het later weer aan de orde komt. Jij nog tips hiervoor? Is dus ook de reden van trekken richting uitgang denk ik.
    Ik zou me hier idd nu niet al te druk over maken. Met circling game (grondwerk) is het wel belangrijk dat je hem extra veel tijd in het midden, bij jou geeft en daar lekker friendlied. Naar buiten kijken/aan het touw trekken betekent dat hij denkt aan naar buiten gaan, van jou af (tenzij de cirkel zo klein is dat hij er fysiek moeite mee heeft, maar dat is hier niet het geval begrijp ik). Dus hoe meer hij merkt dat het bij jou in het midden aangenaam is, hoe minder hij naar buiten (of naar de uitgang) zal trekken. Maar daar kan best wel een tijdje overheen gaan hoor!

Wist niet dat gangenpaarden extra moeite hebben met zijwaarts, merk jij dit wel bij Atli?
    Jaaaaa dat merk ik zeker hoor! Het heeft om te beginnen al heel erg lang geduurd voordat ik hem zijwaarts aangeleerd kreeg. Volgens mij vond hij het echt moeilijk om te bedenken waar hij zijn voeten neer moest zetten, en daarbij was het fysiek ook best moeilijk voor hem (stijf). (Dat ik het toen zelf ook nog moest leren, speelt ook wel mee hoor. Mijn aanwijzingen waren niet altijd even duidelijk, ben ik bang.) Maar nu kan hij het best goed. En dan komen daar nieuwe uitdagingen: zijwaarts in draf en in galop. Dat vindt hij echt mega-moeilijk! In draf lukt het soms wel een paar passen, in galop is het 1 x per ongeluk 2 passen gelukt. Hij is gewoon niet zo soepel en lening als een warmbloed/volbloed en dat maakt de zijwaartse beweging best moeilijk voor hem. Maar ik merk wel dat hij een heel stuk soepeler is geworden sinds we het zijwaarts oefenen, en dan vooral sinds hij het een beetje op tempo kan!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

HI!

O, leuke uitdagingen dan, zijwaarts in draf en galop..al ben ik zo ver nog niet Gaat nog steeds de goede kant op met bullseye...al zijn we er nog lang niet! Kreeg net een mailtje uit Canada dat ze drie Tennessee Walkers gekocht hebben, echt super! Heb gevraagd of ze er ff eentje voor me reserveren

Weet je wat zo vreemd is, ik kan hem nu zonder iets rijden in de grote bak, en dan draf, galop, cirkels, alles! Zonder dat hij de hele tijd hard wil. Gaat bijna nog beter dan met hackamore..! Maarja..kan ook best zijn dat ie een goeie dag had hoor..

Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234

Bladwijzers

Forum Rechten