Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: overdracht van fijn gevoel op de grond naar op zijn rug

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

overdracht van fijn gevoel op de grond naar op zijn rug

op de grond gaan de spelletjes goed, ook at liberty speelt mijn paardje heel graag bij me, en als ik ergens ga zitten blijft hij de hele tijd bij me staan, ook als ik afstap is hij weer even super als voordien, maar rijden is een probleem, sommige dagen wil hij me niet laten opzadelen, andere dagen is dat geen probleem, als ik op hem zit gaat hij eten of naar de poort om naar de stal te kunnen, wat kan ik best doen???

Re: overdracht van fijn gevoel op de grond naar op zijn rug

Hoi,

Ik zou beginnen zijn fysieke gestel te (laten) controleren. Misschien doet het zadel wel zeer.

Succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Goh, herkenbaar!

Ik heb ook een paard (Enya) die grondwerkspelletjes, wandelen, langs de fiets en zo helemaal geweldig vind, maar die echt omdraait en wegloopt als ze me met het zadel aan ziet komen.

Uiteraard ook alles gechecked (zadel, rug) maar dat was het niet.

Ik zie het als een persoonlijke afkeer van iets. Heb zelf ook een hekel aan dingen die een ander misschien heel leuk vind.

Feit is; als ik tóch gewoon opzadel en daarbij haar afkeer niet negeer, maar zeg: "hey kop op nou.. we gaan het toch doen hoor, ik weet dat je het niet zo leuk vind", en we eenmaal op weg zijn ze het heel erg leuk vind.

Ik hou er wel rekening mee, en doe met haar vaker andere dingen en beperk het rijden tot minimum.

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

fysiek is alles in orde volgens de dierenarts. Heb het me ook al vaak afgevraagd. en heb speciaal een zadel gezocht met een extra brede boom omdat hij zo breed is en laten passen op hem omdat hij zo een korte rug heeft.speciaal beestje...

hoe maak je haar dat dan duidelijk? ik zou wel graag met hem gaan wandelen en uiteindelijk level 3 halen, maar vrees dat hij er echt niks aan gaat vinden. Misshien ben ik ook te saai, op de grond moet ik ook echt vanalles bedenken en dat heeft gemaakt dat hij me nu zo leuk vindt, maar op zijn rug is dat allemaal wat moeilijker...

Als je gebrek aan fantasie en ideeën hebt..

ik las dat je eigenlijk wel de playcards wilde van Parelli wilde hebben, maar ze te duur vond.
    Elineke (hier van het forum) heeft zoiets nagemaakt en verkoopt deze voor bijna niets (ik geloof 10 euro)
    Zie dit topic:
    viewtopic.php?p=183170&highlight=elineke#183170
    zie pagina 3 voor de foto's van de uiteindelijke versie.

Misschien iets voor jou??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Als je gebrek aan fantasie en ideeën hebt..

ik las dat je eigenlijk wel de playcards wilde van Parelli wilde hebben, maar ze te duur vond.
    Elineke (hier van het forum) heeft zoiets nagemaakt en verkoopt deze voor bijna niets (ik geloof 10 euro)
    Zie dit topic:
    viewtopic.php?p=183170&highlight=elineke#183170
    zie pagina 3 voor de foto's van de uiteindelijke versie.

Misschien iets voor jou??
    Hihi, trea, bedankt voor de reclame !

Ja, ik heb een spelletje ontworpen zodat je enorm veel nieuwe ideetjes voor uitdagingen hebt. Ongeveer zoals die van parelli [size=99px](maar dan beter , grapje )[/size]

Maar zoals ik het begrijp, gaat grondwerk wel goed, maar vind hij het enorm saai als je rijd? Rijden jullie buiten? Misschien moet je een naar de oefeningen in level 2 en 3 gaan (weet niet precies waar je zit) zodat het paard meer uitdagingen krijgt? Of buiten rijden, dat vinden de meeste paarden die het saai vinden leuk denk ik.

Groetjes,
    Eline
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

ik rij steeds in de weide, ik ben nu bezig met impulsionprogramms en hij heeft de steeds meteen door, als ik cirkel rond een ton dan weet hij meteen dat naar de ton gaan de bedoeling is, hij weet sneller wat ik wil dan ikzelf denk ik Gaan wandelen ben ik nog niet, weet niet of ik daar wel klaar voor ben, denk steeds dat het goed moet gaan in de wei voor ik daar mee begin, maar misschien ben ik te voorzichtig.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Misschien een leuk idee om het boek
    101 trainingsoefeningen, of zoiets, te kopen? Hierin staan allemaal rijoefeningen in opbouwende volgorde omschreven. Zo heb je wat omhanden en train je direct je paard ook nog eens lichamelijk goed. (effe kijken bij bibliotheek, ik heb er onlangs een topic over geopend)

Maar ik denk dat, als het fysieke gedeelte al gecheckt is, het een respectprobleem is, misshcien in combinatie met jouw onzekerheid (over hoe en wat je nu moet gaan doen)
    Een goed plan maken vooraf en je hier strikt aan houden, ook als je paard andere plannen heeft, lijkt mij dan de beste oplossing.

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

ik denk stiekem ook wel dat het een respect probleem is, maar wist niet goed hoe het op te lossen als ikop zijn rug zit. Op de grond doet hij wel alles, net of eens ik op zijn rug zit ik iemand anders ben. Dus een plan maken en uitvoeren is dan de oplossing?? want dat is steeds wat ik me afvraag.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Babskonijn
    als ik cirkel rond een ton dan weet hij meteen dat naar de ton gaan de bedoeling is, hij weet sneller wat ik wil dan ikzelf denk ik
    Gaat hij dan ook meteen naar de ton? Want het kan best zijn dat hij het doel doorheeft en dat is natuurlijk leuk, maar het is niet de bedoeling dat hij ook meteen naar het doel toegaat zonder dat jij daarom gevraagd hebt. Als je paard op dit soort momenten het initiatief overneemt en zonder op jouw signaal (focusverandering) te wachten naar de ton stiefelt heb je idd een respectprobleem. En respectproblemen los je niet makkelijk vanuit het zadel op. Eerlijk gezegd is het mijn ervaring (met dank aan mijn eigen eigenwijze maar o zo lieve paardje en een zekere Chris Irwin) dat respectproblemen in het zadel, op de grond net zo goed bestaan. Alleen is het op de grond een stukje subtieler en veel lastiger te zien (ribben naar je toe gebogen, heup in je richting gekanteld, hoofd wat te hoog, staart eigenwijs omlaag-naar achteren gestoken.

Maar goed, stel dat dit dan ook bij jou het geval is, wat doe je er dan aan? Ik heb veel gehad aan Irwins DVD's. Maar als dat er financieel of qua Engelse taal voor jou (nog) niet in zit zou ik eerst op de grond aan de slag gaan met de afstandbediening. Reageert je paard net zo super in de games wanneer je naast z'n schouder staat als wanneer je naast z'n lendenen of staart staat? Zoek naar de grens van je invloed, op 1 m afstand luistert hij vast beter dan op 10 m. Probeer de afstand tussen jullie steeds groter te maken en toch te bepalen waar je paard heen gaat. Squeeze van zo groot mogelijke afstand over een hindernis, omdraaien en weer terug over de hindernis. En stop oefeningen halverwege om er een ander eind aan te geven. Als paardlief op een hindernis af draaft is 't mooi als hij 'm springt. Maar het zou zomaar kunnen dat jij liever wilt dat hij voor de hindernis overgaat in stap, z'n voorbenen over de hindernis zet en dan zijwaarts er weer uit loopt. Moet ook kunnen.

Het idee is dat je paard het initiatief niet meer ongevraagd over kan nemen omdat hji niet weet wat er komt. Daarmee voorkom je een paard dat als een kip-zonder-kop bij elk object dat hij tegenkomt spontaan de oefening gaat uitvoeren die hij daarmee associeert.
    Maar ik zou de werksessies niet te lang maken en ook steeds tijd reserveren waarin paardlief wél zelf initiatief mag nemen. Voetballen is bij mijn paard favoriet, daar kan hij zich lekker even mee uitleven en dan vindt 'ie het meteen niet meer zo erg dat hij toch echt moet luisteren als ik daar serieus om vraag.

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

jep meteen naar de ton, en idd op grotere afstand wil hij wel is zien wat hij anders kan doen dan wat ik vraag. Wil dat dan zeggen dat ik beter niet meer rijdt tot ik op de grond nog veel verder zit, want dan zou ik denk ik al level 3 moeten zijn op de grond voor ik weer rijdt. klopt dit?

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Babskonijn
    Wil dat dan zeggen dat ik beter niet meer rijdt tot ik op de grond nog veel verder zit, want dan zou ik denk ik al level 3 moeten zijn op de grond voor ik weer rijdt. klopt dit?
    Nee hoor, dat lijkt me niet. Maar ik denk dat je een redelijk slim paard hebt, dat de neiging heeft zelf de leiding te nemen als hij geen leiding van iemand anders krijgt. Als een paard met zo'n karakter daarbij bovendien angstig is, of getraumatiseerd, of gewoon een hekel heeft aan mensen dan heb je grote kans dat er ongelukken van komen. Maar jouw paard heeft zo te horen geen andere problemen. Zolang hij gebrek aan respect toont op een manier die jou niet bang maakt en waarmee hij jou noch zichzelf pijn doet zou ik vrollijk doorgaan met rijden. Maar werk wel aan je respect-issues, daag je paard uit met moeilijke opdrachten waar hij echt even bij na moet denken, stel hele duidelijke grenzen en onthou dat je jou best graag mag, maar daarom nog niet vindt dat jou ideeën altijd de beste zijn. Feitelijk komt het er op neer dat je paard niet veel meer hoeft te leren, maar jij wel. Jij zult moeten leren zien wanneer je niet duidelijk of niet snel genoeg bent in je communicatie waardoor je paard z'n kans ziet om weer een eigen idee uit te voeren. Gewoon goed blijven opletten en preciezer worden. Paardlief moet niet minder doen dan wat jij vraagt, maar ook niet meer. Als dat toch gebeurt, geen straf geven maar verder werken met wat je dan krijgt. Bijvoorbeeld: jij hebt een ton neergezet, wil cirkelen, paard overdrijft en rent meteen naar de ton dan drijf je 'm door en verandert precies bij de ton van hand. En opnieuw cirkelen. Hoe minder je paard weet wat er gaat komen hoe meer hij zal afwachten wat jij aangeeft.
    Succes en vele plezier met je slimme paardje dat bezig gehouden moet worden.

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2006

ja dat hij slim was merkte ik al van het begin, probleem is dat ik dat dus niet ben, hihi, maar daarom vond ik hem ook net leuk, een uitdaging... wat ga ik trots zijn als we een team zijn
    bedankt voor de hulp!

Bladwijzers

Forum Rechten