Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: óók een zadel dilemma

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

óók een zadel dilemma

Ik ben nummer 12345235 die om zadeladvies vraagt

Het zadel van mijn arabiertje Lenka past niet. Het is het zadel van mijn vorige pony geweest en heb het zolang op Lenka gebruikt. zadel is voor rond en breed paard, lenka heeft een smalle schoft waardoor het zadel drukt.

Ik heb altijd met boom gereden en heb daar geen slechte ervaringen mee, als het zadel passend is tenminste.

Nu heb ik een paar keer dressuurles gehad op de barefoot London. Ik vind het een mooi zadel maar echt lekker zit het niet vind ik.

wat ik wil qua rijden: dressuur en (lange) buitenritten.

Dit zijn de vragen waarover ik op dit moment niet uitkom:

Boom of boomloos? Voordeel van boomloos en dan barefoot London is dat het op mijn beide paarden past. (dit vind ik een voordeel omdat ik op Fernando wel een goed passend zadel heb, alleen van mindere kwaliteit) Ook vind ik het fijn dat je de bewegingen van je paard goed voelt.

Nadeel vind hem niet zo lekker zitten en vraag me af hoe het gaat met langere ritten.

Als ik voor een boomzadel zou kiezen, welk advies hebben jullie dan? Qua prijs liefst onder de 1000 euro. Verder maakt het niet zoveel uit.

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Re: óók een zadel dilemma

pfoe lastig hoor een zadel voor dressuur en lange ritten... ik had een geweldig dressuurzadel (boom) wat denk ik wel gepast had maar dies een tijdje geleden verkocht. zat heerlijk en was goed te gebruiken voor lange ritten...

tja, ik zou gewoon zo veel mogelijk verschillende uit proberen.

waarom zit de london niet fijn? zou een zadel bontje niks helpen?

succes?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

In het andere zadeldilemma topic wordt boom versus boomloos besproken.

Ik heb zelf weer voor boomoos gekozen omdat mijn paardje nogal verandert van model (zomer dikke grasbuik) en vooral omdat ik sindskort bezig met dressuurmatig trainen en ze dus nog al veranderen in bespiering.

Ik heb een de tijd de fhoenix van Heather Moffett gehad, een heel fijn dressuurzadel waarmee ik ook prima (lange) buitenritten maakte.
    Nu heb ik de Startrekk dressuur besteld. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

Je moet zelf ook lekker zitten op een zadel, als dat niet zo is, dan merkt je paard dat ook en heb je dus nog steeds een probleem. Je kunt van boomloosvaak een testzadel krijgen, probeer zo eens wat zadels.

Er is een opleiding bezig tot master saddlefitting in NL. Ik zou een boomzadel laten aanmeten door een zadelpasser in combinatie met iemand van die opleiding (misschien zijn de eersten al klaar). Alleen kom je dan wel boven je budget uit.

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door simone.vdm

waarom zit de london niet fijn? zou een zadel bontje niks helpen?

succes?
    Ik heb bij de London het idee dat ik in een bepaalde houding word gezet en met lichtrijden kom ik steeds voor tegen dat verharde gedeelte aan. Maar dat kan ook aan mijn rijkunsten liggen.

jammer dat je je zadel al verkocht hebt, dat was misschien iets voor mij geweest.

@Linnie: Wat jij zegt van model verandering komt mij heel bekend voor. In de zomer is het meer dan in de winter.

De fhoenix leek mij ook een fijn zadel, maar ik merk toch dat veel mensen hem na een tijdje verkopen. Anders was ik best bereid om even door te sparen.

Een goede houding is het allerbelangrijkste. Ik denk met een boomlooszadel nog meer dan bij een zadel met boom.

Een zadel op maat laten maken is inderdaad erg prijzig maar wel het beste als je voor een boomzadel kiest. Alleen heb je dan weer dat je paard van model veranderd waar je niks aan doet.
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Je hoeft niet perse een op maat gemaakt boomzadel te kopen. Je kunt ook een redelijk goedpassend boomzadel verder aan laten passen door een goede zadelmaker.
    Met een boomzadel moet je sowieso je zadel minimaal 1 x per jaar je zadel aan laten passen cq de kussens laten controleren. Als je paard erg scheef is of erg in ontwikkeling, moet je vaker per jaar heen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Bladwijzers

Forum Rechten