Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: nog steeds gevoelige hoeven

  1. #1
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    nog steeds gevoelige hoeven

    Hallo

    Mijn pony van 15 heeft minstens 8 jaar op ijzers gestaan. Twee jaar geleden heb ik besloten om de ijzers eraf te halen. Ik heb hem toen natuurlijk laten bekappen. Ik heb hem laten strasseren in het begin. Dit beviel niet, omdat hij naderhand te gevoelig ging lopen. Daarna heb ik hem gewoon natuurlijk laten bekappen. En nu uiteindelijk onderhoud ik zijn hoeven zelf.

    Het probleem is alleen dat hij voor nog steeds gevoelig loopt. Het viel mij op dat wanneer ik meerdere keren in de week met hem naar buiten ging hij gevoeliger ging lopen. Nu rij ik hem 1 x in de week buiten en hij loopt dan beter over steentjes. In de rijbak en in de wei loopt hij overigens altijd goed. Alleen als hij over ongelijk en stenige ondergrond loopt dan gaat hij voor gevoeliger lopen.

    Hebben meer mensen last van dit probleem? En wat zou ik er eventueel nog aan kunnen veranderen?

    Moet ik het buitenrijden juist meer gaan opbouwen voor hardere hoeven?

    Ik heb keratex geprobeerd (zonder effect) en zit er nu aan te denken om magnesium oxi nog wat te gaan uit testen? Dit is het spul wat ze bij paardnatuurlijk ook verkopen voor hoefbevangen paarden en paarden met gevoelige hoeven. Iemand daar ervaring mee?

    Groetjes Annet
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  2. #2

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    In het blad Amazone staat een interview met Klaus Ferdinand Hempfling waarin hij een opmerkelijke uitspraak doet... namelijk dat 'natuurlijk bekappen' niet goed is voor paarden en gezien de leefomstandigheden van de meeste paarden, totaal niet op z'n plaats is. Hij noemt het NB zelfs 'het paard kreupel maken op vier benen'.
    Hmm.. ik ben het meestal niet met Hempfling eens maar dit vormt een uitzondering. Jaren geleden heb ik al gezegd ( en nog een paar anderen met mij) dat het vergelijken van hoeven tussen natuurlijk (in vrijheid) levende paarden niet te vergelijken is met onze stal- en weide paarden die af en toe 's op hard lopen. Toch blijven er nog steeds 'hard-core'NB-ers die dat niet willen zien of aannemen. Misschien valt het kwartje nu wel, nu dat de 'meester' zich erover uitgesproken heeft. Ik blijf wel bij mijn standpunt dat ijzerloos ( als het kan) te prefereren is, maar misschien moet je eens een 'gewone' smid traditioneel laten bekappen en dan zien of het beter wordt.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  3. #3

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Misschien valt het kwartje nu wel, nu dat de 'meester' zich erover uitgesproken heeft.
    Geloof het maar niet.
    Ellenlange discussie op pn hierover, maar ze zijn het met z'n allen eens. Hempfling = afgedaan.

    Ik blijf wel bij mijn standpunt dat ijzerloos ( als het kan) te prefereren is, maar misschien moet je eens een 'gewone' smid traditioneel laten bekappen en dan zien of het beter wordt.
    Ik ook. Ijzerloos ja! Natuurlijk bekappen in de zin van; hielen laag, steunsels weg, eindeloos vijlen.. nee!

    Ik had dezelfde problemen als jij Spinner. Na anderhalf jaar natuurlijk bekappen was ik het zat. ik kocht vier hoefschoenen en liet een "gewone" smid/bekapper komen. de schoenen staan alweer maanden in de kast

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Hey trea, ik heb toch gezien dat jij hebt geprobeerd je paarden zoveel mogelijk verschillende ondergronden e bieden. Ik had eigenlijk verwacht dat je paarden daardoor wel een behoorlijke natuurlijke omgeving hadden, ondanks de beperkte ruimte. Maar dat is dus niet het geval? Gezien je ervaringen met NB.

  5. #5

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Mijn "ondergronden" zijn niet de geschikste voor de nb-methode. Mijn kiezels zijn te groot (het moet maatje knikker zijn, en mooi rond volgens Pete Ramey) en de kiezelstukken zijn te weinig. Bij het in- en uitlopen van de paddock zijn het twee á drie stappen door het t. Dit is veel te weinig om de zolen goed te stimuleren.
    Verder bestaat mij paddock voornamelijk uit stoep (wel hard, dat is goed.. maar ook veel te vlak) en daarvan krijg je volgelopen zolen. eker in de wintermaanden als ze bijna niet op het gras komen.

    Ik heb ook geen poel. Ik had wel een voetenbad, maar uit zichzelf daarin gaan staan deden ze eigenlijk niet.

    En ook al heb ik water- en voerbakken zover mogelijk uit elkaar geplaatst, de 60km per dag lopen ze absoluut niet. Tinkers zijn erg spaarzaam met energie

    dus de ideale ondergrond voor natuurlijk bekappen heb ik zeker niet.

  6. #6

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Ik ben het wel eens met die uitspraak.
    Wij kunnen zelden voldoen aan de echte natuurlijke omstandigheden. En zeker als we die gaan vergelijken met amerikaanse gronden. Wij zijn hier veel natter...
    Tuurlijk heb je dan weer de camarce paarden (frankrijk) die juist weer heel nat kunnen staan. Maar zo vergelijk je weer appels met peren.
    Ik denk dat je zo moet bekappen die goed is voor jou paard, als dit dan met iets hogere hielen is dan is dat zo, waarom tot kreupel toe bekappen omdat dat de norm is??
    Mijn ene pony loopt over alles en nog wat, doet nooit moeilijk, mijn andere pony als ie alleen al denkt dat er steentjes liggen doet ie moeilijk.
    Of te wel erg gevoelig, dus hij loopt met schoentjes, welke ik langzaam probeer af te bouwen. Kost nog wel wat maanden...

  7. #7

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    KFH maakt ook een verwijzing naar de omvang van 'natuurlijke grond' - minstens 20 hectare oneven terrein én natuurlijk voedsel, geen hollandse weitjes met her en der een kruidenplantje.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  8. #8
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Hallo

    Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

    Zit er toch over te denken om hoefschoenen aan te schaffen. Die had ik ook in het begin, maar die passen nu niet meer.

    Ijzers wil ik er toch liever niet meer onder laten zetten, maar het is wel vervelend dat hij over steentjes nog steeds gevoelig loopt.

    Maar ik weet nu in ieder geval dat mijn pony niet de enigste is.

    Groetjes Annet
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Er is wel duidelijk een onderscheid tussen harde bodem en zachte bodempaarden. Een zachte bodempaard als bijvoorbeeld een gelders paard oid, kan zich hier wel goed conditioneren. Toch kan het ook met een warmbloed. Het kost vaak alleen veel tijd en moeite. Ik heb mijn harde bodempaardje gestrasserd en hij is geen stap gevoelig. De rest van de paarden bij mij ook niet. Het kan dus ook echt wel.

  10. #10
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Ik had eigenlijk hetzelfde als Trea: na een lange tijd strasseren / natuurlijk bekappen bleef Atli nog altijd veel te gevoelig. Ik heb een gewone smid laten komen en de gevoeligheid is praktisch over! Ik merk nog wel verschil in hoe hij loopt op het harde/steentjes of op gras/zand, op dat laatste loopt hij wel lekkerder. Maar dat lijkt me ook normaal gezien het feit dat hij altijd op de wei staat en alleen met ritten op hardere bodem komt. De overdreven gevoeligheid is nu dus weg!

    In plaats van hoefschoenen of voedingssuplementen te proberen zou ik eerst eens een andere smid laten komen, het kan goed zijn dat het probleem zich oplost met een andere manier van bekappen.

    Oh en Trea, 60 km is wel errug veel hoor! Typefoutje?

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Goh ik lees dit toch met enige verbazing. Wel grappig om te zien hoe visies veranderen naar een tijd uitproberen.

    Mijn paardje wordt sinds een jaar bekapt door een natuurlijk bekapper, ook zij heeft vanaf het begin gevoelig gelopen met name voor. Ik heb nu voor hoefschoenen gekocht en ben benieuwd hoe dat gaat werken.

    Voor het eerst gaat ze nu trouwens wat minder gevoelig lopen en er bleek ook een zool onder de zool te zitten, de zool wordt dus holler.

    Maar ik vindt het altijdl astig om over nb te praten ik merk nml dat er veel verschil zit in de manier van bekappen bij de nbers.
    Als het goed is zou ook een nb de bekapping toch kunnen aanpassen, wat doet bij jullie de smid echt anders dan de nb??? Daar ben ik wel nieuwschierig naar.

    In het begin werd Whoopie door een andere Smid bekapt, maar de hoeven gingen zo snel weer scheuren vooral aan de zijkant, en de voorkant bleven ze veel te lang dus daar was ik ook niet kapot van.

    Tegenwoordig blijft de hoefwand achter wat langer, voor Whoopie werkt dit wel. Was een tip van Pocalover. Zo moet je denk ik ook wat uitproberen.

    Maar ik snap wel dat je het vervelend, heb zelf soms ook wel eens zo iets van dit wil ik niet meer wanneer Whoopie over het d liep, en ik merkte dat ze pijn had.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

    Oh en Trea, 60 km is wel errug veel hoor! Typefoutje?
    Ahum.. in twee dagen??

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    ik begrijp dat julie daarom van NB zijn afgestapt, maar dan vraag ik me af: wat is er zo drastisch veranderd dat je paard slecht ging lopen?

    NB gaat in mijn ogen niet om het nabootsen van een wilde mustanghoef, integendeel! Het gaat erom dat je de hoeven van je paard natuurlijk maakt op het leven dat hij heeft.

    Staat hij in de natte wei van nederland dan pas je daar de hoef op aan!

    En niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb al een paar keer her en der gelezen dat mensen de hielen laag hadden gemaakt (langzaam hoor dat wel) en toen ging t mis. Waarom in godsnaam veranderingen aanpassen als je paard prima loopt? Ik denk dat het daar vaak mis gaat met NB, mensen willen teveel, willen een ideaalbeeld nastreven en natuurlijk lukt dat niet. Wij bezitten geen wilde natuur en een verre van natuurlijk paard. We proberen ze zo natuurlijk mogelijk te houden, dat wel!

    Als je paard prima loopt kun je hem best natuurlijk bekappen, maar in mijn ogen moet je de hoef dan niet natuurlijk gaan maken. Hou de hoef zoals hij is, hou de hoef waarop je paard goed loopt.

  14. #14
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Er is wel duidelijk een onderscheid tussen harde bodem en zachte bodempaarden. Een zachte bodempaard als bijvoorbeeld een gelders paard oid, kan zich hier wel goed conditioneren. Toch kan het ook met een warmbloed. Het kost vaak alleen veel tijd en moeite. Ik heb mijn harde bodempaardje gestrasserd en hij is geen stap gevoelig. De rest van de paarden bij mij ook niet. Het kan dus ook echt wel.

    Hmm, misschien een dom vraagje maar wat zijn mijn pony's? harde of zachte bodem pony's

    De ene met de gevoelige voorvoeten is een new forest

    De ander met sterke hoeven een kruising tussen een new forest en appaloosa.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  15. #15

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Ik heb heel wat discussies gemist blijkt wel. Ik dacht dat de meesten voor natuurlijk bekappen waren

    Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is naar wat nu die 'normale' smid weer anders doet dan een natuurlijk bekapper? Als ik de paarden namelijk bij ons zie die door een normale hoefsmid worden bekapt dan pas ik daar namelijk voor.

    Als ik Trea zijn stukje lees gaat het over hogere hielen en steunsels laten zitten? Wat doe je met de hoefwand? Is die op zoolhoogte of laat je die nu ook langer? Waarom lopen die paarden die hier genoemd worden beter nu ze 'normaal'worden bekapt en slechter met natuurlijk bekappen?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •