Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: nog steeds gevoelige hoeven

  1. #16
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    @ Trea zou je eens een paar foto,s kunnen plaatsen om te laten zien hoe de hoeven er nu uitzien(vooral van de onderkant)
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #17

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    @ Trea zou je eens een paar foto,s kunnen plaatsen om te laten zien hoe de hoeven er nu uitzien(vooral van de onderkant)
    Natuurlijk. *zet kruisje op hand*

  3. #18
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Ik ben ook al afgestapt van Strasser... Maar niet omdat mn paard daarmee niet goed liep, maar omdat ik gewoon echt geen zin heb om wekelijks te vijlen en te snijden en omdat de bekappingen toch ook best wel prijzig zijn.

    Nu komt Marco al geruime tijd bij ons, hij bekapt naar wat nodig is voor het paard. Maar ALTIJD zonder ijzers. 24/7 op wei is voldoende beweging.

    Afgelopen woensdag (midden tijdens onze wandeltocht) nog 1x laten bekappen. De dag erna wat gevoelig op grove stenen, maar vrijdag al niet meer. En dat zonder 'gewenning', want hij loopt altijd op zacht zand.

    @Spinner: op welke ondergrond loopt je paard gevoelig? Op glad asfalt? Op steenslag? Of overal?

    Je kunt van een paard niet verwachten dat hij op stenen goed loopt, als hij altijd op gras staat.

    Van New Forest kan ik me nog herinneren dat dat vooral heide, gras en bos was, zachte ondergrond dus voor de paarden, al liepen ze er ook door het dorp over asfalt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #19
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door spinner
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Er is wel duidelijk een onderscheid tussen harde bodem en zachte bodempaarden. Een zachte bodempaard als bijvoorbeeld een gelders paard oid, kan zich hier wel goed conditioneren. Toch kan het ook met een warmbloed. Het kost vaak alleen veel tijd en moeite. Ik heb mijn harde bodempaardje gestrasserd en hij is geen stap gevoelig. De rest van de paarden bij mij ook niet. Het kan dus ook echt wel.

    Hmm, misschien een dom vraagje maar wat zijn mijn pony's? harde of zachte bodem pony's

    De ene met de gevoelige voorvoeten is een new forest

    De ander met sterke hoeven een kruising tussen een new forest en appaloosa.
    Ik denk dat een New Forest ene zachte bodempaard is. Heb er nooit overna gedacht, maar het is geen droog zuidelijk land met rostachtige ondergrond.

    Hier hangt echter niet zozeer de gevoeligheid vanaf, maar vooral de hoefkwaliteit. Die heeft dan ook wel weer invloed op de gevoeligheid. Een harde bodempaard heeft meer die harde bodem nodig voor goede voeten.

  5. #20
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik ben ook al afgestapt van Strasser... Maar niet omdat mn paard daarmee niet goed liep, maar omdat ik gewoon echt geen zin heb om wekelijks te vijlen en te snijden en omdat de bekappingen toch ook best wel prijzig zijn.

    Nu komt Marco al geruime tijd bij ons, hij bekapt naar wat nodig is voor het paard. Maar ALTIJD zonder ijzers. 24/7 op wei is voldoende beweging.

    Afgelopen woensdag (midden tijdens onze wandeltocht) nog 1x laten bekappen. De dag erna wat gevoelig op grove stenen, maar vrijdag al niet meer. En dat zonder 'gewenning', want hij loopt altijd op zacht zand.

    @Spinner: op welke ondergrond loopt je paard gevoelig? Op glad asfalt? Op steenslag? Of overal?

    Je kunt van een paard niet verwachten dat hij op stenen goed loopt, als hij altijd op gras staat.


    Van New Forest kan ik me nog herinneren dat dat vooral heide, gras en bos was, zachte ondergrond dus voor de paarden, al liepen ze er ook door het dorp over asfalt.
    He Callippo

    Sahib loopt alleen op steenslag gevoelig.
    En als ik teveel over de weg heen ga. Dus nu ga ik nog maar 1x in de week naar buiten. Dit wil gaan opbouwen naar 2 x. Hij staat verder 24/7 in de wei het hele jaar door. Ik vraag me nu alleen af of ik het over de weg heen lopen meer moet opbouwen, zodat zijn voeten er meer aan kunnen wennen?

    Groetjes
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  6. #21
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Waarom zou je willen dat je paard op alle ondergronden gevoel-loos loopt? Als je paard nu eenmaal goed loopt op de dagelijkse ondergrond, kun je niet altijd verwachten dat hij op alle ondergrond goed loopt.

    Het 'gevoelig' zijn is naar mijn mening ook een teken dat de hoef goed doorbloed is en er dus veel gevoel in zit.

    Hoefschoenen aanschaffen voor de ritjes over het steenslag lijkt me het beste wat je voor hem kunt doen.

    Met mijn paard kan ik ook niet zonder nadenken over steenslag wegen crossen, ik ga op steentjes-ondergrond altijd in stap en het liefst in de berm. Hij loopt hier ook zelf voorzichtig op, maar gelukkig niet extreem gevoelig.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #22
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Waarom zou je willen dat je paard op alle ondergronden gevoel-loos loopt? Als je paard nu eenmaal goed loopt op de dagelijkse ondergrond, kun je niet altijd verwachten dat hij op alle ondergrond goed loopt.

    Het 'gevoelig' zijn is naar mijn mening ook een teken dat de hoef goed doorbloed is en er dus veel gevoel in zit.

    Hoefschoenen aanschaffen voor de ritjes over het steenslag lijkt me het beste wat je voor hem kunt doen.

    Met mijn paard kan ik ook niet zonder nadenken over steenslag wegen crossen, ik ga op steentjes-ondergrond altijd in stap en het liefst in de berm. Hij loopt hier ook zelf voorzichtig op, maar gelukkig niet extreem gevoelig.
    Ben ik het helemaal mee eens. Het is niet nodig dat hij daar perfect op loopt. Gevoel in de hoef is normaal. Het is eerder ongezond dat met ijzers zomaar over onvoorzichtig overheen gecrossd kan worden.
    Buitendat kan je wel bereiken dat hij op een ondergrond beter gaat lopen door hem erop te conditioneren. Voet gaat zich dan aanpassen aan die grond.

  8. #23

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Mensen ik schrok me wezenloos dat ik dit topic zat te lezen. De grote goeroe KFH roept wat en meteen rennen er een stuk of wat mensen achteraan, dat zou ik HIER niet zo snel verwachten!

    Die uitspraak van KFH heb ik ook gelezen, die man moet nodig eens met dr. Strasser gaan praten, niet zozeer om z'n paarden te laten strasseren, maar om de denkwijze eens beter te bestuderen.

    Het verschil tussen gedomesticeerd en wild, kan je heel klein maken door je paard zo natuurlijk-mogelijk-gedomesticeerd te houden. Dat je geen 20 ha achter je huis hebt liggen, betekent dus dat je andere manieren moet vinden. Buiten in een paddock van 20x20 schiet dus ook niet op, je zult je paard moeten stimuleren om te bewegen EN het gebrek aan dagelijkse beweging moeten compenseren door o.a. te rijden, naast de fiets, te wandelen etc.

    Maar wie daar geen moeite in wil steken kan beter ijzers onder meppen ja.

    Verder ben ik het 100% eens met Margot hierboven. Een gevoelloze voet is ook niet goed!
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  9. #24

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Hoi Trea,

    Je zou nog foto's plaatsen van de hoeven hoe ze nu zijn? Misschien heb je het te druk met Pebbles, maar ik las dat je wat tijd over had omdat je niet zo vaak hoeft te spoelen meer?

  10. #25

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Jaaaaaaaaaa. Vergeet alleen telkens de camera mee naar de wei te nemen. tinkers staan nu (vanwege Pebbles) niet thuis.

    *Zet nieuw kruisje*

  11. #26
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Ik liet al mijn (en diegene van vrienden die hier stonden) paarden en ponies strasseren, al ruim 6 jaar en met volle tevredenheid. De arabieren liepen probleemloos over zowat allen. De welsh idem, alleen direct na het bekappen wat gevoeliger op steentjes. De shets toen we die nog hadden geen problemen. Groot nu mijnn verbazing na het bekappen van quarter Dixie, ook al had R. maar heel weinig gedaan (alleen de hielen wat lager), toch loopt hij al 2 weken ronduit kreupel op vier voeten. Nou ja, met equipazalone alleen nog rechts voor, maar afbouwen kan echt niet, zooo zielig! R. al -tig maal gebeld, snapt het ook niet. DA zegt: hielen te laag, pijnstilling en afwachten.
    Geen idee hoe het nu verder moet, de kapbeurt is bijna 3 weken geleden en ik zie eerlijk nog geen verbetering. Balen.

  12. #27

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Hielen te laag kan erg pijnlijk zijn. Er rust dan veel gewicht op de hoefballen.
    Succes ermee!

  13. #28
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Dank je. Ben me nu al aan het afvragen hoe het meot met de volgende bekapping.
    In ieder geval de hielen niet weer zo laag. Maar de steunsels wil ik dan weer wel weg. Ik heb nu de indruk dat de zool eerder bol is dan hol, en een mustang rol heeft hij niet gekregen maar wel op een dag zelf gemaakt.
    Direct na de bekapping liep hij heeel mooi, direct veel ruimer uit de schouder. En instappen ipv twee hoeven achter. Maar de dag erna begon de ellende.
    De manier van voet enerzetten was in het begin ook raar, zal wel aan de te lage hielen liggen. Eerst de voorvoet bijna en dan met een raar knikje toch de hele voet. Dit is in elk geval niet meer zo nu, dus misschien toch vooruitgang?
    Ik laat hem nu elke dag zo'n 10 minuutjes draven op zachte grond. Spontaan stapt hij bijna alleen maar en harde grond doet echt nog te veel pijn. En vaak gaat hij gewoon in de schuilstal staan, ook al moet hij daarvoor een paar passen over het harde. In de stal liggen rubber matten en die vindt hij heel fijn.
    Al begin ik me af te vragen of ik hem toch niet beter op harde zou laten stappen? Of is het nog te vroeg, beter gewoon doen wat hij aangeeft te kunnen?
    Heb heir totaal geen ervaring mee, altijd paarden en ponies met hele goede en makkelijke hoeven gehad blijkbaar...

  14. #29
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: nog steeds gevoelige hoeven

    Hier een Strasseraar, met een Trakehner met ongelooflijk harde voeten (betonblokjes bij tijd en wijle).
    Linde heeft eigenlijk alleen tijdens de eerste paar weken gevoelig gelopen (juni-juli 2005) en daarna nooit meer. Alleen een bepaald stukje bij ons, de mestplaat, daar wil ze graag heel rustig overheen. Daar zit erg grof d door het beton waardoor de ondergrond super onregelmatig is. Eerlijk gezegd heb ik me daar nooit druk over gemaakt, dat is zo'n extreem stukje dat ik het niet gek vind. Daarbij gaan de stalgenoten (conventioneel bekapt) er zo mogelijk nog gevoeliger overheen.
    Toen we laatst die 6 weken droogte/warmte hadden kon ik Linde niet meer trimmen, haar hoeven waren extreem hard, zo hard dat ik dacht dat mijn vijl bot was (ik dacht "dan maar op zijn minst af en toe vijlen"). Na die droogte, na twee dagen nattigheid deed mijn vijl het weer, hij was helemaal niet bot
    De week na die trimbeurt was ze gevoelig, maar ik betwijfel of dat echt lag aan het trimmen. Ik had meer het idee dat het weer soepel en gevoelig worden van de hoeven voor haar vervelender was. Weer een week later was het leed weer geleden...

    Wat ik wil zeggen is dat ik me aansluit bij de opmerking dat af en toe gevoelig lopen, op bepaalde ondergronden, wat mij betreft geen probleem is. Het is wat anders als je paard regelrecht kreupelt uiteraard.
    En dat het doodgewoon zoeken is naar wat je paard past, en dat ontdek je helaas alleen maar door het af en toe fout te doen

    M.a.w. ik zou eens beginnen met een andere smid, als dat kan.
    En geef het niet meteen op na 1 bekapbeurt, het is ook een kwestie van wennen.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •