Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Naar aanleiding van een topic bij voeding: grasbuik en aan de dunne hier een probleem. Even ter inlichting: hij heeft een flinke grasbuik en staat sinds zaterdag op een wei met flink hoog gras. Gister 5uur voor de kar gestaan (met uitgespannen pauze en genoeg eten en drinken en alles gestapt) was de buik helemaal weg!

    Vandaag liep ik het erf af, met hem aan de hand en hij liep vrij voorzichtig over de grote dstenen

    Zijn hoeven waren gister enkel aan de buitenkant wat afgesleten, maar ik heb hem op stal meteen 'rechtgezet' zeg maar, beetje bijgevijld dus zodat ze weer waren zoals ze hoorde. Zo doe ik het altijd als ik met de kar ben geweest overigens. Ik doe hem al driekwart jaar zelf natuurlijk bekappen, keiharde hoeven, nooit iets aan de hand!

    Maar wat moet ik van dat gevoelig lopen op de grote dstenen denken? toch geen symptoom van hoefbevangen? of zou het puur van gister zijn?

    (er staat een fjord bij ons op stal die ook zo gevoelig liep op de stenen en die staat nu zwaar hoefbevangen op stal )

    Ik heb overigens wel 2 maand terug de gewone hoefsmid laten komen, omdat de hoeven echt te lang waren om te vijlen. Deze heeft op de normale manier bekapt en toen had hij het ook. Beetje stom van me, maar ik was te laat op stal door een overlijden en was dus te laat om te zeggen dat ik niet wilde dat er in de zool werd gesneden!

  2. #2
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Even een paar vragen.

    Heb je het gras wel eerst opgebouwd voor hij deze wei op ging?
    Rijd je regelmatig met hem, of maar af en toe?

    Even voor een beter beeld ervan.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    hij is niet regelmatig naar het gras gegaan, ik sta op een pension en ik had er geen weet van dat het land van de buren ook werd gebruikt. Onze eigen land is in 3-en gedeeld en daar werden ze elke week op een ander stuk gezet, dus ik dacht dat het altijd zo ging.

    Hij krijgt dagelijks beweging en we rijden wekelijks met de kar, maar dan dus ritten van 1 a anderhalfuur en veel meer draven.

    Ik heb een NB gebelt en ook tips gevraagd op bokt bij de naturals, hij is hoogswaarschijnlijk hoefbevangen door overbelasting, wat meestal na een paar dagen wegtrekt. Wat ook nog zou kunnen is zoolkneuzingen, maar hij heeft het echt enkel op die keien.

  4. #4
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Dat vermoeden had ik ook al. Zomaar ineens op een ´vette´ wei is echt niet goed. Dan zou het idd, samen met die lange rit een kenmerk zijn van beginnende hoefbevangenheid.

    Maar dat is zomaar na een paar dagen over. Hij zal van het dikke gras af moeten en regelmatig moeten bewegen. Anders heb je kans dat het toch erger wordt.

    Hoefkneuzingen zou ook nog kunnen, dat had Shiva laatst ook. Ze liep gevoelig en iets kort. Maar ondanks dat galopeerde ze buiten als een gek. Ook op de verharde weg.
    Voor kneuzingen zou er een bekapper moeten komen, die kan dat zien als hij de zool onderzoekt.

    Maar ik zou m alsnog uit deze wei halen, in ieder geval tot er iemand naar heeft gekeken. Straks ben je verder van huis en is hij voor de rest van de zomer bevangen.

  5. #5

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Ben jij dezelfde die dat topic op bokt had geopend? Arno had daar al iets gezegd over road founder. Ik denk zelf ook dat je het in die richting moet zoeken.

    En trek je niks aan van 'Hopla' in dat topic, die is bezig met een heksenjacht op naturals en nb-ers. Ikzelf en Arno zijn nu voor lange tijd van bokt gegooid, dus nu wij uit de weg geruimd zijn kunnen ze naar hartelust verder gaan en naturals/nb-ers de grond indraaien.

    De VA laten komen voor een beetje gevoelig lopen op ruwe ondergrond is echt niet nodig.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  6. #6
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Ik wil me nergens mee bemoeien, maar had je dat niet beter in een pm kunnen zetten?
    Ik vind t niet zo netjes om hier op een ander forum (en diens leden) te gaan zeuren.

    En de va hoeft idd niet gelijik te komen, die is toch geen expert in hoeven. Zoals ik al zei, haal er een bekapper bij.
    Gevoelig lopen geeft aan dat er iets mis is. En hoeven zijn het belangrijkste voor een paard. Laat hem er dan niet te lang mee lopen.

  7. #7
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    ?Is er altijd iets mis als ze gevoelig lopen over grove keien

    Die van mij loopt altijd wat gevoelig op de grove keien. De ene keer wat gevoeliger dan de andere. Ondertussen wordt ze toch al anderhalf jaar nat bekapt. Maar ze is nog niet hoefbevangen geweest ofzo.

    Mij was verteld dat ze moeten wennen en dat oefening kunst baart (en een harde zool). Maar als ik minder tijd heb en ze bv twee weken op de wei staat, is ze wel gevoeliger. Dacht dus dat het daaraan lag (in ons geval he)

    of moet ik mij zorgen beginnen maken?

  8. #8
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Als ze het altijd al doen dan is het idd een kwestie van wennen.

    Het is een probleem als je paard altijd goed loopt en dan ineens gevoelig wordt. Vaak lopen ze daarbij ook kort, ook op de gewone harde en soms ook zachte grond.
    Dat is een teken dat er iets mis is.

  9. #9
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Tja, ik vrees toch dat paardlief bevangen is, welke mate? Géén idee!

    Hoefbevangenheid is een rechtstreeks gevolg van een stofwisselingsstoring, ofwel de diarree en het gras wat je in een ander topic al beschreef. Toen waren de toxinen al aan het vormen waarschijnlijk... Het feit dat je vervolgens een relatief lange tijd over het harde bent gegaan, heeft waarschijnlijk de emmer doen overlopen. Het te lang over een verharde weg draven is bij wat zwaardere (koudbloed)rassen een bekende oorzaak van hoefbevangenheid. Ik weet niet wat voor ras jouw paard is, maar na die problemen die hij had door het lange gras en dan relatief lang op een hard oppervlak lopen, kan heel goed de oorzaak van zijn gevoeligheid zijn.

    Persoonlijk zou ik het wel behandelen als een hoefbevangenheid, dus geen gras en krachtvoer, oud hooi, bewegen alleen op zachte ondergrond en hoeven in een modderpoel.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #10
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Het lijkt mij ook een beginnende bevangenheid. Ik zou haar niet op nat zand zetten, liever op harde ondergrond. gewoon voldoende blijven bewegen en haar voeten netjes bijhouden. Een bekapper bellen, of je hier erg druk om maken lijkt me niet zo nodig. Je weet wat het is en wat te doen. Die bekapper kan ook niet meer doen.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    bedankt voor de reacties!

    Ik denk persoonlijk dat het geen hoefbevangen is, in welk stadium dan ook. Hij galopeerd heerlijk door de wei en dat lijkt me niet normaal voor een hoefbevangen pony. Verder vandaag nog is over de keien gelopen, dat ging al een heel stuk beter! Denk dat de tocht net even teveel was voor zijn voetjes, dat hebben ook vijf NB van de hoefnatuurlijk website gezegd die ik heb gebelt Al hebben hun natuurlijk ook maar beoordeeld op mijn telefoontje..

    Dus toch enkel iets van zoolkneuzingen of loop ik met een bord voor me kop qua hoefbevangen?

  12. #12
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    Tja, ik zou er toch voor de zekerheid iemand naar laten kijken. Je weet het nooit.
    Want ook al is het geen bevangenheid maar een zoolkneuzing, dan moet je toch ook rustig aan doen, niet op de verharde weg draven ed.

    Laat gewoon een professioneel ernaar kijken, kan geen kwaad en dan heb je zekerheid. Vind ik persoonlijk toch fijner dan over de telefoon een diagnose stellen.

    Maar ik hoop voor je dat het idd geen bevangeheid is.

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    wat laat ik er dan het best naar kijken? Een DA of een NB/smid? mijn gewone smid (die ik had voor ik zelf natuurlijk ging bekappen) wil ik er best naar laten kijken, ze weten echt veel over de hoeven en ze bekappen tussen de traditionele en natuurlijk manier in, ze raden je bv ook niet snel ijzers aan. Ik wil zijn hoeven nu zowieso laten voor wat ze zijn, ze zijn heel donker, ook de straal, het lijkt wel asfalt, zelfs de straal is echt zo hard en zwart wat ik daarvan moet denken weet ik dus ook niet.

  14. #14
    Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Vianen ut
    Leeftijd
    45
    Berichten
    2.511

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    In ieder geval niet de da. Een smid/bekapper heeft nu eenmaal meer verstand van hoeven.

    Je oude smid lijkt me dan best een goede optie. Die kan zien of er iets mis is, gekneusd oid.

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: gevoelig of symptoom hoefbevangen?

    ik heb de DA gebelt, hij zegt dat mijn pony niet hoef of spierbevangen kan zijn als hij verder overal prima loopt en nog vrolijk door de wei galoppeerd. Hij denkt ook aan zoolkneuzingen of te korte tenen door de lange tocht.

    Mijn smid dacht precies hetzelfde. Advies van de DA was nog een week aankijken en als t dan niet beter is nog is terug bellen. Als het niet beterd laat ik eerst mijn vorige smid ernaar kijken en als die er dan niet uitkomt bel ik de DA weer, maar hij heeft volgens deze 2 dus gewoon wat rust nodig op de wei.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •