-
grasbuik en zwaar aan de dunne!
Mijn pony (iets van welsh x hackney) van 1.30 staat overdag de hele dag op de wei. Hij had een vrij kaal land, maar hij eet echt zoveel als hij kan! Hij heeft een gigantische grasbuik, gister was ik tot de conclusie gekomen dat ik een grasmasker wilde aanschaffen, die heb ik dus besteld via internet. Nu kwam ik vandaag en stond hij op een andere wei, met gras bijna tot zijn knieen
Toen ik aan t poetsen was heeft ie er in 20minuten wel 3x een plens gras/water uitgepoept, poept kan je al niet eens zeggen, t was echt praktisch water!
Nu vraag ik me dus echt af: hoe ongezond is dat? Het lijkt mij echt niet gezond, daarom komt dat grasmasker er ook, maar moet ik nu actie ondernemen of niet?
-
Re: grasbuik en zwaar aan de dunne!
Lijkt me wel hè 
Omschakeling van voer (dus ook van kale wei naar volle wei) dient altijd geleidelijk en met opbouw te gebeuren.
ik zou dus zeggen: van die wei af! As soon as possible.
-
Forum Meubilair
Die verschrikkelijke diarree is een kwestie van dat zijn darmen dit niet meer aankunnen. Haal hem er zo snel mogelijk af zou ik zeggen en bouw het op. Hetzij door middel van stripbegrazing, of anders qua tijd opbouwen.
-
Forum Meubilair
Opeens veel en vers gras (wat veel water bevat) resulteert meestal in dunne mest of zelfs diaree. Snel van dat gras af, zo loop je ook de kans op hoefbevangenheid.
Slechts korte poosjes laten grazen, dagelijks een uurtje en zo opbouwen.
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
-
Actief Forumlid
Ben het helemaal eens met bovenstaande adviezen, zo snel mogelijk van het hoge gras af. Eerst zorgen voor normale mest, want een paard mag nooit lang diarree hebben, zijn darmflora kan hierdoor ernstig verstoord raken met alle gevolgen van dien (hoefbevangenheid/koliek bijv.). Weer terug op de kortere wei en je zou hem wat(oud) hooi bij kunnen voeren voor de benodigde ruwe vezels.
Als hij daarna weer normale ontlasting heeft, idd. het grazen op de rijke weide opbouwen.
Heb je eigenlijk een graasmasker of een graaskorf besteld?
Succes!
-
okey nu zit ik dus echt in de stress, hij is nog wel op de wei geweest, maar slechts voor een paar uurtjes, gister was zijn mest namelijk weer normaal.
Gister om 12.00 uit de wei gehaald en gaan ringsteken (lees: anderhalfuur heen en anderhalfuur terug voor de kar in stap trouwens). Hij voelde zich trouwens prima hoor, ook toen hij aan de dunne was (wat dus maar 1 dag was).
Maar nu liep ik het erf vandaag af, met hem aan de hand en hij liep vrij voorzichtig over de grote
dstenen.
Zijn hoeven waren gister enkel aan de buitenkant wat afgesleten, maar ik heb hem op stal meteen 'rechtgezet' zeg maar, beetje bijgevijld dus. Ik doe hem al driekwart jaar zelf natuurlijk bekappen, keiharde hoeven, nooit iets aan de hand! Maar wat moet ik hier van denken: toch geen symptoom van hoefbevangen hè? Maar dat het van de lange toch zou komen vind ik ergens ook maar raar.
Ik heb overigens wel 2 maand terug de gewone hoefsmid laten komen, omdat de hoeven echt te lang waren om te vijlen. Deze heeft op de normale manier bekapt en toen had hij het ook. Beetje stom van me, maar ik was te laat op stal door een overlijden en was dus te laat om te zeggen dat ik niet wilde dat er in de zool werd gesneden!
Forum Rechten