en hij lijkt zn voorhoefjes iets te ontlasten in de zin van minder ruim ermee te bewegen. Maar dat kan mijn paranoia zijn.
De pony staat sinds eergisteren weer terug op zn normale weide. Hij heeft er ruim 3,5 week niet op gestaan, omdat er gespoten is tegen onkruid (en er mocht 2 weken geen beest op komen)
dus, pony uit zn weide gevangen, op stal gezet (loopstal op tegels) en maar eens gaan bellen.
Eerst mn dierenarts. Die vertelde mij dat ik hem het best direct op stalrust kon zetten met een pluk oud hooi. Goed in de gaten houden en wanneer hij verdere tekenen gaat vertonen meteen terugbellen en dan komt hij langs voor verdere maatregelen.
Vervolgens mn hoefsmid. Die komt morgen sowieso eerst langs. Hij vertelde me inderdaad van het gras af, maar het paard wél in beweging houden. Niet stilzetten, maar juist gaan wandelen, zeker als hij niet kreupel is, zet het beest dan maar aan het werk, dan kan het lichaam zelf de stoffen afbreken.
En toen mn docent voeding van mn opleiding natuurgeneeskunde, en die vertelde eigenlijk ongeveer hetzelfde als mn smid. Van het gras af en rustig aan het werk. Met de wagen gaan stappen bijvoorbeeld, of gewoon gaan wandelen, en dan niet 15 minuutjes per dag afstappen, maar echt laten werken...
Dus nu vraag ik me af wat ik moet doen. Gevoelsmatig ga ik mee met mn smid en mn docent voeding, denk niet dat een paard met beginnende hoefbevangenheid stil moet gaan staan, maar juist moet gaan bewegen... Maar wat is goed, wat is teveel... mag ik morgen een rondje gaan mennen (stappen) of kan ik beter gaan wandelen. Moet ik hem meenemen langs de fiets, moet ik hem zn voeten laten koelen in de rivier...
HELP wat zouden jullie doen?
Hij loopt dus niet kreupel, zelfs niet licht onregelmatig. Hij beweegt wel goed, alleen wat korter dan ik van hem gewend ben met de voorhoeven. Er is geen waarneembaar verschil tussen linksvoor en rechtsvoor. Er zitten geen steentjes, frutseltjes of wat dan ook in de hoeven. Allevier zn hoeven zijn normaal al wat warmer dan bij andere shetten en pony's uit de buurt, maar nu is er een waarneembaar verschil tussen zn voorhoeven en achterhoeven wat mij zorgen baart. Hij is wat minder attent dan normaal, en zn gang is wat slomer.
Even om jullie een zo compleet mogelijk beeld te geven van mn pony op dit moment.
Groetjes, Lacuna
Bladwijzers