Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 64

Topic: Zadel dilemma

Re: Zadel dilemma

Je hebt bij de startrekk dressuur wel een speciale pad nodig. Ik heb hem net besteld bij buitenzinnig
    .

Nou moe....In de antwoord op mijn mail zeggen ze dat je het zadel ook met een gewoon sjabrak kunt gebruiken als deze maar goed vrij van de schoft ligt
    Mocht ik dus voor de ST dressuur gaan moet ik dat dus nog maar een keertje informeren......
    Om even misverstanden uit de weg te ruimen:
    In principe moet ieder zadel zonder pad ook goed op het paard liggen (behalve bij de Barebackpad-achtige zadels zoals Barefoot, Torsion, Randol, etc.)
    Startrekk heeft panelen/kussens onder de zadels. In het geval van zadels met kussens gebruik je een pad om je zadel te beschermen tegen het zweet van het paard. Verder kan extra stootdemping of uitvlakken van oneffenheden nuttig zijn. Daarvoor kan je diverse pads gebruiken. Maar één ding mag een pad nooit doen en dat is strak over de schoft van het paard trekken, want daarmee doe je een deel van de werking van het zadel (schoft en wervelkolom vrijhouden tbv ontluchting en druk op doornuitsteeksels) te niet. Soms zie je van die dunne katoenen pretdekjes, die ondanks een gebogen ruglijn, toch strak op de rug liggen. Daarom adviseer ik pads die vanzichzelf een beetje "body" hebben. Daaronder vallen Equitex, Grandeur (met bont of gewoon glad katoen, niet met dat rubberige spul aan de onderkant!!) en HAF. Uiteraard is de keuze van de pad ook enigszins afhankelijk van de combinatie. Een paard dat vanwege een niet pasend zadel, van die kuilen naast de schoft heeft gekregen, zou je eigenlijk voorlopig niet moeten rijden, maar indien je dat wel doet, gebruik dan een pad waarbij je die kuilen met zacht materiaal op kunt vullen, zodat het zich weg laat drukken zodra de spieren weer beginnen te groeien, maar wel het zadel verhinderen om voorover in die kuilen te donderen. Voor paarden met een gevoelige rug kan je beter een pad gebruiken met zacht materiaal en bij andere paarden zal een wat stijvere constructie nuttig zijn.
    De Pufferpad die Antheman gebruikt is ook een prima oplossing voor veel paarden. Maar omdat ik in iedergeval bekend ben met de merken Grandeur, HAF en Equitex, zal ik dan ook iedereen aanraden om een dergelijke pad onder hun zadel met kussens te gebruiken, zodat: A. Je zadel netjes blijft en B. je paard netjes blijft
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij
    Flut is Waai en Waai zijn wij
    En als een Waai niet Flutten kan
    Komt er nooit een Flutter van

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Duidelijk verhaal weer!

En ik ben het er niet mee eens

Wel eens gezien hoever een zadel met kussens (zoals de startrekk) doorbuigt als er gewicht op komt?? Juist door het ontbreken van een boom, komt álle druk op de kussens van het zadel terecht. En die kussens zijn maar 2 cm dik!
    Zelfs onder mijn Pegaso zitten nog dikkere kussens en die heeft een boom om de druk te verdelen.

Ik vind het minste wat je kan doen voor je paard als je besluit voor een boomloos zadel te gaan, is een heeeeeeeeel goede pad met dikke inlages erbij aan te schaffen.

Heeft iemand een boomloos zadel al eens geplipt zónder drukverdelende pad eronder? Ik geloof het niet. Misschien een testje waard?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Niet alle kussens zijn 2 cm dik.. er zijn verschillende diktes te bestellen!
    Bovendien staat of valt alles met de combi ruiter(gewicht)/paard/rijvaardigheden. (een veertje wat goed rijd zal heeel veel minder belasting geven dan een zwaarder iemand/minder goede ruiter)

volgens mij heeft mijn paarse sus geplipt zonder dekje (ST) weet alleen ff niet meer het resultaat...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    En ik ben het er niet mee eens
    Dat mag hoor

Wel eens gezien hoever een zadel met kussens (zoals de startrekk) doorbuigt als er gewicht op komt?? Juist door het ontbreken van een boom, komt álle druk op de kussens van het zadel terecht. En die kussens zijn maar 2 cm dik!
    Zelfs onder mijn Pegaso zitten nog dikkere kussens en die heeft een boom om de druk te verdelen.
    Druk verdelen doet hij ALLEEN als het past en dan ook nog eens als het paard stilstaat in 1 houding. Bovendien vind IK [size=99px](let op IK)[/size] dat wanneer het boomloze zadel correct gebouwd is, je dan op de plaats komt te zitten waar dat pard jouw gewicht het beste kan hebben en niet zo ver naar achteren als bij sommige modellen boomzadels ht geval is (of hetzelfde, maar dan naar voren)
    Ik vind het minste wat je kan doen voor je paard als je besluit voor een boomloos zadel te gaan, is een heeeeeeeeel goede pad met dikke inlages erbij aan te schaffen.
    Die dikke inlagen zijn uitsluitend noodzakelijk bij een boomzoolszadel van het type Barebackpad, omdat die geen kussens hebben

Heeft iemand een boomloos zadel al eens geplipt zónder drukverdelende pad eronder? Ik geloof het niet. Misschien een testje waard?
    Jawel...zelfs de Ghost en dat was allemaal niet slechter dan bij heel veel boomzadels.

En dan algemeen:
    Op mijn website staat bij agemene informatie een heel lang verhaal over hoe ik over boomloos vs boom denk.
    Dat scheelt eindeloos type werk op dit forum
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

Ik heb mijn startrekk comfort geplipt zonder grandeur of wat dan ook eronder. En die kwam er heel goed uit. Vandaar de aankoop

May the horse be with you!

Druk verdelen doet hij ALLEEN als het past en dan ook nog eens als het paard stilstaat in 1 houding.
    Mee eens.

Daarom geloof ik heilig in het concept van flexibele bomen, in combinatie met opvulbare kussens.

En beiden vind ik niet bij boomloos.

Trea, weet jij toevallig een ultrakort (max 45 cm), lichtgewicht flexibel geboomd vulbaarkussenzadel?

May the horse be with you!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Trea kun je mischien toelichten wat het verschil is tussen een flexibele boom en een gewone??
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Trea schreef:
    Ik kan niet helemaal goed beoordelen of het te lang is voor Troy
    In het Zadelboek staat toch vrij duidelijk omschreven waar het zadel NIET op mag drukken ( o.a. pag 49) in het lendengebied? Daarvoor hoef je niet te rijden, dan kun je aan de hand van de ribben 'uittellen'.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Trea, weet jij toevallig een ultrakort (max 45 cm), lichtgewicht flexibel geboomd vulbaarkussenzadel?
    Nee

Wordt hoog tijd dat die eens uitgevonden worden.

@ Marianne.. klopt. Maar ik blijf het moeilijk vinden. Kijken=1, zien=2, ervaren=3.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Trea schreef:
    Ik kan niet helemaal goed beoordelen of het te lang is voor Troy
    In het Zadelboek staat toch vrij duidelijk omschreven waar het zadel NIET op mag drukken ( o.a. pag 49) in het lendengebied? Daarvoor hoef je niet te rijden, dan kun je aan de hand van de ribben 'uittellen'.
    WOW..die had ik even gemist!!

Trea, je hebt dat zadel dus nog niet gekocht???
    Het lijkt mij...op de foto...wat aan de lange kant. Je moet nu niet kijken waar je zit, maar waar de stegen van dit zadel ophouden en zo te zien (nogmaals, het is een foto) ligt het behoorlijk op de lendenen.
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Je kunt bij Deuber tegenwoordig ook een Espaniola-achtig zadel bestellen mt een LEREN boom. Die is stugger dan boomloos en slapper dan een flexboom (die ze ook hebben) in ca. 45cm. Kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat De Flexboom hebben ze ook met een verstelbaar of uitwisselbare voorboom, zodat ook dat aan te passen is
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Kan me dan niemand vertellen wat een flexibele boom is
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Een boom is gemaakt van een star materiaal dat totaal niet meegeeft. Een flexibele boom is gemaakt van een stijf siirt kunststof dat wel enigszins meegeeft. Net als bij Startrekk/Torsion e.d. heeft dit soort zadels een stijve voorboog en een achterkant, waartussen die flexibele delen zitten. Met de hand is het vrijwel onmigelijk om deze zadels door te buigen. Maar door j eigen gewicht in combinatie met de warmte van het paard, kan dat wel.

Een boomLOOS zadel mist dus een stevig deel tussen die harde voor en achterkant en zakt helemaal door. Dat wil wel zeggen dat het contact optimaal is en dat je paard makkelijk kan bewegen (vergelijk gympie met klomp)

Een zadel met een leren boom (en dat is stug en dik leer) zit hier tussenin.

Er zijn ook een aantal zadels die nergens een hard deel hebben (of een heel kleintje) die zades bewegen moeiteloos mee met de vorm van je paard.

Ik kan zo 1-2-3 geen goede plaatjes vinden die het laten zien, sorry
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

Bladwijzers

Forum Rechten