.Je hebt bij de startrekk dressuur wel een speciale pad nodig. Ik heb hem net besteld bij buitenzinnig
Om even misverstanden uit de weg te ruimen:Nou moe....In de antwoord op mijn mail zeggen ze dat je het zadel ook met een gewoon sjabrak kunt gebruiken als deze maar goed vrij van de schoft ligt
Mocht ik dus voor de ST dressuur gaan moet ik dat dus nog maar een keertje informeren......
In principe moet ieder zadel zonder pad ook goed op het paard liggen (behalve bij de Barebackpad-achtige zadels zoals Barefoot, Torsion, Randol, etc.)
Startrekk heeft panelen/kussens onder de zadels. In het geval van zadels met kussens gebruik je een pad om je zadel te beschermen tegen het zweet van het paard. Verder kan extra stootdemping of uitvlakken van oneffenheden nuttig zijn. Daarvoor kan je diverse pads gebruiken. Maar één ding mag een pad nooit doen en dat is strak over de schoft van het paard trekken, want daarmee doe je een deel van de werking van het zadel (schoft en wervelkolom vrijhouden tbv ontluchting en druk op doornuitsteeksels) te niet. Soms zie je van die dunne katoenen pretdekjes, die ondanks een gebogen ruglijn, toch strak op de rug liggen. Daarom adviseer ik pads die vanzichzelf een beetje "body" hebben. Daaronder vallen Equitex, Grandeur (met bont of gewoon glad katoen, niet met dat rubberige spul aan de onderkant!!) en HAF. Uiteraard is de keuze van de pad ook enigszins afhankelijk van de combinatie. Een paard dat vanwege een niet pasend zadel, van die kuilen naast de schoft heeft gekregen, zou je eigenlijk voorlopig niet moeten rijden, maar indien je dat wel doet, gebruik dan een pad waarbij je die kuilen met zacht materiaal op kunt vullen, zodat het zich weg laat drukken zodra de spieren weer beginnen te groeien, maar wel het zadel verhinderen om voorover in die kuilen te donderen. Voor paarden met een gevoelige rug kan je beter een pad gebruiken met zacht materiaal en bij andere paarden zal een wat stijvere constructie nuttig zijn.
De Pufferpad die Antheman gebruikt is ook een prima oplossing voor veel paarden. Maar omdat ik in iedergeval bekend ben met de merken Grandeur, HAF en Equitex, zal ik dan ook iedereen aanraden om een dergelijke pad onder hun zadel met kussens te gebruiken, zodat: A. Je zadel netjes blijft en B. je paard netjes blijft![]()
Bladwijzers