Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 64

Topic: Zadel dilemma

Re: Zadel dilemma

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BuitenZinnig
    WOW..die had ik even gemist!!

Trea, je hebt dat zadel dus nog niet gekocht???
    Het lijkt mij...op de foto...wat aan de lange kant. Je moet nu niet kijken waar je zit, maar waar de stegen van dit zadel ophouden en zo te zien (nogmaals, het is een foto) ligt het behoorlijk op de lendenen.
    Jawel. Maar niet voor op dat paard. Het is voor op Amy en die rug is 10cm langer
    Ik had Troy nog niet toen ik dat zadel kocht en het was leuk geweest als het gepast had, maar het is dus te lang? (Had ik eigenlijk ook wel gedacht)

Dit is beter zeker?
    Het is wel een slechte foto overigens.. het zadel lijkt hier op de kont te liggen zowat, maar ik heb echt nog zoveel ruimte

Wordt hoog tijd dat die eens uitgevonden worden.
    Oh maar ze zijn er wel hoor.. denk maar eens aan de Portugese en Spaanse zadels, die zijn speciaal voor Andalusiers/Lusitanos met korte rug gemaakt.
    Vaquero-zadels bv, zitten als een huis en zijn heel kort.
    Verder ben ik het wel met Buitenzinnig eens.. het zadel op jouw foto lijkt mij idd wat te lang.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Een boomLOOS zadel mist dus een stevig deel tussen die harde voor en achterkant en zakt helemaal door. Dat wil wel zeggen dat het contact optimaal is en dat je paard makkelijk kan bewegen (vergelijk gympie met klomp)
    Interessant topic heb ik geopend! Ik leer er veel van.....maar goed ik heb dus al weer een vraagje. Want als het middenstuk helemaal doorzakt is het dan inderdaard niet zo wat Trea zegt dat de druk enorm op de kussens komt te staan?

En is het ook niet zo dat het doorzakken van het zadel met het gewicht van de ruiter te maken heeft? Dus hoe zwaarder de ruiter hoe meer druk op de kussens?
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Een boomLOOS zadel mist dus een stevig deel tussen die harde voor en achterkant en zakt helemaal door. Dat wil wel zeggen dat het contact optimaal is en dat je paard makkelijk kan bewegen (vergelijk gympie met klomp)
    Interessant topic heb ik geopend! Ik leer er veel van.....maar goed ik heb dus al weer een vraagje. Want als het middenstuk helemaal doorzakt is het dan inderdaard niet zo wat Trea zegt dat de druk enorm op de kussens komt te staan?

En is het ook niet zo dat het doorzakken van het zadel met het gewicht van de ruiter te maken heeft? Dus hoe zwaarder de ruiter hoe meer druk op de kussens?

BoomLOZE zadels moeten meestal met een dik onderkussen gebruikt worden om overbelasting van de wervels op het punt waar je zit, op te vangen. Dat zegt mij al bij voorbaat dat een dergelijk zadel dus niet okay is.

Ruitergewicht: die vraag is niet relevant: belasting is belasting.. of dat nou van 50 of 80 kg is, als het niet opgevangen wordt dan is het allebei even slecht.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hmmm de plip van de nieuwe startrekk dressuur met pad was goed bij Odes. Dit is tegenstelling tot de plip van HM die ik eerder had (boomloos zonder pad).

Net als bij Startrekk/Torsion e.d. heeft dit soort zadels een stijve voorboog en een achterkant, waartussen die flexibele delen zitten.
    Geldt dit ook voor de Startrekk dressuur? Even benieuwd.

Pegaso heb ik over nagedacht maar Odes heeft ook zon korte rug (arab, dus wervel minder). Waarschijnlijk zou dat nu niet gaan, maar hij schijnt straks leverbaar te worden met verkorte kussens.

Jawel. Maar niet voor op dat paard. Het is voor op Amy en die rug is 10cm langer
    Ik had Troy nog niet toen ik dat zadel kocht en het was leuk geweest als het gepast had, maar het is dus te lang? (Had ik eigenlijk ook wel gedacht)

Dit is beter zeker?
    Het is wel een slechte foto overigens.. het zadel lijkt hier op de kont te liggen zowat, maar ik heb echt nog zoveel ruimte
    Als je geen ribben wilt gaan tellen is het handig om uit te gaan van de lange haarwervel voor de heup...het achterste deel van een boomzadel dient ongeveer een handbreedte voor de kop van die kruin te liggen.

Geldt dit ook voor de Startrekk dressuur? Even benieuwd
    Ja, ook de Startrekk dressuur heeft een voorboogje en de achterkant is verstevigd. Dat laaste ding ligt overigens zoals zo veel boomloze zadels los op de onderkant...
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij
    Flut is Waai en Waai zijn wij
    En als een Waai niet Flutten kan
    Komt er nooit een Flutter van

Mijn mening...dan hoef ik niet iedere keer opnieuw uit te leggen waarom ik helemaal VOOR boomloos ben

Wanneer het op zadels aankomt spelen ontwerp en materiaal maar een kleine rol in het verdelen van het gewicht.
    Mensen denken, al dan niet correct, dat hoe groter het oppervlak, hoe groter de gewichtsverdeling, maar dat is lang niet
    altijd het geval. Vooral niet met een boomloos zadel, omdat flexibiliteit het gewicht niet zo verdeeld als starheid van een
    boom. De belangrijkste factor waar allereerst op gelet moet worden is dat het zadel niet of nauwelijks de bewegingen
    van het paard beperkt en dit is te allen tijde het voordeel van een boomloos zadel ten opzichte van een boomzadel van
    welk type of merk dan ook.

Als je bijvoorbeeld een boomzadel met brede, gewichtsverdelende panelen in de boom neemt die een groot oppervlak
    van de rug van het paard bedekken, maar niet de vormen van de rug volgen en niet breed genoeg is van voren, zodat de
    schouders belemmerd worden in hun roterende beweging, dan is het totale drukverdelende oppervlak niet gelijkmatig
    verdeeld en zal een groot percentage van het gewicht aan beide zijdes van de schoft liggen.

Zelfs met de best passende boomzadels is er meer gewicht aan de voorkant van het zadel dan aan de achterkant. Dit is
    een combinatie van ontwerp van het zadel, ons lichaam en dat van het paard, de manier waarop wij rijden en hoe de
    beugel en singel ophanging is. Alleen omdat er een boom in het zadel zit wil niet automatisch zeggen dat ons gewicht
    beter of goed verdeeld wordt, vaak genoeg wordt het zelfs veel minder gunstig verdeeld.

Wat echt besproken moet worden is niet zozeer dat het gewicht constant, goed verdeeld over een zo groot mogelijk
    oppervlak moet zijn, maar dat het gewicht dusdanig flexibel verdeeld moet worden zodat er op geen ? plek op de rug
    (te) grote druk door het gewicht ontstaat. Dit is waar een boomloos zadel echt een voordeel heeft ten opzichte van een
    boomzadel, maar ook waar een boomloos zadel het meer van de ruiters evenwicht en talent moet hebben om goed te
    functioneren, aangezien de ruiter het gewicht zo goed mogelijk zal moeten verdelen. Het gewicht van de ruiter is een
    factor maar hoeft beslist niet belangrijk te zijn. Er zijn zware ruiters die veel "lichter" en gebalanceerd rijden dan
    sommige van hun veel minder zware collega ruiters.

Misschien niet alle, maar zeker de meeste paarden, vinden het erg prettig om zonder zadel gereden te worden en
    sommige prefereren dit zeker boven het gereden worden met een boomzadel.
    Wanneer we zonder zadel rijden is het enige deel waarover we ons gewicht verdelen kunnen onze billen en bovenbenen,
    dus dit is het moment waarop de "volslanke" onder ons een voordeel hebben! Wanneer je erover nadenkt, hebben
    mens en paard het een aantal duizenden jaren zo volgehouden totdat iemand besloot een gevorkt houten blok op de rug
    van het paard te leggen. Wanneer je zonder zadel rijdt is er niets hards en stijfs tussen mens en paard, waardoor je twee
    zachte, flexibele delen hebt die met elkaar meewerken. Dit wil zeggen dat je lichaam zich constant meebeweegt met de
    rug van het paard en daardoor zal het gewicht, en de druk, ook constant in beweging zijn. Tot op een zekere hoogte
    werkt het met een boomloos zadel precies zo.
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

En deel twee

Wat het moeilijk maakt is onze behoefte aan stijgbeugels en dit is waar materiaal en ontwerp een invloed hebben, maar
    het grootste invloed blijft de ruiter en hoe die gebruik maakt van de stijgbeugels. Als een plek om te voeten te laten
    rusten of een stut om uitgebreid op te steunen.

Lichtrijden zonder beugels is een oefening die elke ruiter goed zou moeten leren kunnen. Behalve dat het een goede
    fysieke oefening is, laat het de ruiter ook goed voelen hoe weinig ze eigenlijk omhoog hoeven te komen om toch erg
    goed met de beweging van het paard mee te kunnen gaan.
    Dit is een probleem van veel ruiters en daarbij helpt een boomzadel, alweer, vaak niet mee. Het grootste probleem is
    dat de beugelophanging vaak te ver naar voren zit waardoor de ruiter te hoog uit het zadel kom en overactief licht rijdt.

Wanneer het op Engelse boomzadels aankomt, hebben de meeste de beugelophanging te ver aan de voorkant. Dit
    komt deels door het ontwerp en productie proces gezien de beugelophanging geplaatst is op de plek waar de
    boompunten bij elkaar komen. Volgens de makers van de zadels omdat dit het sterkste punt is. De andere reden is
    omdat ruim 100 jaar geleden voornamelijk mannen paardreden, en wanneer dames dat deden het in dameszadel was.
    Zadelmakers waren mannen en de zadel gebruikers waren ook voornamelijk mannen. Naast de zogenaamde "stoelzit"
    die door de heren gebruikt werd om de edele delen te "beschermen" hebben mannen ook grotere voeten en is de
    lengte van de bal van de voet waar die in de beugel rust en de lijn naar de heup veel langer dan die van een vrouw. Deze
    lengte heeft invloed op onze positie en of we in een goede schouder-heup-hak lijn kunnen zitten, wat voor velen
    moeizaam is.

Nogmaals, dit is waar boomloze zadels het vaak beter doen dan boomzadels gezien bijna alle ontwerpers dit probleem
    aangepakt hebben door de beugelophanging verder naar achteren te leggen. Wanneer een ruiter in een zadel zit
    waarbij de beugelophanging correct is afgesteld is dat alsof ze fris adem kunnen halen en hun zit verbetert dan ook
    gelijk! Zodra ze de voeten onder het lichaam geplaatst hebben, in plaats van ervoor, zal het lichtrijden minder moeite
    kosten en veel minder druk op de rug van het paard geven. Het zal voelen alsof je voeten alleen maar in de beugels
    "rusten" en je je lichaam veel meer kan gebruiken tijdens het staan en zitten van het lichtrijden (mits de beugels niet te
    kort zijn). Wanneer de beugelophanging te ver naar voren is en je voeten dus voor lichaam uitsteken moet et paard
    dusdanig draven dat het je omhoog kan "gooien" e zal jezelf letterlijk uit het zadel moeten hijsen bij elke stap, met erg
    veel druk op de beugels en tevens zal je bovenlichaam heen en weer bewegen waardoor je dus "losse onderbenen" zal
    lijken te hebben.

Wat mensen zich vaak niet realiseren is dat zodra een ruiter het gewicht uit het zadel brengt, de druk op de beugels een
    probleem zijn, bij boomzadels en boomloos zadels- het is echter het drukpunt wat verschilt. Op een boomzadel gaat het
    gewicht van onder de zitting panelen naar de voorpunten van de boom die aan beide kanten van de schoft rusten. Op
    dat moment "doet" de rest van de boom dus niets om de druk en gewicht te verdelen. Die druk mag je verdubbelen
    indien de boom het paard niet past en dus knelt. Bij een boomloos zadel ligt de druk verder naar achteren, achter de
    schoft en hoef je niet bang te zijn voor een knellende boom wat het erger maakt. Waar wel op gelet moet worden is dat
    de gebruikte pads dusdanig zijn dat de ruggengraat vrijgehouden wordt en dat goed opgelet wordt bij paarden met
    minder bespiering langs de ruggengraat en/of een hoge schoft.
    In beide gevallen moet beseft worden dat langdurig lichtrijden door een ruiter die niet in goede balans zit, of de beugels
    te ver naar voren of te kort heeft, drukproblemen kunnen veroorzaken.

Wanneer het erop neer komt, doe vooral uw onderzoek, maar vraag ook de mening van uw paard, want de meest
    moderne technische ontwerpen en de meest kostbare materialen zeggen niets voor het paard, die echt wel weten
    wanneer ze zich comfortabel voelen.
    © M. Toonder:
    Flip Flap Flutterij

Jouw mening... ja, je verkoopt boomloze zadels. En dat zal je ongetwijfeld uit bepaalde overtuiging doen.
    Maar de anti-boomlozen kunnen minstens net zo'n lang, en even onderbouwd verhaal over de noodzaak van een zadel met boom schrijven.
    Het merendeel van de paarden-fysiotherapeuten die ik ken, zijn op z'n minst zeer behoudend over de boomloze zadels of wel falikant tegen.

In het verhaal staat "vraag de mening van uw paard.." nu ja, kon dat maar. Helaas spreken de vele rug-schouder-en nekproblemen voor zich. Nu nog de ruiters zodanig zien te informeren dat ze dat kunnen en willen herkennen! (En niet als het te laat is als de klachten zich overduidelijk gaan manifesteren).

Wat mij betreft: ieder 't zijne, maar voor mij geen boomloos. Nooit.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

@ Marianne: Ik verkoop ook boomloos.. dus ben zeker niet objectief... maar wat me wel even van het hart moet is het volgende..
    Ik kan uit de context van je verhaal niet helemaal opmaken of je het ook zo bedoelt, maar waar je dit schrijft: Helaas spreken de vele rug-schouder-en nekproblemen voor zich.
    lijkt het alsof boomloos vele schouder en rugproblemen veroorzaakt... nu ben ik geen wetenschapper... en weet ik niet of er ook daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan naar de precieze oorzaak van schouder en rugproblemen en een vergelijking daarbij tussen boom- en boomloze zadels... maar ik vermoed ernstig dat er minstens zoveel schouder en rugproblemen veroorzaakt worden door slechtpassende boomzadels.. en slechtpassende boomzadels zijn helaas voor heel veel paarden dagelijkse praktijk...

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Wel eens gezien hoever een zadel met kussens (zoals de startrekk) doorbuigt als er gewicht op komt?? Juist door het ontbreken van een boom, komt álle druk op de kussens van het zadel terecht. En die kussens zijn maar 2 cm dik!
    JA, toen ik de dikke panelen eronder deed (4 cm) viel ABSOLUUT op dat ik veel meer schoftruimte had!!!

Heeft iemand een boomloos zadel al eens geplipt zónder drukverdelende pad eronder? Ik geloof het niet. Misschien een testje waard
    Nee, heb ik niet gedaan, want onder boomloos hoort een speciale pad.

Je kunt bij Deuber tegenwoordig ook een Espaniola-achtig zadel bestellen mt een LEREN boom. Die is stugger dan boomloos en slapper dan een flexboom (die ze ook hebben) in ca. 45cm. Kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat De Flexboom hebben ze ook met een verstelbaar of uitwisselbare voorboom, zodat ook dat aan te passen is
    Marijke de Jong kan die ook leveren, dan kun je tenminste even voelen/kijken.

Je gewicht zit onder je benen en je kont. Dáár drukt het

Verder wil ik nog kwijt dat ik boomloos rijden, gedoe vindt.
    Ik weeg 70 kg , rij lang, veel en ver, en bij tijd en wijlen met behoorlijk wat bagage.
    Dat kan niet met een simpel boomloos zadel. Ik heb ook drukplekken gehad met de ST. Door de regen..... En de pommel die toen niet pastte.
    Ik heb vele, echt vele, onderleggers gebruikt. Bevielen niet goed. Van dat rubber onder de Grandeur echt vreselijke wrijvingsplekken gehad, met flink witte haren. Sommige onderleggers waren veel te schokopvang niet gevoelig. Ik reed dus met dubblee inlages . De HAF met extra vilt inlage (bij Andor, en de Equitex inlage bij Merrit) beviel me zeer goed. Maar nu rij ik dus met dikke panelen on der ST en heb de extra inlages uit de pad gehaald.
    Ook ik heb gezien dat de stijgbeugelophanging droge plekken had en de rest was nat. Dus treveel druk daar. Anders rijden ,meer doorzitten. Phoeff, het blijft gedoe hoor.
    Maar ik ben er wel blij mee.

pasterza
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Trea, weet jij toevallig een ultrakort (max 45 cm), lichtgewicht flexibel geboomd vulbaarkussenzadel?
    Je kunt bij Deuber tegenwoordig ook een Espaniola-achtig zadel bestellen mt een LEREN boom. Die is stugger dan boomloos en slapper dan een flexboom (die ze ook hebben) in ca. 45cm. Kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat De Flexboom hebben ze ook met een verstelbaar of uitwisselbare voorboom, zodat ook dat aan te passen is
    Ipv een leren boom bestaan er ook bomen van bamboe En dan bedoel ik niet zo'n holle bamboestam maar vele samengeperste bamboe'sliertjes' . Die zijn hard en een klein beetje flexibel in de lengterichting. Qua breedte is het zadel nog meer flexibelder maar niet door de boom maar door de constructie van het zadel op zich. Dit soort bomen vind je bv bij de Recado (Argentijns veedrijverszadel), en zo'n zadel heb ik voor m'n haf
    Foto's:
    * Waldjo met 'opbouwzadel' (alleen Basto, soort van boom/frame dus) http://www.mijnalbum.nl/Foto=FIDGF3Q3
    * Maar eenmaal compleet heet het een Recado: http://www.criollo-crzvd.de/html/recado.html

Heb bij deuber gekeken, maar zie alleen ultraflexbomen en nergens leren. Heeft iemand een link?

May the horse be with you!

pasterza
    Guest

BZ, hoe heet dat zadel eigenlijk die die leren boom heeft? Vind het wel interessant

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

[quote="Mafhaf"]Heb bij deuber gekeken, maar zie alleen ultraflexbomen en nergens leren. Heeft iemand een ]

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=154

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten