Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Microchips kunnen kanker veroorzaken

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Microchips kunnen kanker veroorzaken

In vakkringen is met opwinding gereageerd op het nieuws van het Institut für experimentelle Pathologie van de Medizinische Hochschule Hannover, Duitsland. Om de ontwikkeling van tumoren (kanker) als gevolg van radioactieve straling en van chemische stoffen te bestuderen zijn bij muizen microchips geïnplanteerd ter herkenning. Na enige tijd bleken 36 muizen tumoren te hebben ontwikkeld met de transponder als centrum.
    De wetenschappelijke opwinding is het gevolg van een vraag die Michael Steenbergen, voorzitter van de Arkansas Animal Producer’s Association, stelde in augustus 2006 tijdens de National ID Expo in Kansas City, USA. Op zijn vraag: “Welke onderzoeken zijn gedaan naar de veiligheid van de transponders die zijn geinjecteerd in dieren?” volgde namelijk een oorverdovende stilte. Die tenslotte leidde tot het Duitse rapport. Saillant detail: dit betrof muizen met microchips van Nederlands fabrikaat.
    Maar ook uit onderzoeken in Frankrijk (Unité d’Anatomie Pathologique van de École Nationale Vétérinaire in Nantes), de Verenigde Staten (Toxicology Department van de Bayer Corporation in Stilwell, Kansas) en China (helaas geen Engelse versie beschikbaar) bleken gelijksoortige resultaten bekend over zowel muizen als ratten. In Italië (Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie in Legnaro, Padua) is een hond gedocumenteerd met rond zijn transponder een tumor die zich had genesteld in het bindweefsel.
    De onderzoekers noemen de uitkomsten alarmerend en volgens hen blijkt het implanteren van microchips gevaarlijker dan tot nu toe aangenomen. Zoals de Amerikaanse journaliste Jane Williams schreef, is bij het chippen alleen aan de techniek gedacht en niet aan de gevolgen op de lange termijn. De op boven vermelde National ID Expo aanwezige gepensioneerde dierenarts Melvin T. Massey uit Brownsboro, Texas, liet van zijn verontrusting blijken in zijn brief aan de American Horse Council: “Ik ben rustend dierenarts en fok nog steeds met enkele paarden. Vanwege een vergroot risico op sarcoom (kwaadaardig gezwel) door migratie of infectie wil ik geen microchips in mijn paarden.”
    Tot nu toe blijkt één procent van de geteste laboratorium-muizen en -ratten binnen twee jaar een tumor te ontwikkelen rond de transponder. Het ligt voor de hand dat het percentage zal toenemen naarmate de chip zich langer in het lichaam bevindt. En tevens, dat het bij grotere dieren, zoals paarden, langer dan twee jaar duurt vóór de tumor zich manifesteert. Maar aangezien het paard geacht wordt ook veel langer te leven dan een muis is een op latere leeftijd (10 jaar ? 15 jaar?) optredend carcinoom een allerminst denkbeeldig gevaar. Waarvan het (financiële) risico door zowel de chippende instantie (stamboek/sportfederatie) als de verantwoordelijke instantie (het Productschap) geheel wordt afgewenteld op de eigenaar.
    Verder onderzoek is zeker nodig maar de resultaten van dit beperkte onderzoek wijzen al reeds uit dat het gokken is met de gezondheid van je dier als je het laat chippen – aldus Jane Williams, Bluffton, Arkansas, in American Family Voices, jan. 2007.
    Voor verdere informatie zie: http://www.antichip.nl.
    Voor mrs. William’s originele tekst zie: http://www.louisville-pets.com/microchi ... study.html
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Microchips kunnen kanker veroorzaken

Oef!
    Ben ik effe blij dat ik Atli niet heb laten chippen!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Je had het me al laten zien, maar wat een pokkezooi
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Da's geen fijn nieuws
    Ik ben ook heel erg blij dat ik ze niet heb laten chippen, maar DNA profiel heb laten vastleggen!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

huh? chippen is toch verplicht???
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Nee hoor het is niet verplicht! Je kunt ontheffing vragen op grond van gewetensbezwaren en dan mag je DNA profiel laten vastleggen zoals bij mijn dames dus ook gedaan is!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Nou moe...
    de mijne zijn allevier gechipt en dat heb ik nieteens zelf mogen bepalen

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Om de ontwikkeling van tumoren (kanker) als gevolg van radioactieve straling en van chemische stoffen te bestuderen zijn bij muizen microchips geïnplanteerd ter herkenning. Na enige tijd bleken 36 muizen tumoren te hebben ontwikkeld met de transponder als centrum.
    Om in te kunnen schatten hoe ernstig dit is zou het wel handig zijn om te weten bij hoeveel muizen die chips geïmplanteerd waren? 36 van de 100 is bijvoorbeeld een stuk enger dan 36 van de 100.000

En is er ook bekeken wat er gebeurt met muizen waar eerst een chip in is gestopt die een maand of 6 later weer is verwijderd? En is bekend hoeveel soorten microchips voor dieren worden gebruikt?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    In Italië (Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie in Legnaro, Padua) is een hond gedocumenteerd met rond zijn transponder een tumor die zich had genesteld in het bindweefsel.
    Zelfde commentaar: lullig voor die hond, maar is dat 1 hond waar er duizenden rondlopen met een gelijksoortige chip of is dat 1 van enkele tientallen honden? En had die hond alleen daar een tumor of had hij/zij er meer ook op andere plaatsen in het lichaam? ik ben geneigd om aan te nemen dat het alleen om die chip-tumor ging, maar dat staat er dus niet.

Ik ben niet pro of contra chippen, mijn paard was al gechipt toen ik 'm kocht dus heb ik daar verder niet over hoeven nadenken. Ben er wel voor dat mensen die nog wel de keuze hebben er goed over nadenken.
    Maar ik ben tegen half gefundeerde alarmverhalen. Daar worden mensen bang van en het is niet productief. Ik kan me wel ongeveer voorstellen hoe een DA zou reageren op een klant die niet wil chippen "omdat 36 muizen kanker hebben gekregen van een chip", zonder een verdere context bij dat verhaal te kunnen geven. Dus als iemand de artikelen waar deze informatie uit komt kent (met bronvermelding) of ernaar kan verwijzen zou dat de berichtgeving hier een stuk betrouwbaarder maken.

Overigens is dit niet bedoeld als kritiek op dit topic of op de TS. Het lijkt me juist goed om relevante info over dit onderwerp te verzamelen. Alleen denk ik dat de kwaliteit van die info nog iets beter moet zijn om er echt weloverwogen beslissingen op te kunnen baseren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

dat is zeker schrikken maar zoals sannie
    het steld zijn er idd nog veel vragen die open blijven.
    1 hond van de hoeveel?

ik heb een fjord, die was al gechipt toen ik haar kocht.
    maar, helaas stellen ze het bij het fjordenstamboek verplicht.
    geen chip, geen keuring, geen predikaten, geen fjordenwedstrijden etc.

Fijn dat je ons op de hoogte houdt van deze ontwikkelingen Dorien. Ik ben blij dat mijn paard nog immer chip-vrij is!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

En ook Amon is chipvrij, blij dat ik DNA heb kunnen trekken, beter voorkomen dan genezen.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

ik heb wel zelf laten chippen, maar heb altijd gedacht dat dat verplicht was... ik ben wel benieuwd wel percentage kanker kreeg. dat zegt meet dan de aantallen...
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Aangemeld
    Jul 2005

Sannie, het is duidelijk dat je me niet kent
    Ik strijd al sinds 1999 tegen de chipverplichting en ik durf te stellen dat ik er echt heel veel vanaf weet. De site (http://www.antichip.nl) is van mijn hand en wordt alleen door mij onderhouden. Ik plaats niets, maar dan ook echt niets wat ik zelf niet kan controleren. Alles wordt door mij en mijn strijdmakkers tot op het bot uitgeplozen voor het erop komt. Onder andere omdat we controleerbaar en betrouwbaar zijn, zijn we indertijd serieus genomen door de EU, KNHS, PVE en LNV. Dáárom mochten wij om de tafel zitten met hun en dáárom is in NL de DNA-ontheffing ontstaan en op EU-niveau de regelgeving ‘on hold’ gezet.
    Als je de moeite neemt om http://www.louisville-pets.com/microchi ... study.html eens te lezen en op Google “microchip causes cancer” of bijvoorbeeld “sarcomas associated with implanted microchips” in te typen dan zul je verbijsterd zijn over het aantal meldingen. Wij hebben zelfs een (betrouwbare) melding uit 1997 gevonden!
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Nee hoor het is niet verplicht! Je kunt ontheffing vragen op grond van gewetensbezwaren en dan mag je DNA profiel laten vastleggen zoals bij mijn dames dus ook gedaan is!
    Nog sterker: je hoeft niet eens gewetensbezwaren te hebben. Een simpel briefje met de tekst "ik wil graag DNA-ontheffing voor mijn paard" is al genoeg. Die tekst van het PVE, over dat gewetensbezwaren, is stokoud en hebben ze nooit aangepast. Juridisch gezien slaat ie nergens op, is ie onnodig. Om misverstanden te voorkomen hebben wij de voorbeeldbrief ook nooit aangepast, het is toch al zo onduidelijk (hoezo ontmoedigingsbeleid?)
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Mijn hond is al bijna 7 jaar gechipt! En vanaf volgend jaar moeten alle paarden in België gechipt zijn. Met de pasgeboren veulens moeten ze dit jaar nog gechipt worden.
    Ohjee,toch nog 2x nadenken voor ik Asp laat chippen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten