Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Krachtvoer voor jong paard

  1. #1
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Krachtvoer voor jong paard

    Ik ga nu eigenlijk een beetje advies aan jullie vragen
    Gewoon omdat ik er zelf niet helemaal uitkom en graag meningen wil horen.

    Mijn paard is nu 1,5 jaar en krijgt krachtvoer. Omdat paarden in de groei denk ik niet genoeg hebben aan alleen hooi/kuil en gras.
    Ik vind het krachtvoer dat hij nu krijgt niet zo geweldig. Weet nu even niet welk merk het is, maar ik sta nogal wantrouwig tegenover dat standaard krachtvoer
    Ik heb goede verhalen gehoord over de brokken van de Natuurlijke weg.
    En de Aura koeken van Pavo lijken me ook goed. De link: http://www.pavo.net/nl/ijs.htm#aura1 Maar het is wel geperst.

    Kortom, ik zoek voer waar genoeg mineralen, vitamines e.d. in zitten, zo weinig mogelijk nutteloze, en misschien schadelijke, toevoegingen en waar je duidelijk kan zien wat er in zit.
    Wie kan me helpen? Ik kom er zelf gewoon niet meer uit

    Elise

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Na heel lang zoeken zijn wij overgestapt op hartog http://www.hartog-lucerne.nl/balance.html en onze paarden doen het daar super op

  3. #3
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Ik zou even goed opzoeken wat een een jong paard aan voedingsstoffen nodig heeft, dat verschilt namelijk nogal met een volwassen paard.
    Er bestaan speciale veulenbrokken voor paarden tot een jaar of 3, persoonlijk lijkt me dit i.v.m. de groei wel erg belangrijk!
    Misschien eens een aantal fabrikanten mailen? Die geven wel adviezen hoor, maar natuurlijk vinden ze hun eigen brok wel altijd prima
    De natuurlijke weg heeft volgens mij geen speciale brok voor veulens, alleen basis brok en sport brok. Maar je kan eens informeren wat zij voor advies geven?

  4. #4
    Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    496

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    die aura koeken lijken me wel goed, er staat ook bij voor 1/2/3 jarigen, en het is speciaal voor ijslanders

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Vash is aan de Subli ponybrokken. Daar zitten weinig energiemakers in en meer dan genoeg vitaminen. Verder heeft hij een mineralenliksteen en goede kuil. Vash is een jaar ouder dan jouw jonkie, hij krijgt nu 2 1/2 voerschep per dag (zo'n standaard voerschep) en 1 kg wortels. Hij kreeg eerst dus andere onderhoudsbrok met werd daar wat te "ADHD" van.

  6. #6
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    De natuurlijke weg heeft volgens mij geen speciale brok voor veulens, alleen basis brok en sport brok. Maar je kan eens informeren wat zij voor advies geven?
    Ik heb ze gemaild, maar ik krijg telkens een foutmelding terug. Ben ik blond?

  7. #7
    Actief Forumlid wigchert's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    127

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Je kan doormiddel van tabellen uitrekenen hoeveel Vep en VREp je paard nodig heeft (dat is je energie en eiwit).
    (aan de hand van zijn verwachte volwassen gewicht en warm of koudbloed)
    Op elke zak paardenbix staan gegevens en aan de hand van de getallen uit de tabel kan je uitrekenen hoeveel kg bix en hooi (kuil) je nodig hebt voor de onderhoudsbehoefte van je paard.

    Dan weet je zeker dat je paard niets te kort komt.


    (als je wilt kan ik het voor je uitrekenen (met de bixzak-gegevens die je graag wilt gaan voeren en het verwachte KG van je paard) zodat je weet hoeveel Kg je moet gaan voeren).
    ...Wild SILVY West....is the BEST!!!

    <!-- w -->http://www.ankespaardenparadijs.nl<!-- w -->

    voor al uw voedingssupplementen en paarden artikelen. Nu ook Jolly speeltjes!!!

    Let ook op de aanbiedingen die elke maand vernieuwd worden!!!

  8. #8

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Heykes

    Wij hebben 2 veulens van februari en maart 2004.

    Ik tracht onze paarden zo natuurlijk mogelijk te houden en daar hoort dus in mijn ogen, onbeperkt verschillende soorten ruwvoer bij.

    Zowel onze veulens als de andere krijgen geen krachtvoer.

    Bij ons ziet het voederschema per paard er als volgt uit.

    sochtends 6u:

    1 volle emmer bioform van Mijten en beetje maisvlokken in de winterperiode afhankelijk van het paard;

    6 bakken verspreid met 3 verschillende soorten ruwvoeder (horsedinner, hooi, kuilgras)

    savonds

    6 kg wortels of voederbiet/rode bieten afhankelijk van de grootte

    6 bakken verspreid met verschillende soorten ruwvoeder.

    Soms krijgen ze een handje CAVALOR strucomix als tussendoortje.

    Enkele keren in de maand, krijgen ze een fruitmix (bananen, appels, peren, pruimen, sharon, nectarin, kersen, druiven, ...) afhankelijk van de smaak van onze viervoeters...

    vorige 3 dagen hebben ze een "reiningskuur" gekregen dmv een kruidenmash van Mijten verdeeld over 2 beurten per dag. Veulens en men ene merrie 500 gram per voederbeurt en ons Quincy 1 kg.

    In de loopstal hebben we een zoutsteen, mineralensteen en een blok van 50 kg Horselyckx. Volgens de verpakking en de uitleg van de leverancier JOPACK, zitten hierin alle nodige bijkomende voedingsstoffen voor zowel veulens als de volwassen dieren. Ze bepalen zelf de hoeveelheid afhankelijk van hun behoefte.

    Wat me opvalt bij onze arabierveulens is dat zij geen groeischeuten hebben maar dat zij netjes gelijkmatig de hoogte in gaan. Ons Carson ( net jaarling) meet op het moment ongeveer 1.50 m.

    Na heel wat uitdokteren in het verleden, hoop ik dat ik op een goeie manier bezig ben.

    Groetjes
    haidi
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    255

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Mijn jaarling merrie was mager toen ze kwam en die heb ik toen wel aardig wat bijgevoerd. Ze kreeg tijdelijk 3 kg pavo veulenbrok per dag.
    Nu krijgt ze nog krap 1 kg, onbeperkt hooi, voordroog en lucerne met lijnzaadolie.
    Het krachtvoer ga ik nog verder minderen, ik heb niet het idee dat ze het nodig heeft. De olie gebruik ik nu als energiebron en daarvan krijgt ze 180 ml per dag. En verder dus onbeperkt ruwvoer, dat werkt vooralsnog het beste.

  10. #10
    Actief Forumlid wigchert's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    127

    Re: Krachtvoer voor jong paard

    Mijn 2 jarige merrie krijgt op dit moment ook 3 kg bix per dag (pavo).
    Ze heeft een tijdje een groei achterstand gehad en groeit nu weer als kool dus heeft ze het wel nodig.
    Ook krijgt ze een halve schep Reform kruiden muesli van Havens.

    Ze is nu nog iets aan de schrale kant maar ik ga het eerst zo proberen, anders heb je weer kans dat ze té veel krijgt.
    ...Wild SILVY West....is the BEST!!!

    <!-- w -->http://www.ankespaardenparadijs.nl<!-- w -->

    voor al uw voedingssupplementen en paarden artikelen. Nu ook Jolly speeltjes!!!

    Let ook op de aanbiedingen die elke maand vernieuwd worden!!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •