Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: [L1] rijden/grondwerk verhouding

  1. #1
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Hoi allemaal
    Ik lees regelmatig dat het heel goed is om met grondwerk voor te liggen op het rijden. Ik hoor ook vaak op het forum dat veel hier al veel verder met het grondwerk zijn, soms pas met rijden beginnen als het L2 grondwerk er goed in zit.

    Kan het niet andersom? Rijden gaat de laatste tijd zo heerlijk, zo makkelijk. Grondwerk is nog steeds een struikelblok maar ik ben nu fanatiek 2 keer per dag aan het oefenen, als de tijd het toelaat.
    Ik merk al wel vorderingen. Zo kan ik borus op een fase 1 regelmatig weten te overhalen om een stapje achteruit te gaan en met de circlinggame komt hij niet meer ongevraagd naar binnen

    Ik heb alleen al bijna de neiging om het L2 pakket te gaan kopen, zodat ik daar de rijoefeningen al van kan gaan doen.
    Parelli zei ergens dat je paard nooit respect voor je kan hebben als je erop zit wanneer je dit niet hebt als je ernaast staat. Maar misschien vind borus het rijden gewoon leuker en werkt daardoor goed mee.
    Is er iemand op het forum verder in rijden als in grondwerk??

    Groetjes
    Fitna
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #2
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    In level 1 was ik ook verder met het rijden dan dat ik was met grondwerk. Ik heb drie maanden L1 gedaan en ben toen begonnen met westernlessen. Toen heb ik L2 gekocht en besloten me alleen daar op te richten. Door de westernlessen heb ik eigenlijk veel dingen uit L2 en L1 al behandeld in de les.

    Nu heb ik al twee cursussen gedaan en ik vind het grondwerk steeds leuker worden. Als ik ga rijden doe ik dat veelal buiten, ik kom bijna niet meer in de bak om aan L2 rijden te werken ( on me...). Ik merk toch dat als het grondwerk erg goed gaat het een grote positieve invloed heeft op het rijden.

    Ik wil de vraag eigenlijk omdraaien...Vind JIJ het rijden gewoon leuker en werkt hij daardoor beter mee?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  3. #3
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Ik vind het rijden leuker omdat dit beter gaat als het grondwerk iets wat goed gaat, is altijd leuk. Gisteren ging het grondwerk wel goed, dan is het ook leuk. Alleen gebeurt dat niet zo vaak of soms gaat het goed en dan 'verpest' ik dat gevoel weer door te veel te willen, en iets nieuws te introduceren. Dat lukt dan niet, en dat gaan de dingen die daarvoor goed gingen ook niet meer.

    Natuurlijk kan het heel goed aan mij liggen! Dat ik met meer enthousiastme erop stap en niet telleurgesteld of geirriteerd raak wanneer het een keertje minder goed gaat. Dat slaat dan gelijk over op je paard natuurlijk.

    Maar als ik denk dat de meesten die voor parelli ook al normal reden, minder moeite zullen hebben met het rijden als het grondwerk. Dat is totaal iets nieuw he
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  4. #4
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Maar als ik denk dat de meesten die voor parelli ook al normal reden, minder moeite zullen hebben met het rijden als het grondwerk. Dat is totaal iets nieuw he
    Hahaha, tenzij je een 2,5 jarig paardje hebt gekocht en al die tijd niet kon rijden
    Toch moet ik zeggen dat ik het grondwerk nog steeds leuker vindt dan het rijden. Maar dat komt misschien omdat ik een tijd lang juist niet gereden heb en dan ben je weer wat minder enthousiast over het rijden. Nu komt dat wel weer, omdat het rijden ook goed gaat. Het ligt natuurlijk ook aan je paard. Had ik een paard gehad wat al ingereden was had ik misschien het rijden ook veel leuker gevonden. Maar grondwerk blijft een enorm goede basis
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Ik vind grondwerk ook een stuk leuker om te doen

    Het is makkelijker, gewoon ff een halster omknopen en je kunt beginnen, dus niet dat gedoe dat je eerst moet opzadelen (vaak ga ik na een boswandeling alsnog op zn rug zitten hoor, maar zonder zadel ga ik geen impulsion games doen)

    Ook moet ik eerst een eind rijden voor ik bij een geschikt oefenveldje ben, grondwerken kan meestal in de wei, of net daarbuiten op een klein grasveldje.

    En het grondwerken vind ik veel afwisselender, maar als je net met L1 begonnen bent, dan valt dat ook nog wel tegen denkik...

    Al met al rijdt ik misschien maar 1x in de week serieus
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Grondwerken vind ik meestal leuker

    Het gaat sneller (het leren), je hebt er weinig materiaal voor nodig, je kan het overal doen en het is minder gevaarlijk dan rijden

    Maar het is natuurlijk voor een groot deel een voorbereiding op het rijden!

  7. #7

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Hoi Pais. Alleen jij kan dat bepalen!!!! Als jij je veilig voelt op je paard zou ik gewoon lekker rijden. Met NH probeer je de taal van het paard te leren. Jij moet leren je meer als paard te gedragen en je paard moet leren zich juist minder als een paard te gedragen ( dus minder vlucht gedrag ). Dat komt de veiligheid voor jullie beiden ten goede. Pat's manier vindt ik heel duidelijk om dit te leren. Als je zijn programma volgt, volgens de savvy system en met een beetje hulp hier en daar komt dat wel goed. Een van de principes in NH zijn : horses teach people and people teach horses dus als jij een paard hebt waar je lekker en veilig mee kan rijden ......doen. Toch kan er een probleem ontstaan met je grond werk. In het begin moet je het grond werk nog leren en waarschijnlijk zal je paard af en toe daar niet mee eens zijn ....verzet. Dat gaat op den duur wel over als je beter wordt met je spelletjes . Een van de doelen van het grond werk is om je leiderschap te tonen en steeds te verbeteren. Het kan best voorkomen dat je paard dat gelijk geweldig vindt maar het kan ook zijn dat je paard er minder plezier in je krijgt om met jou bezig te zijn vanwege je rol verandering. Ik zou in die periode ( als je het mee maakt ) niet rijden totdat je paard je rol verandering van "slechte" leider naar betere leider weer acepteert. Probeer wel de 4 savvy's gelijkmatig te ontwikkelen. Probeer ook snel door L1 heen te komen en lekker met L2 aan de slag te gaan. Zo houd je het leuk en interessant voor jezelf en je paard. Respekt bouw je inderdaad op de grond op en je moet het proberen te behouden tijdens het rijden.
    Stay natural and iron-free.

  8. #8
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Het gaat sneller (het leren), je hebt er weinig materiaal voor nodig, je kan het overal doen en het is minder gevaarlijk dan rijden
    Maar die spanning is altijd zo leuk. Dat vond ik altijd het geweldigste van paardrijden.

    En voor het rijden heb ik het zelfde materiaal als met grondwerk. Een hackamore of halster met lead en de CS. Opzadelen vind ik ook te veel werk ja...

    Ronald bedankt voor je uitleg Misschien is het inderdaad wel verstandiger om me volledig op het grondwerk te richten nu. Eigenlijk hebben we toch het meeste al gehad. Alleen de sideways nog en de yoyo bijspijkeren, want die gaat nog wat moeizaam en traag.

    En als ik erbij nadenk, heeft borus ook niet echt respect voor me als ik erop zit. Hij verzet zich alleen minder. Zo kan ik moeizaam sturen wanneer er gevoerd wordt (trekt ie steeds naar de uitgang) en ook als er paarden in de bak zijn waar hij regelmatig mee speelt. Op zo'n moment kan ik maar moeilijk de aandacht bij mij houden.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #9
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Het gaat sneller (het leren), je hebt er weinig materiaal voor nodig, je kan het overal doen en het is minder gevaarlijk dan rijden
    Maar die spanning is altijd zo leuk. Dat vond ik altijd het geweldigste van paardrijden.
    Hahaha 'vroeger' vond ik dat ook ja, maar daar ben ik inmiddels van teruggekomen hoor! (na het breken van mn elleboog en enkel )

  10. #10
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    haha ja ik heb ook al heel wat dokter/ziekenhuis bezoekjes te danken aan de knollies, maar dat gebeurde vreemd genoeg altijd als ik ernaast stond zo brak ik 1,5 jaar geleden mn pols omdat ik een paard los wilde trekken aan een paniekhaak die ging hangen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  11. #11

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Hoi Pais, Ik moest nog even wat kwijt met betrekking tot het rijden. Als je tijdens het rijden je paard goed tot redelijk goed aan de LOSSE teugel kan rijden betekent het dat je paard je op dat moment vertrouwd en respekteert. Zodra je een "strake" teugel nodig hebt betekent dat verzet en geen respekt ( ook als je paard schrikt en je hebt een "strakke" teugel nodig om alles weer onder controle te brengen, betekent dat ook een gebrek aan vertrouwen en respekt!!!!!!!!!! ). Oplossing: geef je paard een opdracht waarbij die weer moet denken. Als je paard te veel voor je wordt , gewoon afstappen en lekker kalm wat grondwerk doen. Altijd KALM blijven.
    Stay natural and iron-free.

  12. #12
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Ik denk dat borus me op zn rug vertrouwt en respecteerd wanneer hij toevallig op dat moment niets intressanters weet te bedenken. Als ik alleen ben op de manege en ik ga rustig, kalm en doordacht met hem oefenen, dan gaat alles perfect. Wanneer er veel drukte is, ikzelf word ook regelmatig afgeleid, moet ik de teugels vaker oppakken. (edit - niet omdat hij anders aan de kletter gaat maar omdat ik dan een ander paard aanrij of in de weg loop )
    Ik heb nog geen schrik situaties met hem meegemaakt (hij faked wel af en toe, als een ander paard iets eng vind) maar ik denk dat ik op dat moment al mn teugels opgepakt heb zonder erbij na te denken. Reflex overgehouden van mn normal tijdperk
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  13. #13

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Het hangt ook erg van het paard af wat lekkerder gaat, heb ik wel gemerkt. Suus is met grondwerk echt een heel eind in level 3, maar rijden is eigenlijk vrij waardeloos met haar. Ik dacht dat dat aan mijn beroerde hulpen lag, maar Lodash is omgekeerd: die is met rijden ZO makkelijk en met grondwerk ietsie moeilijker. Dus...

    May the horse be with you!

  14. #14

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Behalve dan vanwege fysieke beperkingen zou ik toch proberen bij je paard alle 4 de savvys gelijkmatig op te bouwen. De eerste drie levels zijn voornamelijk bedoeld voor ons mensen. Ervan uitgaand dat je paard gezond is zou ik bij het paard dat niet zo lekker gaat tijdens het rijden, meer rijden. Het paard dat niet zo lekker gaat tijdens het grondwerk, meer grondwerk doen!!!!!!! Probeer er achter te komen waar het probleem ligt en werk er aan. Goed, dat is mijn mening maar ik ken je paarden niet. Vroeger hielp ik hier en daar wat mensen met Parelli en het viel mij vaak op dat een heleboel mensen die net begonnen waren met PNH amper hun L1 af hadden of ze waren al volop met stage 5 bezig van L2. Ik begrijp het wel want het is zo leuk en men wil zo snel mogelijk vorderingen maken en weer lekker rijden. De eerste 4 boekjes heb ik bijna een half jaar over gedaan maar ik heb er wel voor gezord dat ik het goed door had en vooral dat ik aan het communiceren was met mijn paard ( en vooral opletten wat mijn paard tegen mij zei ). In die periode viel voor mij het kwartje en geloof het of niet de meeste problemen verdwenen heel snel. Ik leerde aan mijzelf te werken ( en dat valt soms vies tegen ) maar als ik beter met mijn paarden wilde worden dan moest ik wel veranderen. Ik heb nou zo'n 5 jaar ervaring met PNH en weet nu dat die Parelli instructors wel degelijk gelijk hebben als ze zeggen dat je het schema in de juiste volgorde moet afwerken en alle 4 de savvys gelijkmatig op bouwen. Geduld is een schone zaak maar o zo waardevol!!!!!!
    Stay natural and iron-free.

  15. #15

    Re: [L1] rijden/grondwerk verhouding

    Helemaal mee eens. Ik probeer me ook echt wel aan de boekjes te houden. En ik heb al enorme veranderingen in mezelf doorgemaakt! Zal wel moeten Maar dat wil ik ook echt.

    Met Suus rijd ik inderdaad vooral (nu ze weer rad is). Maar omdat ze kreupel was, en ik het wel progressive en interessant wilde houden voor haar, deed ik even meer grondwerk met haar.

    Met Lodash doe ik allebei, maar wilde het rijden oppakken omdat ik dat nog zo weinig had gedaan. Omdat hij met grondwerk niet zo super is, doe ik dat altijd langer met hem voordat ik ga rijden. En zo wijst het paard je de weg... mooi he?

    May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •