Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: Sterre heeft manen eczeem :(

@Jossie Inderdaad dat lijkt mij dus ook de beste manier om dit aan te pakken. Observeren en uitproberen en de tijd zal leren wat voor Sterre het beste werkt. Ze heeft het ook nog niet in hele erge mate. Na het wassen met betadinescrub was ze al een dag van de jeuk af, maar dan kwam het de volgende dag alweer terug. Ze had een paar schuurwondjes, maar die zijn door het wassen al helemaal verdwenen.
    Ik zal de teershampo eens gaan halen om te kijken of dat langer helpt.

Chemische middelen zou altijd mijn laatste redmiddel zijn ik heb dan liever een deken en een goed regime als het daarmee onder de duim te houden is.

Het is echt BALEN, maar ja ik weet zelf hoe het is om in meer of mindere mate eczeem te hebben. Het is vooral heel naar voor mijn arme meisje. Voorlopig lijkt het allemaal te overzien dus hopen we er het beste van.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het inspuiten met insol kan zeer vervelende bijwerkingen geven. Ik zou het niet zomaar doen. Op paardnatuurlijk is er een heel topic over geweest onder de naam: verlate alergische reactie.

Lees maar eens in de bijsluiter wat de bijwerkingen zijn;
    http://diergeneesmiddelen.microsite.be/ ... NL&ID=4868

Ik heb de laatste tijd al meer negative reacties gehoord na een injectie met insol, dus ik denk dat de 3% (volgens de bijsluiter) die er last van krijgt wellicht best hoger zou kunnen zijn.
    Natuurlijk wil ik het niet onderschatten, maar ik denk dat het wel meevalt...

"Na injectie bij het paard kunnen bij 3 % van de gevaccineerde dieren lokale reacties geobserveerd worden onder de vorm van zwellingen (max. 4 cm diameter) die soms pijnlijk kunnen zijn. Systemische reacties onder de vorm van koorts, apathie of gebrek aan eetlust kunnen waargenomen worden bij 1,3 % van de gevallen. Zowel de lokale effecten als de systemische effecten zullen binnen de 5 dagen verdwijnen zonder een bijkomende behandeling. In zeldzame gevallen werden grotere pijnlijke zwellingen (+- 8 cm) opgemerkt."

Er staat niks over bijverschijnselen waarvan ze blijvende schadelijke gevolgen van kunnen ondervinden. Wat hier wordt beschreven is van tijdelijke aard. Ik heb trouwens nog niet gehoord van dit soort bijverschijnselen (oke, dierenarts zal me dat ook niet vertellen, maar ik ken ook een aantal eigenaren die uiteindelijk hiermee aan de slag zijn gegaan).

Nogmaals; voor Linde is het m.i. de minst kwade keuze. En een verdedigbare keuze die ik zeker zal blijven noemen tegen anderen die vragen hebben over zomereczeem zodat ze zelf kunnen bepalen wat hun strategie wordt
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

@Nienke:
    Voor de schuurwondjes zou ik die Bepanthen gewoon eens proberen . Het is een zalf die je kunt halen bij de drogist, ik behandel er niet alleen Kate's plekjes mee, maar ook alle schaaf- en brandwondjes die ik en mijn gezin oplopen. Wondjes genezen veel sneller en het haalt op de een of andere manier ook de jeuk en pijn uit de plek.

@Dorien:
    Ik weet dat de bijsluiter zegt dat het wegtrekt en dat het in zeldzame gevallen zwelling oplevert. Ik heb echter met een vergelijkbaar middel deze bulten gezien, de abcessen die er onderhuids bleken te zitten en nee... ik zou het niet doen. Maar ik heb gelukkig ook geen excemer die het niet redt zonder deken en teershampoo .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb trouwens mijn verhaal (http://www.bureaudn.nl/paarden/zomereczeem/) aangepast. Er staat nu o.a. een link op naar de bijsluiter van Insol. Bedankt daarvoor Trea!
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Maar ik heb gelukkig ook geen excemer die het niet redt zonder deken en teershampoo .
    Wees maar heel erg blij, je wordt er zo vreselijk verdrietig van als je je paard zo ellendig ziet
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Pfff... Nienke wat naar voor je paard.. men zegt wel dat jeuk erger is dan pijn. Belangrijk: Hield het schuren in de dagen ná de cortisonen-injectie op? Zoniet: dan is het naar alle waarschijnlijkheid géén SeMe, maar is er iets anders aan de hand. Zoja, dan lijkt het erop dat er sprake is van SeMe.

Als het echt SeMe is dan kun je niet veel anders doen dan al de beschikbare middelen uitproberen. Het vervelende is dat wat bij één paard goed werkt, bij de ander weer helemaal geen resultaat geeft, dus ik vrees dat je echt moet gaan puzzelen.

Toen Jilske nog bij haar vorige eigenaar was, hebben we het kunnen 'oplossen' met terugzetten in het voer - en mocht ze leven op gras, hooi en héél weinig krachtvoer. Het laatste jaar heeft ze per dag dan ook maar één Pavo Summerfit-koek gehad hoorde ik.

Als het in de manen kriebelt is een keer wassen met Head&Shoulders anti-roos voor gevoelige huid, ook aan te bevelen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Nogmaals; voor Linde is het m.i. de minst kwade keuze. En een verdedigbare keuze die ik zeker zal blijven noemen tegen anderen die vragen hebben over zomereczeem zodat ze zelf kunnen bepalen wat hun strategie wordt
    Ja natuurlijk. Je hebt gelijk.
    Excuses voor mijn toon.

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Excuses voor mijn toon.
    Tis al goed
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    @Nienke:
    Voor de schuurwondjes zou ik die Bepanthen gewoon eens proberen . Het is een zalf die je kunt halen bij de drogist, ik behandel er niet alleen Kate's plekjes mee, maar ook alle schaaf- en brandwondjes die ik en mijn gezin oplopen. Wondjes genezen veel sneller en het haalt op de een of andere manier ook de jeuk en pijn uit de plek.
    Zeker de moeite waard om eens uit te proberen ik zal meteen een tube halen.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Nou even een update.
    Ik heb niet het idee dat de injectie en deken helpen. Ze schuurt zich wel minder kaal nu, maar dat komt volgens mij meer door de deken die het iets beschermt. Arme meisje heeft dus nog steeds erge jeuk. De deken helpt wel goed tegen de dazen dus bijkomend voordeel.

De Benpanthen zalf heb ik geprobeerd en lijkt ook niet te verbeteren. Ik ga haar vanavond n.a.v. de tip van Marianne wassen met Head & Shoulders gevoelige huid. (eerder steeds gewassen met Betadine scrub).
    Ik wil eerst eens kijken wat dat doet en later eventueel met de teershampoo aan de gang gaan.

Ik twijfel er dus erg aan of dit bij Sterre wordt veroorzaakt door mugjes. Het zou natuurlijk ook een vorm van exceem kunnen zijn met een andere oorzaak. (inwendig)

Pfff...je wordt er best moedeloos van om je paard elke dag met jeuk te zien. (en steeds kortere manen) Moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet zo'n gevoelig paardje heb, ze lijkt er niet ongelukkig door voor zover je dat als mens kunt beoordelen. Dazen heeft ze eigenlijk ook nooit zo veel van. Staat gewoon te suffen ind e wei met 20 dazen op haar lijf.

Als ze inderdaad niet gereageerd heeft op de injectie dan is er idd vrijwel zeker geen sprake van SeMe. Na een cortisonen-injectie moet de jeuk meteen weg zijn en blijft drie, vier dagen weg.

Dus mijn tips:

1)wassen met Head & Shoulders ( goed uitspoelen!!)
    2) regelmatig of dagelijks de aangetaste plekken behandelen met appelazijn ( dikke prop watten nemen, goed doorweken en de plekken ermee deppen, opdrogen aan de lucht)
    3) en het allerbelangrijkste: geen krachtvoer geven - alleen nog maar gras en oud hooi.

Succes!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Ik ga haar vanavond n.a.v. de tip van Marianne wassen met Head & Shoulders gevoelige huid.
    Niet te vaak doen, het droogt enorm uit.
    Ik heb het ook wel toegepast bij mok en na een keer of drie wassen (uitgespreid over anderhalve week zo'n beetje) was de mok weg maar zag ik dat de omliggende huid kurkdroog werd.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ &lt;--

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Als ze inderdaad niet gereageerd heeft op de injectie dan is er idd vrijwel zeker geen sprake van SeMe. Na een cortisonen-injectie moet de jeuk meteen weg zijn en blijft drie, vier dagen weg.

Dus mijn tips:

1)wassen met Head & Shoulders ( goed uitspoelen!!)
    2) regelmatig of dagelijks de aangetaste plekken behandelen met appelazijn ( dikke prop watten nemen, goed doorweken en de plekken ermee deppen, opdrogen aan de lucht)
    3) en het allerbelangrijkste: geen krachtvoer geven - alleen nog maar gras en oud hooi.

Succes!
    Ze heeft wel iets minder geschuurd de eerste paar dagen na de injectie, maar ze schuurde nog wel, daarom had ik ook erge twijfels.

Mocht het nou in de loop van de zomer over gaan, dan ben ik er vrij zeker van dat het probleem zit in het kuilgras dat we op stal voeren. Heb hier al vele ruzies met de stalhouder over gehad en was eindelijk zo ver dat ik het niet meer hoef te voeren. (heb alleen ergens de angst dat ie na de zomer toch weer kuil gaat pushen en dan ben ik direct weg zelfs als dat betekent dat ze dan snachts op stal moet staan). Er zit namelijk schimmel in (volgens hem niet natuurlijk en zelfs na onderzoek nam ie het nog niet aan) en ik mag nu hooi gaan voeren.

Ze krijgt vrijwel geen krachtvoer alleen een handje ijslander brokjes na het werken en dat is meestal maar 2 hooguit 3x in de week. Die zal ik in ieder geval weg laten.
    Daarbij geef ik summerfit, durf eigenlijk niet zo goed aan om hiermee te stoppen, heb angst voor tekorten.

Marianne wat zou die appelazijn moeten doen dan, tegen de jeuk ofzo?

In ieder geval wederom bedankt voor het meedenken

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Welke deken gebruik je voor Sterre? Ik ken bijna geen enkel eczemer die met deken aan nog schuurt.... Heb je wel huidschrapsels laten doen om andere huidaandoeningen uit te sluiten?

Appelazijn heb ik ook wel geprobeerd bij Sjo maar dit hielp maar weinig. Nu met zijn deken kan ie gewoon op de wei en kan ik hem krachtvoer voeren als ik dat wil zonder dat ie dan jeuk krijgt.

Het is idd heel erg om je paard zo'n ontzettende jeuk te zien hebben. Ik hoop dat je snel iets vind wat helpt!
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Appelazijn neutraliseert en houdt de goede PH van de huid in stand. Kalmeert. Maar op zich doet het verder niet veel, brengt alleen wat rust in de aangedane plekken en houdt de vliegen er bij vandaan.

Had dat nou eerder gezegd van die kuil joh... echt meteen mee stoppen. Koop desnoods zelf OUD hooi. Kuil was destijds, naast krachtvoer, een grote boosdoener bij mijn eigen Fryske en later bij Jilske.(die hadden ook geen SeMe, in tegenstelling wat mijn DA beweerde. Ik eigenwijs hé, ben met voer etc. gaan experimenteren). Echt véél te rijk qua voedingsstoffen. Het handje IJslanderbrokjes kan ze makkelijk missen. Geef hooguit één Summerfit-koek per dag of stop er even mee. Tekorten ontstaan echt niet in een paar weken - neem in ieder geval even de tijd ( een week of vier) om te zien hoe het effect is.

Head & Shoulders: ja, het is niet de bedoeling (zoals Doren kennelijk deed) er iedere dag mee te wassen. Een keer in de week zou beter zijn. En neem vooral de variant voor een gevoelige huid, die droogt veel minder uit.

Bladwijzers

Forum Rechten