Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Een tijdje terug merkte ik dat Sterre aan het schuren was. Even was ik bang voor zomereczeem, maar het ging weer weg. Helaas begon ze 2 weken geleden weer te schuren en dit keer ging het niet weg. Veearts is vanmorgen geweest en heeft wat schraapsels onderzocht.
    Geen beestjes, schimmels etc te vinden en men komt dan tot de conclusie eczeem. Er balen dus.

Ze heeft een cortico injectie gekregen en ik heb meteen een pyjama voor haar gekocht, zodat het in ieder geval tot rust kan komen. Daarna zien we wel weer ze heeft het alleen bij haar manen, haar staart was niets te zien en schuurt ze ook niet, dus zo'n hele deken vind ik wat drastisch, maar deze kon ik tenminste gewoon halen hier in de buurt voor de eerste verlichting.

Iemand ervaring met de Ivanhoe halsdeken?

Die zou ik er graag dan nog bij willen hebben, zodat ik kan bepalen hoe goed ik haar inpak

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Sterre heeft manen eczeem :(

Vraag me af in hoeverre alleen een halsdeken zinvol is... de jeuk UIT zich in de manen, maar de oorzaak komt ergens anders vandaan... waarvandaan gaat een puzzel worden... sommige paarden zijn extreem gevoelig voor mugjes anderen voor voeding..weer anderen voor zonlicht (UV)... vaak een combi.. Puzzelen dus...
    Sterkte ermee...

O jee, wat ontzettend K L O T E!
    Dat het zich nu alleen uit aan de manen zegt volgens mij niks. Eczeem zit aan de binnenkant en door het hele lijf. Het uit zich nu (nog) niet aan de staart, maar ik denk écht dat dat binnen onafzienbare tijd gaat gebeuren.

Troy heeft ook de ene keer meer jeuk aan zijn staart en de andere week ineens weer aan zijn manenkam.

Jeeeee wat vind ik dit balen voor Sterre.
    Ik denk zelfs dat je haar een groot plezier doet met een deken. Troy ziet 'm ook zo graag. Als ie al eens een uurtje in de was moet en ik kom er weer mee buiten, komt ie hard aangelopen en steekt zijn hoofd vanzelf in dat ding.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Helaas, die cortisoneninjectie zal van korte duur zijn en de mogelijke bijwerkingen zijn niet te onderschatten.
    Mijn Linde heeft ook zomereczeem en ik ben van 2001 tot 2004 aan het donderjagen geweest met allerlei middeltjes, smeersels, druppels etc. Alleen de eczeemdeken heb ik nooit gebruikt, omdat Linde met een regelrechte sloper in de wei staat (en ik paardencontact heel belangrijk vind) en omdat ze verder ook een dun velletje heeft en snel smet-plekken dus ik laat nooit iets om, ook geen halster.
    Ondertussen heb ik het wel onder controle gekregen en wat ik daar precies voor heb gedaan staat hier http://www.bureaudn.nl/paarden/zomereczeem/ te lezen.
    Veel succes ermee.

[size=99px][edit: spelfout verwijderd][/size]
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Dat is wel naar zeg, maar vooral naar voor je paard.

Voor verlichting zou je zijn manen/staart ook met steriel water en verdund alpenmelk kunnen wassen.
    Mijn vroegere verzorgjford had ernstige last van zomereczeem ik ben hiermee gaan wassen 1 maal per week en er kwamen langzaam weer haren.
    Eczema balm kan ook helpen wel kunnen ze hier resistent voor worden.

Sterkte ermee.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Ik heb hem net even aangepast (schema erbij gezet).
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2006

ik weet niet of je bokt ook wel eens bezoekt, maar daar loopt een heel groot topic over zomereczeem... zitten veel mensen met ervaringen... er zijn ook bepaalde dingen die je in de voeding kunt veranderen waardoor het jeuk stopt bij voorbeeld... de eczeem komt van binnenuit. eigenlijk moet je proberen te zoeken waarom je paard niet tegen die muggenprikjes kan en een ander paard wel. waarom ze niet tegen dat stofje kunnen. vaak ligt dat bij voeding, lever, of medicatie...

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... start=3675
    think natural, be natural...A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care. Stal Loos

Aangemeld
    Jul 2005

Op het gevaar af dat ik als doemdenker overkom...

Ik ken niemand, echt helemaal niemand, die zijn/haar paard van binnenuit van de eczeem heeft kunnen afhelpen (voedingaanpassing, groene-leem-kuren of wat dan ook).
    De enige paarden die ik ken waarbij een (redelijk) succes geboekt is zijn de paarden die een deken dragen of uiteindelijk op de Insol werden gezet.

Ja, Insol is chemisch, maar is het daarmee zo slecht? Het is een overweging die je moet maken. Kan je paard met een deken lopen dan zou ik daarvoor kiezen, is het niet zo; dan maar Insol. De alternatieven; maandenlang laten vergaan van de jeuk of opstallen, zijn voor mij onacceptabel.

Nogmaals succes met je strijd, want dat is het...
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik ken ook niemand die zijn paard 'van binnen uit' genezen heeft.. ken wel iemand die met een strak voedings-, weide- èn dekenregime de jeuk tot een minimum weet te beperken...
    Het lijkt mij zowiezo raadzaam om zo breed mogelijk te kijken.. veel te gaan lezen en zorgen dat je contact krijgt met ervaringsdeskundigen... mocht je daar aan toe zijn, Kiara hier.. (is ook Kiara op bokt) is Paula, oud stalgenootje van mij, met helaals véél ervaring! Je kan haar altijd pb-en (best via bokt!)
    Al met al is de situatie natuurlijk goed K U T (kortom uitermate teleurstellend...) Héél veel sterkte...

Het inspuiten met insol kan zeer vervelende bijwerkingen geven. Ik zou het niet zomaar doen. Op paardnatuurlijk is er een heel topic over geweest onder de naam: verlate alergische reactie.

Lees maar eens in de bijsluiter wat de bijwerkingen zijn;
    http://diergeneesmiddelen.microsite.be/ ... NL&ID=4868

Ik heb de laatste tijd al meer negative reacties gehoord na een injectie met insol, dus ik denk dat de 3% (volgens de bijsluiter) die er last van krijgt wellicht best hoger zou kunnen zijn.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Bedankt voor het medeleven en de goede tips. Uiteraard had ik me bij de eerste signalen van jeuk enige tijd terug al ingelezen op het onderwerp.

Groene leem inwendig durf ik niet aan ivm chip, maar heb haar 2 maanden geleden wel Drainage Compositum gegeven van de groene os. Ik heb Sterre nu bijna 2 jaar en heeft naast haar wormen kuren en inentingen geen nare dingen binnen gekregen. Voor die tijd trouwens ook niet, behalve voor de behandeling van een enorme beenwond een jaar voor ik haar kreeg. Krachtvoer krijgt ze vrijwel niet, alleen hooi/kuil 2e snede (nu gras, maar geen vette wei) en summerfit voor de aanvulling van vitaminen.

Het kleine beetje muesli van hartog dat ze nu krijgt als ze gewerkt heeft wil ik gaan vervangen door StHippolyt, dat nu eindelijk te koop is hier in de buurt. Ze is verder ook kerngezond concludeerde de veearts en ze glanst als een spiegeltje.

De injectie had ik liever ook niet laten geven, maar ik hoop dat het net even de verlichting geeft dat de huid kan genezen.
    Het advies van de veearts was om dat elk jaar voordat het begint te geven, wat ik dus absoluut niet van plan ben.
    Het andere advies was om ze vanaf 4 uur 's middags op stal te zetten.
    Uitgelegd dat ik dat geen optie vond, omdat ze er in de paddock ook last van heeft en ik haar niet in een box opsluit als ik de mogelijkheid heb haar vrij te laten lopen. (de boxdeuren sluiten niet eens normaal..hihi).

Ik weet nu in ieder geval dat het niet iets is, dat ik zou kunnen bestrijden en daarvoor wilde ik de arts erbij hebben. Ik hoop dat dit nu even wat verlichting geeft het is toch weer afwachten helaas.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O ja ze had geen probleem met het opdoen van de deken en ze kon er ook nog prima een spurtje mee trekken om een van de anderen in de wei op zijn plek te zetten.

Echt slopen zullen ze hem niet, want Sterre is de meest dominate dame in de wei en tolereert dat niet
    Door het kroelen zal ie tzt wel een keer stuk gaan, maar dat neem ik als het helpt maar voor lief.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Gos Nienke... wat naar voor Sterre!!!

Ook ik heb een dame met exceem-achtige klachten, maar... goed onder controle te houden!!! Ook ik merkte een aantal weken geleden dat Kate weer jeuk begon te krijgen, maar gezien het weer wilde ik haar nog niet de deken op doen. Wel heb ik het scherp in de gaten gehouden en de plek waar het zich uit bij Kate (navel en staartwortel) beide flinke gewassen met teershampoo. De navel smeer ik daarna in met een dikke laag Bepanthen-zalf tegen het hard worden van de korsten.

Het weer sloeg om en het leed was geleden, tot drie dagen geleden... weer zag ik Kate slaan naar alles wat leek op vliegend gespuis, op haar staart stond al een klein plukje recht overeind én ik zag dat ze geïrriteerde huid had rond haar navel. Ik heb haar de deken aangetrokken en ze ging eindelijk rustig zonder continue stampen en slaan eten.

Kortom, ik hanteer een regime van goed observeren op de eerste signalen, direct wassen met teershampoo tegen de jeuk, open plekjes dik insmeren met Bepanthen-zalf tegen de jeuk van indrogende korsten en de deken op. Verder hou ik rekening met het voer, veel ruwvoer en Vital als basis. Liefst zo arm mogelijk wat eiwitten en suikers betreft, aangezien eiwitten toch al bekend staan om hun aandeel in allergische reacties. De suikers heb ik liefst zo min mogelijk omdat een overmaat de darmwerking kan verstoren met alle gevolgen van dien. Oja, als Kate echt veel jeuk heeft of supergeïrriteerd is door vliegend gespuis, dan maai ik wat brandnetels . Die eet ze namelijk heel erg graag om de en of andere reden als ze zich zo voelt! Zo komt Kate prima door de zomer!
    En die deken, ach... Kate komt hem evenals Troy halen hoor, dus zo erg zal ze hem niet vinden .

Insol zou ik nu ik de bijsluiter heb gelezen niet geven aan Sterre en wel om 2 redenen, de eerste is inderdaad het risico op abcesvorming (en van daaruit een risico op een ingekapseld abces). De tweede is omdat Insol blijkbaar iets doet ter behandeling van schimmels en gezien het feit dat Sterre's krabsels onderzocht zijn en het geen schimmel was, mijns inziens het risico niet waard.

Ik heb overigens een hele deken, mede ondat Kate met name last heeft van jeuk rond haar navel en staart. De mensen die ik ken met een excemer hebben ooit wel eens een halsdeken uitgeprobeerd, maar zijn niet echt tevreden. Nu heb ik een Pagony Excema, beresterk (haflingerproof ), maar synthetisch en warm. Ik spaar nu voor een andere deken die meer katoenachtig is van stof, waarschijnlijk wordt dat dan toch een dure Boett...
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

... summerfit wordt genoemd als mogelijke 'trigger' bij mok.. de moeite waard om een tijdje weg te laten en te kijken of het enige verbetering geeft...

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    ... summerfit wordt genoemd als mogelijke 'trigger' bij mok.. de moeite waard om een tijdje weg te laten en te kijken of het enige verbetering geeft...
    Ok dat zou ik natuurlijk ook nog kunnen proberen, maar wat is er dan voor alternatief zodat ze toch naast vrijwel alleen ruwvoer alle vitamines binnen krijgt?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten