Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re: Sterre heeft manen eczeem :( ** Update pag2 **

Kuil?!?!

Ojee, dan denk ik dat Sterre zeer heftig reageert op een overmaat aan iets in de kuil. Hoogstwaarschijnlijk eiwitten, maar er zijn legio stoffen in kuil waar allergisch op gereageerd kan worden. Het vervelende is dat dit proces vaak iets in de darmen ontregelt en daardoor ontstaat de een of andere uitingsvorm. Bij sommige paarden is dat mok bij anderen zoals Sterre jeuk. Het bizarre is dat je een mogelijke overgevoeligheid vaak ziet als de zon wat intenser schijnt, vandaar dat je het zou kunnen verwarren met SeMe.

Het kan alleen wel even duren voordat de stoffen waar ze blijkbaar zo heftig op reageert uit haar systeem zijn, misschien dat een ontgiftingskuurtje wat is voor haar (als je dat al niet geprobeerd hebt ). Wat ook nog een optie zou kunnen zijn, is een homeopathisch middel tegen zonne-allergie bij mensen. Dit neemt niet de oorzaak weg, maar in sommige gevallen wel de jeuk.

Beterschap hoor!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb de equitheme exceemdeken (die kon ik terplekke hier halen in de ruitershop).
    http://ruitersport-levade.nl/index.php? ... ens&id=105
    Zoals in mijn eerste post te lezen is heeft de DA idd een schraapsel genomen en niets gevonden.

Doordat ze met deken en al schuurt wordt ik net als jij eigenwijs Marianne en wil niet aannemen dat het SeMe is.

Ons kuil is 2e snede en als we een goede baal hebben is het ook heel fijn kuil, maar in de helft van de balen zit schimmel. Volgens de SH dus niet, maar ik heb het laten onderzoeken en zelfs dat neemt ie niet aan.
    Inmiddels ben ik erachter dat ik beter met hem kan praten als ik ze niet de "slechte balen" noem, maar "de balen waar Sterre niet tegen kan". Ik heb de hele winter namelijk ook met diarree klachten gezeten. 1000x geklaagd en uiteindelijk gewoon gezegd als er geen alternatief mogelijk is haal ik Sterre en Vival hier weg. Dit mondde uit in een heftige ruzie. Hierop heb ik een uitgebreidde brief geschreven waarna een gesprek volgde.

Toen ik er kwam kijken destijds heb ik ook gevraagd of je vrij was te voeren wat je wilde. Dat was zo mits je het op schreef. In de praktijk bleek je ruzie te krijgen als je geen kuil wil voeren. lekker dan!
    Hij wilde niet dat ik eigen hooi koop, ik mocht het niet opslaan (zelfs niet tegen betaling) en kan het in mijn appartement in het centrum van Haarlem niet kwijt. Hij zegt niet voldoende hooi van zijn land te halen dus dat is vlgs hem het probleem. Nu hebben we de afspraak gemaakt dat ik die slechte kuil balen niet hoef te voeren en dan mag ik hooi geven. Als ie niet voldoende hooi heeft mag ik het zelf kopen.

Inmiddels staan ze sinds begin mei op het land en krijgen ze dus geen hooi of kuil. Toch is het schuren veel erger geworden in de afgelopen anderhalve maand. Sinds vandaag heb ik sterk het gevoel dat het idd door het kuil komt en er nu pas uitkomt. Ze heeft namelijk voor het eerst sinds ik haar heb ook mok (droog) terwijl de omstandigheden in de wei daar helemaal niet naar zijn. Het is morgen koopavond dus ga na mijn werk even naar van der pigge om drainage compositum te halen. Ik had ook al gedacht aan een groene leemkuur inwendig, maar dat kan weer niet met een chip.

Vandaag heb ik de manen goed gewassen met Head & Shoulders. Heel goed uitgespoeld en vervolgens de ene helft behandeld met tea tree zalf en de andere helft met een jeuk spray van Silverlinde.
    Toch handig veel "semi traditionals" op een stal, een van hen heeft 3 paarden en een MEGA kast vol met potjes van gif tot homeopatie. Nu kan ik een beetje testen wat werkt, supertof

Jeeee wat een ellende en een gedoe.
    Heel veel succes hoor. ik hoop dat het de kuil is, da's altijd beter dan echte seme.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Head & Shoulders: ja, het is niet de bedoeling (zoals Doren kennelijk deed) er iedere dag mee te wassen. Een keer in de week zou beter zijn. En neem vooral de variant voor een gevoelige huid, die droogt veel minder uit.
    Ik quote mezelf even:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    na een keer of drie wassen (uitgespreid over anderhalve week zo'n beetje)
    Ik deed het, vanwege de ernstige mok aan die ene voet, dus om de paar dagen. En ik gebruikte juist de ouderwetse variant, de original. Daarvan wordt gezegd dat hij helpt, alle moderne varianten zouden minder sterke uitdrogende eigenschappen hebben. De eigenschappen die voor mok juist zo nodig zijn
    Ik heb nog nooit gehoord van H&S voor zomereczeem, maar alles het is het proberen waard...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Ik had ook al gedacht aan een groene leemkuur inwendig, maar dat kan weer niet met een chip.
    Hoe oud is die chip? Als het een redelijk recente is kun je rustig een leemkuur geven. Als het een oude is > 4 a 5 jaar dan wordt het inderdaad afgeraden.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Heee! Weet precies hoe naar je je kan voelen in zo'n situatie, zit er zelf ook in en vraag me ook af of het SeMe is of dat het door de voeding komt.

Ik heb zelf een smeersel gemaakt met mijn olieset van de silverlinde, kan wel zeggen dat dat redelijk goed werkt. Niet afdoende, maar ik heb denk ik nog niet de juiste samenstelling gevonden.
    Fenna is heel gevoelig op haar huid, als er iets is in haar lichaam dan uit het zich via de huid. Vandaar dat ik niet weet of eht SeMe is, ze is namelijk elk voorjaar dikker dan goed voor haar is dus daar kan het ook mee te maken hebben.
    Als ik iets gevonden heb meld ik het hier wel, alhoewel is best tevreden ben met mijn olietjes hoor.

Ik blijf hier wel even meelezen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Ik had ook al gedacht aan een groene leemkuur inwendig, maar dat kan weer niet met een chip.
    Hoe oud is die chip? Als het een redelijk recente is kun je rustig een leemkuur geven. Als het een oude is > 4 a 5 jaar dan wordt het inderdaad afgeraden.
    Ze is nu bijna 4 dus de chip heeft ze nu ruim 3 jaar. Ik vind drainage cmpositum een veiliger idee denk ik.

Aangemeld
    Jul 2005

Je kunt de Silverlinde bellen, die weten het heel precies. Maar ik begrijp je twijfels volkomen...
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Sinds ze op de wei staat (begin mei) is de jeuk erger geworden en ook heeft ze mok ontwikkeld. Nu denk ik pas echt aan een reactie op iets in het voer van afgelopen winter . Vaak zijn de klachten in de winter diarree en krijg je naarmate de zonkracht toeneemt andere klachten zoals jeuk. Kortom, Sterre is aan het ontgiften van iets in haar systeem en die drainage-compositum kan haar daar vast bij helpen.

Hou de deken wel op, dat ding houdt iets UV-straling tegen en dat zorgt toch voor ietsje minder jeuk. Vraag ook even of het weiland bemest is en waarmee, wellicht kan ik daar nog iets mee wat betreft gehaltes aan eiwitten.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Sinds ze op de wei staat (begin mei) is de jeuk erger geworden en ook heeft ze mok ontwikkeld. Nu denk ik pas echt aan een reactie op iets in het voer van afgelopen winter . Vaak zijn de klachten in de winter diarree en krijg je naarmate de zonkracht toeneemt andere klachten zoals jeuk. Kortom, Sterre is aan het ontgiften van iets in haar systeem en die drainage-compositum kan haar daar vast bij helpen.

Hou de deken wel op, dat ding houdt iets UV-straling tegen en dat zorgt toch voor ietsje minder jeuk. Vraag ook even of het weiland bemest is en waarmee, wellicht kan ik daar nog iets mee wat betreft gehaltes aan eiwitten.
    Ik hou de deken inderdaad nog op. Geloof dat ie 60 procent UV tegen houdt en zorgt er in ieder geval voor dat als ze schuurt alleen de manen stuk gaan en niet de huid. Hierdoor begint er ook alweer haar te groeien op de kale plekjes. Ze kan er ook alles mee doen van een sprintje tot rollen en hij blijft goed zitten. Hij gaat over het hoofd aan en uit. Die schat van mij trekt hem zelf uit. Ik haal de deken eraf, blijft hangen bij haar hoofd. Dan doet ze zelf 2 stappen achteruit om haar hoofd eruit te trekken. Vervolgens stapt ze zelf weer 2 stappen terug naar voren.

Onze SH doet in pricipe niet aan weide onderhoudt anders dan de mest slepen. Dit houdt in dat we geen vette weides hebben gelukkig en er groeien verschillende kruiden.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

O ja de summerfit zal ik ook mee stoppen tijdelijk.
    Ze krijgt eigenlijk hooguit een halve koek. Soms een dag niet en heeeeel af en toe een hele koek. Nooit meer dan een hele in ieder geval.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten