Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Hoe voer veranderen?

  1. #1
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Hoe voer veranderen?

    Myra krijgt op dit moment twee keer per dag Equiral Qi (0,5 kilo). Ik wil haar alleen gaan voeren als ze heeft gewerkt. Hoe moet ik dat aanpakken? De andere paarden in haar kudde worden ook zo gevoerd en die zien er heel goed uit. Dat zijn meer koudbloed types en Myra is een kwpn, maakt dat wat uit?
    Ze krijgt goed hooi, heeft ze dan toch elke dag krachtvoer nodig? Ik heb het topic gelezen over wat jullie voeren, dat loopt nogal uiteen. Is dat vooral afhankelijk van de hoeveelheid training of van het ras?
    Ik doe licht werk met haar, op dit moment bijna niets, maar ik ga in het bos rijden.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  2. #2
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: Hoe voer veranderen?

    Als een paard matige arbeid verricht(en geen drachtige/zogende merrie of veulen is), dan moet alleen (onbeperkt) hooi en een liksteen genoeg zijn. Alleen als je bijv. lange buitenritten rijdt, kan je wel wat biks geven voor de verloren graastijd.

  3. #3
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Hoe voer veranderen?

    Hoi
    Volgens mij kun je het beter langzaam afbouwen. Als je paard ineens op een dieet wordt gezet. Dan is dat niet goed.
    Succes
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  4. #4
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe voer veranderen?

    Nee, precies. Ze is nu gewend aan een kilo krachtvoer per dag. Nu krijgt ze ongeveer drie vierde, dan wil ik naar het alleen voeren als ze heeft gewerkt toe.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  5. #5
    Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    228

    Re: Hoe voer veranderen?

    Lijkt me voor haar nogal frusterend als de andere paardjes gevoerd worden en zij niets krijgt? Kan je niet beter die twee keer de helft geven van wat ze nu krijgt.

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe voer veranderen?

    Waarom eigenlijk alleen voeren als ze gewerkt heeft?

    We hebben eergister een lezing gehad over paardengezondheid en daarin kwam o.a. ter sprake dat bepaalde elementen in de voeding vrij essentieel zijn voor een goed afweermechanisme. En ik betwijfel of die allemaal te vinden zijn in 'goed hooi'.

    Of ga je ursonne voeren naast het hooi wat ze krijgt?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe voer veranderen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door allegro
    Lijkt me voor haar nogal frusterend als de andere paardjes gevoerd worden en zij niets krijgt? Kan je niet beter die twee keer de helft geven van wat ze nu krijgt.
    Nou ze krijgt nu als enige twee keer krachtvoer. Die andere paardjes worden alleen gevoerd als ze hebben gereden enzo.
    Ik heb alleen eens gevraagd en ze krijgt niet onbeperkt hooi. Nu heb ik toch maar besloten om in ieder geval de komende tijd gewoon twee keer per dag een halve kilo te blijven geven.

    Wat voeren jullie eigenlijk? Ik las op pn dat die van hun alleen hooi krijgen en na het rijden een handje brok. Wat vinden jullie daarvan dan? Ik vindt het maar lastig om de beste keuze te maken. De maag van een paard is er niet op gemaakt om in een keer een halve kilo voer te eten, maar ze moet wel genoeg binnenkrijgen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe voer veranderen?

    Tsja, ik weet niet hoe de PN paarden er nu uit zien. maar ik vind ze niet altijd in super conditie ofzo. Hebben zelfs vorig jaar luizen gehad (komt enkel voor bij paarden met verminderde weerstand...)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Hoe voer veranderen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door allegro
    Lijkt me voor haar nogal frusterend als de andere paardjes gevoerd worden en zij niets krijgt? Kan je niet beter die twee keer de helft geven van wat ze nu krijgt.
    Nou ze krijgt nu als enige twee keer krachtvoer. Die andere paardjes worden alleen gevoerd als ze hebben gereden enzo.
    Ik heb alleen eens gevraagd en ze krijgt niet onbeperkt hooi. Nu heb ik toch maar besloten om in ieder geval de komende tijd gewoon twee keer per dag een halve kilo te blijven geven.

    Wat voeren jullie eigenlijk? Ik las op pn dat die van hun alleen hooi krijgen en na het rijden een handje brok. Wat vinden jullie daarvan dan? Ik vindt het maar lastig om de beste keuze te maken. De maag van een paard is er niet op gemaakt om in een keer een halve kilo voer te eten, maar ze moet wel genoeg binnenkrijgen.
    Hoi
    Als ze geen onbeperkt hooi krijgen dan zou ikzelf nog wel bijvoeren. Die koudbloedige pony's die hebben zowiezo altijd al minder nodig dan een warmbloedpaard. Misschien als je toch nog het idee hebt dat ze teveel krijgt dan kun je misschien naar een kwart gaan, maar een halve kilo moet prima zijn. Qua gezondheid kan bix volgens mij ook helemaal geen kwaad.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  10. #10
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe voer veranderen?

    Ja, dat klinkt niet ideaal van die paarden bij pn. Ik hou het toch maar even bij wat ik nu geef denk ik. Ze is zelfs wat aan de schrale kant aan het worden. Geeft een van jullie maismeel en wat vinden jullie van de werking daarvan. Ze doet op het moment gewoon weinig, maar ze moet wel ietsjes dikker worden. Is maismeel dan een goede aanvulling? Bix kan natuurlijk ook, maar in equiral zit wel veel. Zijn er specifieke dingen in bix die een paard nodig hebt die niet in muesli zitten?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •