Vandaag hebben we na veel wikken en wegen geprobeert om de Fjölnir zijn halsdeken om te doen in de wei. Hij vond het zelf prima en na even wandelen ben ik met hem naar de wei gegaan.
Maar dat ging helemaal mis. Het leek alsof ze hem niet meer herkenden en begonnen met de héle kudde tegelijk achter hem aan te rennen. Na een tijdje werd het weer rustig en toen had hij een paar aanvarinkjes, maar als hij in de uiterste hoek van de wei bleef (sielug!) lieten ze hem met rust.
We hebben daar gewoon een hele tijd gezeten met campingstoeltjes en het bleef een beetje zo gaan. Maar toen we weggingen wilden we de deken toch niet omlaten snachts en ging mijn moeder naar hem toe. Nou toen begon het pas écht. De hele kudde achter hem aan, insluiten in hoeken, vlak langs de draad jagen, doorbijten in zijn kont (helemáál sielug!!), ze lieten hem niet meer met rust.
Ik bleef wel in de wei, maar kon natuurlijk niks doen. Tot de kudde naar de achterste wei ging en Fjölnir voorin bleef. Toen heb ik snel de draad tussen de twee weides gesloten en ben daar even blijven staan om te zorgen dat ze er niet doorheen zouden gaan. Toen ze dat twee keer hadden geprobeert en rustig achterin bleven kon ik Fjölnir pas gaan halen. Arm paardje! Helemaal gestresst natuurlijk, geen idee waarom ze zo raar deden waarschijnlijk.
Toen hebben we hem meegenomen en de deken afgehaald. Vervolgens eerst in beeld van de wei gaan staan. Langzaam dichterbij en ten slotte weer met hem de wei in (toen de andere paarden rustig weer aan het grazen waren). Alles was weer gewoon normaal. Iedereen liet hem met rust, zijn vriendjes kwamen kroelen, zijn vriend die een paar treden hoger staat dreef hem rustig een beetje door de wei. Echt alsof ze hem nu wel herkenden.
Ik vindt dat echt vaag, heb altijd gedacht dat paarden elkaar herkennen aan geur en hinnik enzo. Nou ze hebben hem zelf gepróeft, maar ze bleven hem behandelen als iets dat niet in de wei hoort te zijn.
Ik kan me voorstellen dat hij zo opgejaagd werd, omdat hÃ*j wist dat hij een bepaalde status heeft in de kudde en zich daarnaar gedroeg, maar de andere paarden hem zagen als nieuwkomer die heel raar gedrag vertoonde.
Maar zo dom zullen ze toch niet zijn hoop ik
En nu dus het probleem dat hij met deken niet meer voor zichzelf wordt aangezien. What to do? (mijn idee is; op marktplaats met dat ding! bedenk de wanhopige gezichtsuitdrukking er maar even bij)
Bladwijzers