Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: nieuw paard op de wei, probleem.

Re: nieuw paard op de wei, probleem.

Na die 6 weken krijgt hij een heel mooi lang leven bij jou....
    Heeeel lang.
    Vele vele malen 6 weken....

Food for thought?

May the horse be with you!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik dacht ook... 6 weken.. op een fijne rustige paardentoekomst.....

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Over 6 weken komen we precies terug uit Duitsland. Dat zou dus mooi uitkomen wanneer Damat dan op de wei komt. Als hij er al eerder is, moet je die week ook weer wat regelen voor hem.

Misschien kun je Shanna tijdelijk ergens anders zetten, als Lady weg is? Of kun je vragen of Lady kan blijven tot begin juni?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Lady blijven dat zit er niet in. De eigenaars halen lady liever gisteren weg dan vandaag. Nietvanwege mij maar vanwege de bak, stal en zo :s ....

Het is een beetje lastiger allemaal, nu shanna hoefbevangen is of op het randje zit van.
    Je kunt hier overal je paard kwijt, maar een weiland zonder gras is nauwelijks te vinden. Ik ga mn contactpersoon eens mailen of hij Damat niet 6 weken kan houden. Hij heeft zelf ook en hengst dus zijn wei en stal zijn hengstbestendig.

Ik zou ook wachten tot de 6 weken om zijn.
    Niet alleen voor Damat, maar zeker ook voor Shanna. Het brengt absoluut veel onrust met zich mee.. het haantjes en hennetjes-gedrag. Onderschat vooral de merrie niet. Deze kan nét zo gefrustreerd worden als de "hengst".

Daarbij vergeleken zijn 6 weken verveling voor Shanna absoluute hemel op aarde

En Damat.. die staat nou al zolang op stal.. die 6 weekjes overleeft ie nog wel

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Jammer dat je niet dichterbij woont anders had je Sterre en Vival wel even mogen lenen als grasmaaiers en voor het gezelschap. Is alleen niet zo praktisch met deze afstanden.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Even iets héél anders om te overwegen...
    Ik zou Shanna per direct van het gras afhalen gezien haar overgewicht én lichte bevangenheid! Het gras wat nu groeit zit boordevol suikers, Shanna vervet hierdoor in noodtempo en haar darmen maken dan nog steeds continue stoffen aan waardoor de hoefbevangenheid is ontstaan. Helaas heb ik veel te veel ervaring met deze kwaal en zeker in combinatie met overgewicht. Van het gras af en op zand, oud hooi voeren is de enige remedie om te voorkomen dat een paard straks nooit meer op gras kan zonder ziek te worden.

Dus... mijn oplossing zou er heel anders uitzien . Shanna van de wei af, wei in 2 stukken (1/3 en 2/3) verdelen. Het grootste stuk maaien en oogsten, het kleinere stuk flink laten groeien, totdat het gras in bloei staat. Als het bloeit (liefst niet eerder ivm suikers) paarden erin op een klein stukje. Iedere dag geef je dan een stukje toe, tot ze aan het gemaaide toekomen. Dan ga je van het gemaaide gedeelte steeds een strookje bij geven, maar zorg ervoor dat ze nooit op gemilimeterd gras staan!

Wellicht dat Shanna tot die tijd in de bak kan staan met voldoende oud hooi? Ze valt dan in ieder geval geleidelijk af, zodat ze dat risico alvast kwijt is en de rest van de zomer in ieder geval deels op gewoon gras kan staan. Damat overleeft die laatste 6 weken op stal wel, ik besef dat ideaal anders is, maar mijn grootste zorg zou nu Shanna en het gras nu wezen. Als ik heel eerlijk ben . Misschien toch iets om mee te nemen in je overweging?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Dank voor je bezorgdheid, maar shanna staat al een weekje niet meer op gras hoor
    Ik had 1 klein stukje kapotgelopen land wat ik heb afgezet. Ze krijgt er nu elke dag 0,5m2 gras bij omdat ik de paddock elke dag 10cm dieper maak. En verder krijgt ze alleen maar 2 plakken hooi en water en een halve koek. Ze is al aardig afgevallen gelukkig en is erg happy weer.
    Ik had dus voor shanna, bij mn eerste plan, dat stukje zand (nu modder) gereserveerd, en voor Damat een stukje schraal gras.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Misschien even off-topic, maar Jossie zitten er minder suikers in gras wat tot bloei is gekomen? En als je het na de bloei maait?

De paarden bij ons gaa binnenkort in de wei, een stuk land wat flink hoog gras has en nu gemaaid is. Of is het beter ze op een ander stuk te zetten wat niet gemaaid is en hopelijk snel tot bloei komt?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Gelukkig Sandra! Ik kon me al haast niet voorstellen dat je haar nog op een wei had lopen, maar ik waarschuw liever een keer teveel als een keer te weinig .

@Evenaar:
    Gras wil maar een ding, zich verspreiden en dus voortplanten. Om dat te doen wil het groeien, zodat het kan gaan bloeien. Zodra het bloeit, stuurt het geen suikers (fructaan) meer naar de groeipunten (hoogste punt van de grasspriet), maar gaat het gewas in ruste. Dus ja, in bloeiend gewas zitten minder suikers als in niet-bloeiend gras. Wat ook betekent dat het als je maait na of tijdens de bloei dat er minder suikers in je gemaaide produkt zit.

Vandaar dat een koeienboer altijd zal maaien vóór de bloei, vanwege de hogere voedingswaarde, terwijl dit voor paarden juist niet gewenst is. Zolang gras niet bloeit, zal het groeien en dat is natuurlijk wel zo prettig als je opbrengst moet halen van je land . Zodra je bloeiend gewas maait, begint de cyclus weer van voren af aan en dus zitten de groeipunten van het gras weer boordevol suikers. Vandaar dat kaalgevreten weitjes of pas gemaaide weilanden voor paarden met een gevoeligheid voor suikers (o.a. uitend in hoefbevangenheid) funest zijn. Niet gevoelige paarden (wat hoefbevangeheid betreft) kunnen echter zeer goed een koliek oplopen, aangezien die suikers de darmflora kunnen ontregelen bij inname van grote hoeveelheden. Indirect is dat ook de oorzaak van hoefbevangenheid trouwens .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Maar dan heb ik dus een dilemma, want aan de ene kant wil ik niet dat shanna teveel eet en dik wordt: dus op een stukje met kort gras. Aan de andere kant is kort gras juist weer gevaarlijk voor hoefbevangenheid en moet ze, als ze op gras staat, op hoog gras. Maar dan wordt ze weer dik...

Marco Krul zei een maandje geleden nog dat Shanna niet gevoelig kon zijn voor hoefbevangenheid omdat ze anders allang bevangen was geweest. De bevangenheid komt door een combinatie van dikheid en inenten/ontwormen. En niet direct door teveel suikers, denk ik dan. In hoeverre is dan niet juist verstandig om Shanna op een gemaaid stuk te zetten, om te voorkomen dat ze dik wordt?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Marco Krul zei een maandje geleden nog dat Shanna niet gevoelig kon zijn voor hoefbevangenheid omdat ze anders allang bevangen was geweest.
    Dan heeft Marco nu ook weer iets geleerd, lijkt me.

Verder weet ik het ook niet hoor.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Logisch ja, en toch ook niet.... Het gaat een soort tegen je systeem in om een paard op lang gras te zetten. Maar wat je zegt is waar denk ik, paarden in een groot natuurgebied (met veel ongemaaid gras) zijn minder snel te dik dan onze paardjes die een paar uurtjes oip een koeienweide staan...

Dankjewel Jossie!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Kleine update.
    Shanna is weer bijna de oude. Ze loopt als een trein, is weer helemaal speels en gisteren vlogen de klodders zand mij om de oren.
    Dat is dan ook mede de reden dat ik denk dat shanna niet zozeer hoefbevangen was/is maar dat ze vorige week een lichte tetanis reactie had waardoor ze zo stijf en sloom was. Niet erg verwonderlijk als je net een klein beetje van dat goedje in d'r bloed hebt gespoten.

Ik heb haar woensdag weer op een klein stukje gras gezet (helft zand, helft kaal gras) en ze krijgt nu elke dag een nieuwe grasstrook erbij. Ik vond de paddock voor haar veel te klein, hierdoor werd ze behoorlijk stijf en stond gek te worden van energie. Als ik haar eruit liet dan vloog ze eerst 10 rondjes in galop rond voor ze enigszins benaderbaar werd. Gisteren was ze weer aardig zichzelf.

Wel hou ik haar natuurlijk in de gaten, en dan vooral haar vetkwabjes want zitten hier en daar nog wel.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Beetje laat, maar misschien is het een idee om de paardjes gedroogd gras of grasbrok te voeren? (zijn allebei te koop bij Hartog Paardenvoeders). Dan heb je het een beetje meer zelf in de hand en kun je het rantsoen rustig opbouwen...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten