Het ziet ernaar uit dat Damat bij mij komt. Hiervoor moet ik alleen wel wat maatregelen nemen.
Ik wil graag jullie advies hierbij.
Even een situatieschets:
3ha verdeel in 3 vakken van ongeveer 50m x 20m (bij de weg dus niet gebruikt) 60m x 100m en 70 x 250m.
Ik wil het middenvak gaan gebruiken voor zomerbeweiding. Dit wordt hopelijk deze week nog gemaaid.
Nu wilde ik dit tussenstuk in de lengte splitsen met
Damat is geen gras gewend. Shanna is licht hoefbevangen en te dik. Ze mogen dus beiden niet veel gras hebben. Hoe snel kun je een paard wennen aan gras? Hoe bouw je zoiets verstandig op? Ik heb nooit deze situatie gehad dus vandaar.
Damat is hengst, Shanna merrie. Hoe veilig is het om een dubbele afrastering van 3 hoog van losse paaltjes en stroomkoord er tussen te houden?
Damat wordt zo snel mogelijk gecastreerd. Hoe snel is een hengst zijn hengst-zijn kwijt na de castratie. En wanneer is hij niet meer vruchtbaar?
Damat krijgt deze week zijn eerste enting en bij mij zijn 2e en wordt hopelijk deze week al op zijn oude stalling (waarschijnlijk voor het eerst) ontwormd. Hoe veel risico neem ik, als ik Damat een week later naar mijn wei laat komen en ze nog een tijdje (afhankelijk van de castratie en gevolgen hiervan) apart laat staan?
Dat zijn even een paar vraagjes die door mn hoofd spoken.
Bladwijzers