Wist niet goed waar ik dit moest plaatsen maar omdat het gaat over een rijbewijs en ik wil rijden met onze vrachtwagen of een trailer zet ik het maar bij Tuig.
De eigenaren van Aramis hebben een kleine vrachtwagen. Normaalgezien mag je daarmee rijden met een B-rijbewijs....echter als je dat B rijbewijs hebt gehaald...pfff, nouja, voor mijn tijd in ieder geval.
OP mijn B rijbewijs staat dit:
Het rijbewijs categorie B is vereist voor alle bestuurders van voertuigen waarvan de M.T.M. niet méér dan 3.500 kg bedraagt, bestemd voor het vervoer van personen en ingericht voor ten hoogste 8 plaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen, of bestemd voor het vervoer van zaken. De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie. Dit rijbewijs laat ook toe een aanhangwagen met een M.T.M. tot 750 kg te trekken. Wanneer de M.T.M. van de aanhangwagen meer dan 750 kg bedraagt, volstaat het rijbewijs categorie B, indien aan volgende 2 voorwaarden voldaan is:
- de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 3.500 kg en,
- de M.T.M. van de aanhangwagen mag de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijden.
Ahum, aangezien de vrachtwagen al meer weegt dan 3500 kg mag ik daar dus niet mee rijden. (denk ik toch? Ja hè?)
Maar welk rijbewijs heb ik dan wel nodig?
Deze?
Het rijbewijs categorie C is vereist voor alle bestuurders van andere voertuigen dan de categorie D met een M.T.M. van meer dan 3.500 kg. Dit rijbewijs laat ook toe een aanhangwagen met een M.T.M. tot 750 kg te trekken.
Of deze?
Het rijbewijs categorie C+E is vereist voor alle bestuurders van een samenstel bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen waarvan de M.T.M. groter is dan 750 kg.
En nog een domme vraag. Iemand een idee waar je kan opzoeken hoeveel het kost om de praktijklessen te volgen en aan het examen deel te nemen?
Wel in België wel te verstaan.
Bladwijzers