Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: welk rijbewijs voor vrachtwagen zowel als voor trailer?

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: welk rijbewijs voor vrachtwagen zowel als voor trailer?

Ik kan wel nog 2 dingen zeggen:

1. voor je alles hebt is het miserie, ik had vroeger ook geen wagen om te trekken, geen trailer, geen rijbewijs)... Beetje bij beetje is alles gekomen maar daarvoor is het inderdaad een heel gedoe. Als je met begeleider leert rijden, moet er dus altijd iemand naast je zitten om te rijden enz.

2. eens je alles hebt is het een ZALIGHEID

(Sylvia kan er ook van meespreken he, zeker ook van de miserie eerst maar EENS zo leuk nadien, he Sylvia?)

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Kim,

Ik denk als jij gewoon Aramis op het vrachtwagentje zet je dit met je eigen B-rijbewijs mag besturen!
    Ik ga het hier sevens even vragen aan Jan, dan weet ik het zeker!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Dank je Liesbet.
    Ik ben curieus. Kun je misschien een bewij geven, iets on line of zo.
    Want ik mag er niet mee rijden van de eigenaren omdat zij er zeker van zijn dat ik dat niet mag met mijn rijbewijs.
    (of misschien zijn ze gewoon bang dat er iets gebeurt en durven ze dat niet zeggen)

Aangemeld
    Feb 2005

Zodra hij thuis is sleur ik hem achter de computer!!!!
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Nov 2004

Als het een C-camion is, MOET je een C rijbewijs hebben ONGEACHT de lading. Het is dus de MTM die telt en die staat op de papieren. Meer dan 3500 kg = C. Minder dan 3500 kg = B. Ook al weegt je C-camion leeg maar 1000 kg, dan nog mag je er niet mee rijden!

Aangemeld
    Feb 2005

Maar het gaat hier toch over een B-rijbewijs-camion, zoals in het eerste bericht staat...
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Nov 2004

Mja... waar Kim over spreekt:
    Normaalgezien mag je daarmee rijden met een B-rijbewijs....echter als je dat B rijbewijs hebt gehaald...pfff, nouja, voor mijn tijd in ieder geval.
    Daar heb ik nog nooit over gehoord.

Mensen die hun B-rijbewijs langer geleden hebben gehaald, hebben er hun E zomaar bijgekregen. Die mogen nu met een trailer rijden, zonder examen te doen.
    Diegenen die later hun B-rijbeweijs hebben gehaald, mogen dat niet. Die moeten eerst een examen afleggen, dan krijgen ze pas een BE-rijbewijs.

Maar zoiets voor B-camionnekes... geen idee van!

Volgens mij is het ofwel een B-camion en mag Kim ermee rijden volgens de wet (maar dan weten die eigenaren het niet goed, ofwel wimpelen ze het af).
    Ofwel is het een C-camion en mag Kim er niet mee rijden.

Aangemeld
    Feb 2005

Ok hier het antwoord van Jan:

Kijken op het gelijkvormigheidsattest van de camion of het een B of een C ke is. In het geval B geen probleem, in het geval C zal je een rijbewijs moeten gaan halen.

Allé veel succes en hou ons op de hoogte!!!
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Het zal wel een B zijn want al de rest dat ermee rijd heeft ook geen C-rijbewijs.

Merci Liesbet, ik zal het dit weekend eens zeggen tegen de eigenaren. Ik denk dat ze gewoon niet echt gerust zijn als ik ermee rijd. Ik begrijp het ook wel, het is al een oud ding en het schakelen ermee is niet simpel. Ik weet zelfs niet of ik ermee durf rijden, maar als ik ermee mag rijden kan ik tenminste al eens gaan oefenen zonder paard. Dan kan ik nog beslissen of ik het kan en durf.

Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Dan kan ik nog beslissen of ik het kan en durf.
    Je moet het echt doen!! Naar de praktische lessen mennen ben ik ook gereden met zo'n rammelbak, eerst reed Jan ik ernaast, op de terugweg moest ik ineens overnemen.
    Vanaf toen is hij niet meer meegereden het vrouwtje kon het alleen!!! En naar het examen reed ik of ik nooit anders gedaan had. Wel even aan toevoegen dat ik (bijna) onze brievenbus heb omvergereden omdat Jan vond dat ik wel achteruit op onze oprit moest oprijden!!! Het achteruit rijden ging goed zolang Jan er achter stond maar met het examen kwam ik helemaal alleen thuis en moest ik dus achteruit, ineenkeer begint daar een auto te toeteren, ik stap uit en ja hoor bijna prijs, gecorrigeerd en toen perfect (Jan weet dit niet ).

Hij lacht mij uit, tja voor hem is het makkelijk hij kan met alles rijden (als het maar wielen heeft) en ik kan nog niet fatsoenlijk achteruit met de fietskar . Maar ik blijf oefenen...
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Laatste erg herkenbaar! Mijn vriend rijdt overal direct mee weg(behalve met paarden dan,tja ieder zijn sterke kant) en ik kan gewoon met de fiets rijden.

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ja dat kan je op de papieren vinden, hoe en wat.
    En als je niet zeker bent, loop met die papieren naar technische controle of politiekantoor, die zullen wel weten wat kan en wat niet.

Ja, Kim tis idd een heeeeele lijdensweg ! Niets aan te doen, als je graag mobiel wil zijn in de toekomst, zal je erdoor moeten. Niets aan te doen, tis miserie, ma Rome is ook ni op één dag gebouwd en Katrien en ik zijn er ook doorgeraakt en wij wisten er ook geen bal vanaf, maar beetje bij beetje komt alles wel en leer je bij.
    En idd, ik ben heeeeeeeel blij dat ik heb doorgebeten ! Want mobiel zijn met je paardje is gewoonweg heeerlijk, fantastisch, superformidabel en handig

Je hoeft niet perse een trailer te hebben, dat mag ook een aanhangwagen zijn die je gaat huren of lenen van iemand, maar ook weer bepaalde afmetigen !

Ofwel moet je een B-camionneke kopen, nieuw of 2dehands, maar dan zal het alleen voor Aramis zijn, dat zal wss wel lukken qua gewicht.
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Je hoeft niet perse een trailer te hebben, dat mag ook een aanhangwagen zijn die je gaat huren of lenen van iemand, maar ook weer bepaalde afmetigen
    Het moet dan wel een gesloten aanhanger zijn met bepaalde afmetingen, want gewoon zo'n remorqueske erachter telt niet.
    Don't dream your life, live your dream!

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Parel
    Je hoeft niet perse een trailer te hebben, dat mag ook een aanhangwagen zijn die je gaat huren of lenen van iemand, maar ook weer bepaalde afmetigen
    Het moet dan wel een gesloten aanhanger zijn met bepaalde afmetingen, want gewoon zo'n remorqueske erachter telt niet.
    Stond er toch bij

Trouwens, hoe verloopt het Kim ? Al enige stappen dichter gekomen ?
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Stond er toch bij
    maar niet dat het een gesloten aanhanger moest zijn
    Don't dream your life, live your dream!

Bladwijzers

Forum Rechten