Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: draw

draw

Hoi mensen,

Poca en ik gaan erg lekker.
    Wat draws betreft. De backwards draw @liberty gaat goed. De sideways draw @liberty gaat goed.

Wat ik niet goed weet, begrijp, snap, is de 'gewone' draw. Poca staat in de bak, tien meter bij me vandaan, oortjes er op, en dan wil ik dat ze naar me toe komt, hoe doe ik dat? En wat zijn de correcte fases.

Online gaat het prima. Met mijn eerste handbeweging komt ze naar me toe. Ik hoef geen druk op de leadrope te zetten. Erg prettig. Maar als ze los staat, reageert ze niet op diezelfde beweging. Het is net of ze het niet snapt - lees : ik ben niet duidelijk.

Nu zag ik op de dvd van the catching game dat Honza Gaston roept met een fluitje en het naar achter zwaaien van stick en string. A fijn, dat doe ik nu ook. In 6 van de 10 gevallen komt ze dan naar me toe. Erg prettig. Maar wat doe ik eigenlijk en waarom komt ze dan?

Eerlijk gezegd vind ik die slinger beweging, hoe gracieus ook uitgevoerd, nog al lomp, veel commotie, dat moet 'zachter' kunnen. Zijn er fases? Heeft iemand raad?

Ik weet in de basis niet wat ik aan het doen ben als ik slinger en dat voelt niet oke. Alvast bedankt.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Re: draw

Die slinger met de stick & rope vind ik ook lomp, net wat je zegt. Ik gebruik hem zélden. Weet ook niet hoe die werkt, in het filmpje van Troy bij de waterplas gebruik ik hem, had hem nog nooit eerder gebruikt en tóch kwam hij. Ik was er zelf verbaasd over en snapte het ook niet

Als ik een draw vraag van mijn paarden gebruik ik geen handen. Ik loop lichtjes gebogen en kijk naar de achterhand. Zogauw de machine beweegt draai ik me zijwaards en wacht tot ze bij me zijn. Soms draai ik me eerder terug met mijn gezicht naar voren en loop achterwaards. Het effect is hetzelfde het paard blijft komen, waarschijnlijk omdat mijn buiknavel ingetrokken is.
    Maar altijd beginnen met de achterhand ontkoppelen.. tenminste zo heb ik het begrepen. Dan komt het paard makkelijker in beweging.

Maar altijd beginnen met de achterhand ontkoppelen..
    Ja precies, zo ben ik ook begonnen. Van afstand de achterhand weg driven met mijn ogen en dan hopen dat ze een stapje naar voren doet.
    Dan andere kant achterhand weg driven en hopen dat ze weer een stapje doet.
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

De 'slinger' komt volgens mij vanuit de hogere fases van het naar je toe vragen op korte afstand en is dan oorspronkelijk een fase achter de driveline. Wanneer je op grotere afstand staat, kun je niet meer raken achter de driveline, maar werkt de beweging die hieraan vooraf gaat als 'fase 2' van de draw.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik begOn ook altijd met die achterhand ontkoppelen. Nu begin in met draw aan de voorzijde, een vraag, door lichaamshouding. Aardiger naar je paard dan douwen.
    Als die draw niet werkt, dan doe ik soms wel die ontkoppeling, soms iets anders, hangt er vanaf.

Lastig uit te leggen zo.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Die draw met de 'slinger' vind ik ook niks. Het werkt bij Tamara wel, maar haar gezicht staat er niet vrolijk bij (logisch). Dus wat ik meestal doe is ook achterhand ontkoppelen. Als ze niet in beweging komt loop ik in een boog met wat meer intentie heel langzaam naar haar toe (eigenlijk driving dus vanaf een grote afstand). Dat werkt meestal wel en dan staan haar oortjes tenminste ook naar voren
    Draw met 'slinger' vind ik best 'rude' eigenlijk, voelt inderdaad niet goed.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik gebruik alleen druk achter de drive-line als ze al komt, maar ik probeer wat te versnellen. Als ze twijfelt en niet op mijn eerste uitnodiging komt, ga ik met grote cirkels de achterhand ontkoppelen. Met heel veel release als ze dan een stap in de richting komt. Zowieso houd ik de fase 1 uitnodigende houding eerst heel lang aan.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Maar altijd beginnen met de achterhand ontkoppelen..
    Ja precies, zo ben ik ook begonnen. Van afstand de achterhand weg driven met mijn ogen en dan hopen dat ze een stapje naar voren doet.
    Ik wil ook wat zeggen. Is al lang geleden en soms vind ik het zo dom want jullie zijn allemaal zo goed.
    Maar hier wilde ik toch ff op reageren.

Eigenlijk krijg je door de achterhand te ontkoppelen een disengagment. Duh, dat weten jullie. Maar dat wil ook zeggen dat er een moment is dat de snelheid, dus de draw wegvalt.

Je wilt dus een vloeiende beweging krijgen. Die vloeiende bewegen is een engegament, geen DISengagment.

Om engagment te krijgen is het de bedoeling dat je de achterhand niet meer gaat ontkoppelen maar vanuit een andere beweging een draw vraagt. Bv vanuit de sideways draw, de change of direction bij de circling, ook hier wil je niet eerst gaan disengagen als je van hand wil gaan veranderen.
    Wat Mafhaf dus al zei, alleen met een mooie uitleg erbij die ik ooit van Eddy kreeg.

He, wat fijn dat jullie allemaal reageren, bedankt !

Skey: Is al lang geleden en soms vind ik het zo dom want jullie zijn allemaal zo goed.
    En allemaal in the mood om nog beter te worden, dus ja, graag dat jij ook wat zegt.

Skey: Om engagment te krijgen is het de bedoeling dat je de achterhand niet meer gaat ontkoppelen maar vanuit een andere beweging een draw vraagt. Bv vanuit de sideways draw, de change of direction bij de circling, ook hier wil je niet eerst gaan disengagen als je van hand wil gaan veranderen.
    Oke, dat klinkt logisch. Maar wat als Poca nou stil staat dan en ik sta 10 meter verder op, hoe dan met het engagement?
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

[quote="Pocalover"]
    Oke, dat k]

Ik denk dat Honza daarom die achterwaartse swing doet met zijn string.
    Oké, het is véél energie en volgens mij kan het ook zachter, maar hij gebruikt waarschijnlijk die energie om een engagment te krijgen zonder eerst naar de achterhand te lopen aangezien Gaston op dat moment veel te ver staat.
    Als je me nog kunt volgen...

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Het klinkt misschien wat raar,misschien doe je het ook alllang, maar wat doet Poca als jijzelf een stapje naar achteren zet. ?
    Na het hol maken van mezelf en de handbeweging is dit bij Unieko mijn 3e stap en dat werkt eigelijk heel goed. (heel raar, dit werk @ liberty beter dan online).
    Nu las ik laatst ergens dat je als je naar achteren loopt je een soort vacuum voor jouw en het paard creeert, dus dat het paard naar je toe "gezogen" wordt, dus dat zou er een verklaring voor kunnen zijn.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Skey: Ik denk dat Honza daarom die achterwaartse swing doet met zijn string. Oké, het is véél energie en volgens mij kan het ook zachter, maar hij gebruikt waarschijnlijk die energie om een engagment te krijgen zonder eerst naar de achterhand te lopen aangezien Gaston op dat moment veel te ver staat. Als je me nog kunt volgen...
    Ja dat begrijp ik. Dank je.

Hannke: Nu las ik laatst ergens dat je als je naar achteren loopt je een soort vacuum voor jouw en het paard creeert, dus dat het paard naar je toe "gezogen" wordt, dus dat zou er een verklaring voor kunnen zijn.
    Ja, klinkt hartstikke logisch. Ik ga er bewust opletten van de week.

Fijn weer, bedankt!
    www.innerfeeling.nl

Ja, dat vacuum heb ik ook opgemerkt, dat het bijna niet anders KAN dan dat ze dat volgen.

Merries in mijn ervaring meer dan ruinen, maar dit is niet significant, want n=2 resp. 1 )

May the horse be with you!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Heb alles gelezen, erover nagedacht en bedacht dat ik dit altijd doe zonder erbij na te denken

Maar mijn fases zijn geloof ik navel in, naar achter gaan (met energie en evt een stapje), met mijn vinger wijzen naar achter (als een soort draaibeweging om het lijf in beweging te krijgen) en als laatste een slinger met touw of stick.
    Die laatste gebruik ik weleens, maar als laatste fase zeg maar. Meestal is lijf en vingertje genoeg.

Verhaal over de vinger zal vast niet duidelijk zijn, maar Roos, heb je daar op gelet toen je bij mij was, weet je wat ik bedoel?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Eva, ik begrijp het helemaal
    Ik zie het zo voor me.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten