Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Schouderbinnenwaarts zonder aanraken

Schouderbinnenwaarts zonder aanraken

Leuke oefening. Sandra doet hem ook al, hoorde ik.

Zowel Susan als Lodash doen hem nu goed: langzaam, when asked, met juiste buiging en stelling en op 3 sporen (vind ik meer dan zat)

Ik doe het meestal niet at liberty, maar aan halster en leadrope, maar dan dus zonder contact, ik vraag neusje naar mij toe door neusje naar mijn hand te vragen, hand is los in de lucht.

Leuke challenge?

May the horse be with you!

Re: Schouderbinnenwaarts zonder aanraken

Neusje naar je hand vragen.. daar kan ik me veel bij voorstellen. Maar hoe krijg je de schouder naar binnen zonder aan te raken?

Zelf schouders afdraaien van paard en soort blocken met je lijf dat ze niet gewoon de bocht omgaan, maar rechtdoor, met schouders in, zoiets...

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

precies. Zelf in SB gaan lopen, netjes kruisen met je benen, en op die manier dus aan je paard voordoen wat je wilt zien.
    Eventueel met je hand die het paard uitnodigd naar binnen te komen, meteen een grens stellen. Ik heb sun geleerd nooit met zn neus voorbij mn leidende hand te komen.

Toen we begonnen, was het ook niet meer dan een heel lichte stelling naar binnen, en verder gewoon stug rechtdoor blijven lopen. Toen heb ik hem eigenlijk de aanzet gegeven om de volte op te gaan (zodat dus wél die schouder van de hoefslag af komt) en zodra hij in de juiste positie stond, halthouden. Twee pasjes opzij vragen in deze positie, en van daaruit verder gaan opbouwen.

Het is een ontzettend leuke oefening, en los is er niet zoveel verschil als aan een leadrope hoor Sunny doet deze oefening los ook erg leuk

Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ja zoiets ja. soms met een kleine draw van de voorhand als ze niet genoeg de bocht omgaan bij mn "irwinhulpen". Achterhand op de hoefslag houden met mn heup. Om te voorkomen dat ze op een volte richt ik eerst mn centrum op rechtvooruit. Als ze hierdoorheen loopt dan til ik mn hand op om de voorhand te blokkeren.
    Het lastigste is om de voorhand dusdanig te blokkeren dat ze niet afwend, maar niet zoveel te blokkeren dan de voorhand gewoon op de hoefslag blijft. Dat is een kwestie van doseren. Soms lukt het, soms niet. Ik zou eigenlijk nodig wimles moeten hebben om te leren wanneer iets gewoon scheef lopen is, en wanneer schouderbinnenwaarts, want dat zie ik nog niet zo goed

Ik doe het zoals ik lees iets anders dan mafhaf by the way.
    Mafhaf komt to stelling door schouders iets af te draaien, ik door mn lichaam iets in te buigen en iets verder dan normaal hierbij achteruit te staan. (normaal loop ik dan ter hoogte van de schouder, nu dus ter hoogte van de flank zodat Shanna de ruimte krijgt om haar voorhand opzij te zetten)
    Ik zal, als shanna beter is, die manier van mafhaf eens proberen. Ik heb de schouderbinnenwaarts op mijn manier perongeluk ontdekt (zat gewoon wat houdingen uit te proberen en kreeg ineens een schouderbinnenwaarts), maar zoals jij hem doet, klinkt wel vrij logisch.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Deze oeffening heb ik heel vaak gedaan toen de zadelpasser was hij geweest. Hij wilde dat Aramis eerst recht was voor we een nieuw zadel zouden aanpassen...ondertussen is ie weer scheef maar nu de andere kant op. Dus weer oefenen oefenen oefenen.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Dit is toch de allereerste gymnastiseer grondwerk oefening van Wim?
    Je loopt (aan een los touwtje of later los) naast de schouder mee, langs een hek in 1e instantie. Als jij dan indraait alsof je schouderbinnen gaat lopen doet je paard dat vrijwel automatisch ook (Nacino igg wel ). Dan kan je nog met je buitenhand bij de singel zeggen nee niet de bocht door, indien nodig.

Ja, Elies, alleen leerden wij (ik) het toen nog aan de hand (hand aan halster, hand tegen paard) omdat dat bij ons dus geenszins gebeurde

En niet iedereen heeft Wimles

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    En niet iedereen heeft Wimles
    Owwwwwja das waar ook [size=99px](ik ook al veel te lang niet)[/size]

Maar tis zeker goed dat je de oefening hier meldt want hij is leuk en goed te doen!

Aangemeld
    Feb 2005

...
    en het is een hele mooie voorbereiding op de verdere dressuuroefeningen

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jajaja, zo doe ik het ook geloof ik Zo leuk om te doen, zo kan je echt gaan dansen met je paard.....
    Fenna was heel lang kreupel en loopt nu op in draf op de cirkel alleen goed als ik haar laat verzamelen en vraag haar achterhand beter onder te zetten. Dus wij zijn hier ook weer volop mee bezig zodat ze het goede evenwicht straks zelf weer heeft op de cirkel.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Ik ben dit van de week ook is gaan oefenen, dankzij Mafhaf ( thx! ).
    Wist eigenlijk niet goed hoe eraan te beginnen, maar het viel eigenlijk nog mee.
    Ik vraag wel stelling door het leidtouw, mss beter ook is proberen door vragende hand. En door zelf ook lichaam te buigen en soms enige correctie met zweep. Maar wat ik er wel moeilijk aan vind je moet houding zelf aanhouden, maar als ik wil checken hoe ze lopen, bv op 3 sporen, dan moet ik me wel naar achteren draaien.

Ik heb wel niet zelf gekruist met de benen, mss toch doen ?
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Aangemeld
    Feb 2005

Sylvia:
    Dat ga je na enige oefening vanzelf aanvoelen. Het gemakkelijkst is er nu iemand achter te zetten die kan zien hoe het paard loopt, en naar jou "JA" kan zeggen als het goed gaat. Op een gegeven moment ga je dan zelf al voelen, al merken aan de manier waarop je paard loopt, of de oefening goed uitgevoerd wordt, en hoef je niet meer te kijken.

Groetjes, Lacuna

Ik doe deze oefening ook, Ik ben begonnen om langs het draadje te lopen en dan zijn hoofd mijn kant op te vragen, gewoon een klein beetje. Stoppen en dan weer verder. Dit in de loop van de weken uitgebouwd tot steeds iets verder totdat de achterhand ook zijwaards ging. Dit stimuleerde ik, nadat voor perfect ging, door mijn beide handen omhoog te doen en aan de achterkant een touwtje te laten hangen en deze soms tegen zijn kont aan te tikken heel zachtjes. Gelijk tijdig zij ik opzij...opzij...zodra 1 pas goed ging, stukje wortel. een aai en weer opnieuw. Toen er ong een pas of 10 goed ging achter elkaar gestopt en weer een ander spelletje wat ie al kende voor de ontspanning. Daarna weer herhaald maar dan de andere kant op.
    Na een paar keer wist ie wat de bedoeling was. Nu loopt hij bijna, niet altijd, we zijn nog bezig met perfectioneren op 4 sporen. Meestal drie maar zijn er vier dan is het heel veel beloning.

Ik merk heel duidelijk vershcil in lopen daarna, de achterkant is veel losser en zie je dan veren bij elke stap als je hem om je heen laat stappen of draven.
    De voorkant kost meer tijd, zijn schouder zit nog een beetje vast. Deze probeer ik heel voorzichtig los te maken door een stukje spaanse pas te oefenen....
    maar dit is nog heel moeilijk voor hem.

Bladwijzers

Forum Rechten