Op het eind van de maand verhuisd Ayla van de manege naar een privéstalling met weidegang.(vast maandtarief+ zelf voor voeding zorgen).
Ik heb hier al een hele tijd zitten lezen en ook op in het boek van paardnatuurlijk en hoe meer ik weet, hoe meer vragen ik me stel.
Ze staat nu 24/7 op stal krijgt Cavalorbrokken en een beperkte hoeveelheid hooi.
In haar nieuwe thuis zal ze voorlopig 's nachts binnenstaan.
De 2 andere paarden krijgen 's morgens 1 schep brokken en dan gaan de staldeurtjes open en kunnen ze kiezen naar welke van de 3 weide ze lopen waar nu nog voldoende gras op staat.
's Avonds staan ze dan te wachten in hun voortuin tegen dat de eigenaresse komt en dan gaan ze op stal met nog 1 schep en hooi (ik weet niet juist hoeveel) Ze krijgen daar enkel hooi op de weide als het kouder is omdat ze er anders niet aan komen.
Nu: Er is een hooiruif en die mag ik weghalen. Ik las dat het beter is dat paarden van de grond eten. Ik zag nu net ook die hooinetten en dat lijkt me wel interessant om in de stal op te hangen als ik merk dat het hooi te vies wordt en ze er dan niet wil van eten.
Volgens paardnatuurlijk geef je best geen brokken meer maar ik vrees dat ze dan toch wel enkele stoffen tekort komen. Na wat ik hier las over Cavalor wil ik zeker veranderen. Zal ik meteen een andere voeding kopen of eerst toch nog Cavalor en langzaam aan. Wat is dan langzaam aan voor een paard? Over een week? een maand?
Als ik dan toch andere brokken zou kopen met zetmeel en suikers kan ik daar dan een min. van geven zodat haar darmflora voor de vertering van hooi en gras onaangetast blijft?
Ik heb dan maar 1 voeding gevonden zonder zetmeel en suikers Equifyt Zupo. Omdat ze nogal problemen gehad heeft met haar voetjes en vorig jaar nog verzuurde spieren gehad heeft lijkt me deze voeding toch het best voor haar. Maar dat is dan een slobber. Is dat wel goed voor hun tanden?
Omdat ze toch eerst even aan haar nieuwe stalgenootjes moet wennen zal ze om te beginnen afzonderlijk in 1 weide gezet worden en we zullen de weide met het kortste gras nemen. Hopelijk krijgt ze geen diarree.
In de manege worden ze in mei ineens zonder boe of ba in de weide gedropt en daar hebben ze allemaal diarree van.
Ze is nu 7 jaar en iets aan de zware kant.
Als jullie adviezen kunnen geven van waar ik op moet letten zijn die welkom want ik weet het niet meer.
Bladwijzers