Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Seme-diarree??

Seme-diarree??

Nou een vraagje aan de geleerden of ervarings-deskundigen..

Op dagen dat Troy veel jeuk heeft... heeft ie veel diarree. Echt diarree. Spuit-spetter-poep zogezegd.

Is er een lichamelijk verband tussen zomereczeem en diarree of krijgt hij nou diarree van de stress die de jeuk met zich meebrengt??

Het is al bekend dat Troy alle vormen van stress gelijk vertaalt in spetterpoep, dus ik denk dat dát de oorzaak is..

maar wil het even zeker weten.

Iemand?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Seme-diarree??

Stress was het eerste dat in me opkwam. Maar ook: een allergische reactie (wat SEME toch feitelijk is) beperkt zich vaak niet tot één uiterlijk onderdeel van het lichaam. De huid en de slijmvliezen komen in de ontwikkeling uit hetzelfde "blad". Dat zich dat uit in diarree kan ik me dus om twee redenen voorstellen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Eerlijk gezegd sluit ik een verband ook niet helemaal uit. Bewijzen hiervoor heb ik niet, laat staan wetenschappelijke, maar toch zie je vaker dat bepaalde zaken in het lichaam met elkaar in verband staan.

In geval van overgevoeligheid, wat SEME in principe natuurlijk is, is het niet onlogisch dat er een voedingscomponent bij betrokken is of dat iets in de darmen bijdraagt aan het ontstaan of verhevigen van SEME. Stel: Troy reageert op iets in de voeding, waardoor zijn darmen wat van slag raken. Hierdoor kan hij bepaalde elementen uit het voer niet opnemen, waardoor er een reactie op de huid ontstaat met daarnaast een reactie in de darmen. Als hij niet stressvrij is, zal de reactie heftiger zijn, omdat stress zelden bevorderlijk werkt als je ziek bent.

Ik ben zo vrij om het te vergelijken met mijn eigen klachten, ik verwerk melkeiwitten niet goed. Ofwel, mijn darmen kunnen die eiwitten niet afbreken zoals dat zou moeten. Hierdoor raakt mijn darmgestel geïrriteerd en raak ik aan de diarree. Naast diarree merk ik ook aan mijn huid dat ik iets verkeerds gegeten heb, mijn exceem vlamt op en heb ik gigantische hoofdpijn als gevolg van bepaalde voedingselementen die ik niet kan opnemen in die periode. Bizar maar waar, als ik niet lekker in mijn vel zit kan ik geen enkel melkprodukt hebben. Als ik wel goed in mijn vel zit, is puur melk nog steeds niet oké, maar slagroom oid kan ik dan wel (met mate ) eten zonder ziek te worden.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    De huid en de slijmvliezen komen in de ontwikkeling uit hetzelfde "blad".
    Wat bedoel je Lila? Ik snap het woord "blad" niet vrees ik.

Ja.. ehhm oké tot zover kan ik de gedachtengang volgen. Allergie, slijmvliezen, huid.. diarree.

Maar dan zouden meer paarden deze symptomen moeten hebben toch? Misschien Ã*s dat ook wel zo, daarom mijn vraag. Ik ben een absoluut "groentje" op het gebied van Seme.

Praktijkvoorbeeld:
    omdat Troy in zijn "broek" poept, moet ik hem regelmatig wassen van achteren en de deken uitwassen of schoonmaken. Op het moment dat de deken afgaat, hij lekker fris gewassen is, zeg ik wel eens: "oké ga maar zonder deken voor een paar uur". Soms gaat dat zó goed, dat de deken er een nacht afblijft. De volgende dag gaat het ook vrij goed, al begint hij in de loop van de dag wel dunner te mesten. Tegen de schemer is het echt waterdun. Troy heeft tegen die tijd ook vreselijke jeuk, rolt om de haverklap, rent op en neer. Deken gaat weer om en de rust is terug binnen een half uur. Dunne mest is de volgende dag weer verdwenen.

Denk nou niet dat ik experimenteer met hem, het verband is me pas sinds kort opgevallen, toen het een drietal keer hetzelfde scenario gaf.

Maar soms heeft hij ook ineens een paar dagen spetter-dunne diarree als hij de deken gewoon om heeft

Ik vraag me nu wel af of méér Seme-paarden last hebben van dunne mest.

Als het alleen de stress is, die op de darmen slaat (en Troy heeft dat nogal snel), dan zou het kunnen dat Troy er in ergere mate last van heeft dan andere paarden..

Zou ook nog kunnen dat iets in zijn spijsvertering nog helemaal niet goed zit. en dat de jeuk veroorzaakt..
    Het lijkt wel op het kip-ei verhaal..

Maar wat zou ik in dát geval nog kunnen doen dan? Hij krijgt geen krachtvoer, alleen voordroog en een beetje gras. Hij is gereinigd, ontwormd, die druppels-kuren van centrumdezon.. ik kan echt niks zinnigs meer bedenken eigenlijk.

Ach.. zo denken in deze maanden vast alle mensen met een seme-paard. Het blijft gewoon iedere dag weer bekijken hoe hij eraan toe is. Begint nu ook een verharde manenkam te krijgen. Nog geen schilfers, maar dat is vast een kwestie van tijd.

Tis gewoon.. die diarree zit me een beetje dwars. Ben zoo panisch voor koliek. Vind het ook vervelend voor hem dat ie zichzelf zo bevuild.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Een paardje bij ons op stal heeft ook behoorlijk last van seme maar de ontlasting is continu goed en het paardje van een kennisje heeft ook last van seme maar geen last van diaree.
    Dus ik zou in dit geval ook eerder denken aan stress (event. in samenhang met voeding) dan aan seme
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    De volgende dag gaat het ook vrij goed, al begint hij in de loop van de dag wel dunner te mesten. Tegen de schemer is het echt waterdun. Troy heeft tegen die tijd ook vreselijke jeuk, rolt om de haverklap, rent op en neer. Deken gaat weer om en de rust is terug binnen een half uur. Dunne mest is de volgende dag weer verdwenen.
    Ik bedoelde met "blad" de 3 kiemlagen waar ons hele lijf uit is ontstaan in het embryonale stadium. Maar huid en darmen komen na googlen toch niet uit dezelfde kiemlaag.

Als ik dit lees dan denk ik idd: spanning... check anders eens wat er gebeurt als je de deken meer dagen ophoudt?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Bij sjobrend bestaat er iig geen verband tussen deze twee zaken. Hij heeft zoweiso zelden diarree.

Ik zou er overigens wel voorzichtig mee zijn om de deken af te laten. Zelf doe ik dit tijdens het seizoen hoogstens en paar uurtjes. Ik heb express twee dekens zodat deken twee om kan als ik nummer 1 moet herstellen of wassen.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

wat je misschien ook kunt proberen is tijdens de erge vliegen uurtjes je paardje op stal te zetten wel redelijk donker dan komen er geen vliegjes bij hem die tot "stress" kunnen leiden.
    Bij mijn seme paardje heeft dit heeeel veel geholpen. Die was er erg blij mee.

En ja seme is een verstoring van het verteringssysteem en op hol slaan van de anti stoffen aanmaak. Vergelijkbaar zoals bij de mens

Porbeer steeds als je iets verandert 1 ding te gelijk te doen. Kijken wat is het effect of geen natuurlijk en dan pas iets anders uitproberen. Zo weet je wat wel en wat neit helpt. De deken werkt inderdaad bij de meeste paarden erg positief. Tuurlijk kan je ervoor kiezen om zo af en toe een uurtje zonder deken te doen. Doe dit dan op een dag met wind dan heb je minder vliegjes.
    En max 2 uur aan eengesloten. Of misschien zelfs nog beter s'morgens tegen een uur of 11 een uurtje en dan tegen 2-3 nog een uurtje.
    Dan heb je voor jouw gevoel een compromie en kan zijn velletje uitwaaien en kan ie rollen in het zand en zo. Vinden ze vaak heel prettig.

Ja een seme paardje is een kop vol zorgen...)

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Beetje late reactie, maar ik wil hem toch met jullie delen.
    Silke heeft ook seme, en ook snel last van diarree.
    Na het ontwormen, als ze net iets te lang in de wei heeft gelopen, na het inenten, allemaal zaken die op de darmen werken en waarin ze naar mijn idee het grootste probleem heeft.

Want doordat de darmen niet alles goed verwerken kunnen, slaat ze afvalstoffen op in die plekken in haar lijf waar het voor de organen de minste schade kan berokkenen: in de huid. De huid is tenslotte ook een uitscheidingsorgaan.

De diarree is dan naar mijn idee een uiting van problemen in de darmen, die dus de verandering niet goed aankunnen.

De deken zou ik net als al eerder beschreven is, met name in de schemering zeker omlaten, omdat de mugjes dan het actiefst zijn.
    Ook het opstallen helpt maar voor een deel omdat er ook al vliegjes zijn gesignaleerd die zich daar ook niet meer door laten tegenhouden.
    Midden op de dag, met veel wind en als het niet bewolkt is, doe ik hem ook wel eens even af, maar ze krijgt hem graag weer om, daar hoef ik haar niet voor vast te houden oid. ze blijft keurig staan.
    Dus naar mijn idee weet ze dat de deken helpt.

Het blijft een lijdensweg, een paard met seme, het gaat nooit weer weg, en helaas is er onder alle middeltjes die er op de markt zijn niet een die het ei van columbus voor alle paarden is.
    Prendre la vie comme elle vient!

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Nog een late reactie: ik ken behoorlijk wat zomereczemers maar van de relatie met diarree heb ik nog nooit gehoord. Mijn eerste gevoel zegt stress.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Late reacties zijn niet erg.. het seizoen is nog volop aan de gang en ik ben nog volop zoekende.

Dusse.. thanks voor de input iedereen.

Troy blijft erg gevoelig op de darmen. Kan heel onvoorspelbaar ineens diarree hebben. Ook nu ik de deken consequent omlaat. Zijn poep ruikt ook niet zo fris als die van de tinkers. Echte goede paardenpoep ruikt lekker, die van Troy niet.. beetje chemisch luchtje zit er aan.

Ik begin nu toch te denken aan iets lichamelijks.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Heb je al eens diarree (met het luchtje) laten onderzoeken?
    Wat ik merk is dat als het voer niet stengelig genoeg is, is dat Kate ook dunnere mest heeft als normaal. Misschien dat Troy's diarree ook samenvalt met het openen van een nieuwe baal voer? Dan het luchtje, als het wat zurig ruikt kan er iets aan de hand wezen. Wat precies weet ik niet meer, maar je VA kan je daar vast meer over zeggen!

En waarop laat je dan precies onderzoeken Jossie?

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Eh... even denken hoor .
    Ik weet dat wij ook in het verleden mestmonsters van de koeien hebben laten onderzoeken op alles behalve wormen, dus ik zou in ieder geval denken aan zuurgraad, verteerde stoffen, darmaandoeningen (waarbij er bepaalde stoffen in de mest blijven zitten) en bacteriën. Ik denk dat je VA wel weet waar je dat kunt laten doen en wat je ermee kunt uitsluiten.
    En wat ik me nu zit te bedenken... zou Troy zichzelf niet gewoon aan het ontgiften zijn? Ik bedoel dat hij wellicht door middel van de dunne mest stoffen uitscheidt die jaren in zijn systeem hebben gezeten?

En wat ik me nu zit te bedenken... zou Troy zichzelf niet gewoon aan het ontgiften zijn? Ik bedoel dat hij wellicht door middel van de dunne mest stoffen uitscheidt die jaren in zijn systeem hebben gezeten?
    Dat is nog niet in me opgekomen, maar dit zou bijna te mooi zijn om waar te zijn. Ja stel je voor zeg.. dat zou misschien best kunnen.

Een mestonderzoek is ook nooit verkeerd lijkt me. Ga ik laten doen!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten