Kip en ei dingetje! Hoofdhouding is heel belangrijk, maar niet als doel! Een goed gedragen hoofd is een uiting van een soepel door de rug lopend paard dat zijn achterhand goed gebruikt... dus eigenlijk andersom dan dat ik denk dat jij denkt
Ik werk dus wel heel erg aan hoofdhouding (voor mijn paard voornamelijk nu nog laaaaag en met lange nek) maar niet door aan het hoofd te sleutelen. Wel door mijn paardje te leren zijn achterhand goed te gebruiken en los in zijn lijf te zijn.
Nekreining is iets wat geloof ik van oorsprong uit de westerntak komt. Mijn (klassieke dressuur) instructrice gebruikt het echter heel veel. Je maakt gebruik van de 'druk' van de teugel tegen de nek. Door middel van het principe wijken voor druk zal het paard zich dan van de teugel af bewegen. Ik 'trek' dus niet aan de linkerteugel als ik linksaf wil, maar 'duw' met de rechterteugel. Soms.. als we wat extra oefenen met stelling en lengtebuiging, heb ik overigens wèl mijn binnenteugel erbij.. een combi dan dus..Dit is ook meteen de reden dat ik met ringen aan mijn halster rij (die ringen zitten aan de knopen van de 'neusriem') Door die ringen ontstaat er een duidelijkere links en rechts in de teugelvoering.. duidelijker dan wanneer de teugels vanaf één punt onder de kin komen... Zoiets dus![]()
Bladwijzers