Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 43 van de 43

Topic: Hoofdhouding

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Hoofdhouding

Inderdaad wat Saar zegt. Helemaal mee eens, nooit echt zo bij stil gestaan . Heb het gelukkig wel ongeveer zo aangepakt.
    Mijn paard had een super onderhals. Kon daardoor gewoon niet behoorlijk laag lopen met haar hoofd.
    Eerst bedenken: wat is er aan de hand? (onderhals)
    Hoe is deze ontstaan? (stress, spanning, overbouwdheid/onbalans)
    Daarna eerst de stress weggewerkt (emotionele ontspanning), toen haar geleerd lichamelijk te ontspannen. Daarna of tegelijkertijd haar geleerd meer balans te hebben in stap en draf. En pas TOEN gewerkt aan de hoofdhouding, onderstappen etc.

Wat ik zie is dat veel mensen direct gaan werken aan wat ze zien: verkeerde hoofdhouding. Maar daarbij de emotionele oorzaak niet wegnemen (teveel stress, angst, spanning)

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

trea, ik kan je foto niet zien
    ben het ook heel erg met sandra eens, vooral niet het mentale/emotionele gedeelte vergeten, je paard doet meestal niet voor z'n lol z'n hoofd omhoog.
    Waar ik zelf nogal moeite mee heb: als je bezig bent met lichamelijke oefeningen, niet de lichtheid en respons op de hulpen vergeten
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    ben het ook heel erg met sandra eens, vooral niet het mentale/emotionele gedeelte vergeten, je paard doet meestal niet voor z'n lol z'n hoofd omhoog.
    Waar ik zelf nogal moeite mee heb: als je bezig bent met lichamelijke oefeningen, niet de lichtheid en respons op de hulpen vergeten
    Hihi Sanne, dat laatste is wel herkenbaar. Gelukkig is Susan er erg alert op

Suus loopt nu mooi zoals op die foto, maar vroeger (niet zo lang geleden) liep zij NOOIT ontspannen. Echt erg. Altijd met een strakke rug, niet echt bad , meer geen .

En nu GELOOF ik vaak niet hoe licht ze is. Loop ik naast haar, los lijntje, focus bepaalde manier en dan doet ze gewoon heel makkelijk appuyement in stap. Ik raak haar niet aan! Nouja!

Ik vind het dus onwijs de moeite waard om hieraan te werken, maar alleen als je eerst de mentale/emotionele en natuurlijk fysieke knoopjes uit je paard ontspant, dan KUNNEN ze licht zijn en ontspannen.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ben het er helemaal mee eens, goed dat suus je erop wijst

Met "concentrated" rijden ben ik veel meer kleine correcties aan het geven, iets meer buiging, iets meer binnenbeen, iets meer zus, iets meer zo, dan moet ik echt zelf goed op blijven letten of ze eigenlijk wel genoeg reactie blijft geven. Lichamelijk is het moeilijk, maar er moet wel even een poging komen. dan moet ik voor mezelf even weer terug gaan naar één stukje pakken en daar reactie op vragen en dan de rest even laten zitten, moeilijk, moeilijk.

Ja, dan ben je al blij dat je bijtijds denkt te weten WAAR je een kleine correctie wilt geven, en dan nog opletten of je zelf licht genoeg bent in je hulp (bijna nooit, vrees ik), of er inderdaad voldoende reactie komt, waar je focus nu toch weer gebleven is hahaha geDOE, maar wel erg leuk

Omdat het veels te warm is om iets te doen, zat ik beetje te surfen en vond een instructief, zelfs enigzins aangrijpend filmpje, met uitleg, tekeningetjes, lijntjes ter verduidelijking over Rollkur en classical dressage. Met veel aandacht voor waarom welke rijstijl goed of niet goed is, skeletdelen zichtbaar gemaakt, nouja, ik vond het wel helder, alleen moet je soms erg snel engels lezen. misschien toch interessant?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Kom maar op met die link!

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

dat filmpje is een soort van samenvatting van http://www.sustainabledressage.com
    staat het allemaal tien keer uitgebreider, voor als je een keer niets te doen hebt erg interessante site

Ja psies, die site is echt bere interessant!

Maar als eerste kennismaking vond ik deze op youtube wel leuk.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ja, goed filmpje op Youtube!
    Hoop dat veel mensen hem zien!

Nou dat vond ik nog best een beetje snel gaan Maar ik denk dat ik het wel een beetje begrepen heb....
    Ik vond het in ieder geval interresant.
    Corinne

Gaat best snel ja, maar je kan hem altijd NOG eens zien he?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

D'r zit ook een pauzeknop op.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten